وکیل دعاوی حقوقی, دعاوی چک و سفته و اسناد تجاری

جرم صدور چک برگشتی چیست؟

جرم صدور چک برگشتی چیست؟ | بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران

جرم صدور چک برگشتی چیست؟ همواره کسانی بوده است که با چک سر و کار زیادی دارند، یا زیاد به دیگران چک می دهند و یا زیاد چک می گیرند یکی از مشکلات آن ها برگشت خوردن چک است. متاسفانه با توجه به کسادی بازار، رکود اقتصادی و پر رونق نبودن جو بازار، همواره چک بسیاری از افرادی که اقدام به خرید جنس و یا خدمات از دیگران می کنند برگشت می خورد.

در صورتی که چکی که به شما داده شده بود برگشت خورد، برای این که شما بتوانید حقوق و پول خود را زنده کنید توصیه می گردد از یک وکیل حقوقی یا وکیل کیفری کمک بگیرید. اگر که صاحب کسب و کاری هستید که با چک ها زیاد سر و کار دارد و یا اگر که به قوانین حقوق علاقه مندید، ادامه مطلب را از دست ندهید، شما عزیزان برای دریافت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید.

جهت مشاوره با وکیل حقوقی با شماره 09124833958 تماس حاصل نمایید.

مدت اعتبار چک برگشتی چقدر است؟

تقریبا می شود گفت که همه ما با چک آشنایی داریم اما تعریف اصولی و درست تر آن را نمی دانیم. به همین دلیل ما در این قسمت، پیش از پرداختن به جرم صدور چک برگشتی، کمی به خود چک پرداخته ایم. چک، سندی تجاری است که در یک برگه به خصوص نوشته می شود. علت رونمايي چک توسط قانون گذاران این بود که جایگزینی برای پول نقد باشد و به افراد کمک کند تا به جای اجبار استفاده از پول نقد، از چک ها در معاملات روزمره شان کمک بگیرند. انواع چک ها هم، چک عادی، چک مسافرتی، چک رمزدار، چک ارگان ها و… می باشد.

درست است كه فقط مطلب مورد نظر ما چک ها و مباحثي مثل جرم صدور چک برگشتی مي باشد، نه سفته ها، اما همان طور که دیده اید مفهوم چک و سفته معمولا با هم می آیند. جرم صدور چک برگشتی. به همين سبب اين كه بدانيم با هم دیگر چه تفاوت هایی دارند، خالی از لطف نیست. اصلي ترين تفاوت بين چک و سفته ىر اين ميباشد كه شخص صادر کننده چک به بانک دستور پرداخت مبلغ چک را می دهد، اما در مورد سفته خود فرد وظیفه نقد کردن آن را دارد.

تفاوت دیگر هم این است که چک در قانون اساسی هم وصف کیفری دارد و هم وصف حقوقی اما سفته صرفا وصف حقوقی دارد. در مورد مدت اعتبار پک برگشتی می توان گفت در صورتی که برای اعتراض به چک برگشتی صورت بگیرد پس از گذشت 5 سال دیگر امکان پیگیری قضایی وجود ندارد. در این شرایط باز هم در صورتی که وجه چک تامین شود، دارنده چک می تواند آن را به پول تبدیل کند اما اگر به پول نرسد نمی تواند از طریق قضایی پیگیری کند.

کسب اطلاعات بیشتر: وکیل متخصص چک و سفته در تهران 

جرم صدور چک برگشتی چیست؟

جرم صدور چک برگشتی چیست؟

مدت اعتبار استعلام چک برگشتی چقدر است؟

استعلام اعتبارسنجی چک برگشتی با توجه به اینکه توسط بانک مرکزی زیر ساخت های آن فراهم شده است می توان قبل از دریافت چک از خریدار، از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبار چک های برگشتی افراد را استعلام گرفت و اگر اعتبار شخص صاحب دسته چک پایین بود از دریافت چک ممانعت کرد. به همین دلیل سامانه استعلام پیامکی صیاد به عنوان یک خدمت قابل بهره برداری است.

یعنی این امکان فراهم شده است تا هموطنان بتوانند با ارسال شناسه استعلام ۱۴ رقمی مندرج در چک های صیادی به سامانه استعلام پیامکی با سر شماره ۷۰۱۷۰۱، از وضعیت اعتباری صادر کننده چک از لحاظ تعداد چک و مبلغ چک های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی اطلاع پیدا کنند. این مورد باعث شده است که از تعدد پرونده هایی با جرم صدور چک برگشتی در دادگاه ها بسیار کاهش پیدا کند و افراد برای دریافت چک دغدغه ی وصول نشدن آن را نداشته باشند.

مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی چقدر است؟

اگر برای دریافت جرم صدور چک برگشتی به دادگاه شکایت کرده باشید حکم صادر شده دارای تاریخ مشخصی می باشد و پس از گذشت آن تاریخ منقضی می شود. یعنی در صورتی که در تاریخ تعیین شده موفق به بازداشت کردن متهم پرونده نشده اید باید تا قبل از تمام شدن اعتبار حکم آن را تمدی کنید. ضمن اینکه در چنین شرایطی دریافت راهنمایی از یک وکیل پایه یک دادگستری که تمامی مسیرهای وصول چک را می داند بهترین راه حل خواهد بود.

قوانین جدید چک برگشتی چیست؟

مگر می شود موضوع بحث مان جرم صدور چک برگشتی باشد، اما آشنایی به مفهوم چک برگشتی نداشته باشیم؟. در قانون کشورمان ایران، کسی که چک را صادر می کند، باید در زمان و تاریخ دقیق درج شده بر روی چک، به میزان و اندازه مبلغی که در چک نوشته شده است، در حسابش پول و وجه نقد داشته باشد. در صورتی که این گونه نباشد و در تاریخ چک، حساب فرد به میزان مبلغ درج شده در چک صادر شده پول و وجه نقد نداشته باشد، فرد دریافت کننده چک می تواند چک را برگشت بزند و علیه صادر کننده چک اقدامات قانونی انجام دهد.جرم صدور چک برگشتی.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران

البته تنها دلیل و سبب برگشت خوردن چک نداشتن پول و وجه نقد در حساب نمی باشد، بلکه در صورت این که پول در حساب فرد صادر کننده باشد اما او دستور عدم پرداخت وجه به بانک بدهد، در صورتی که امضاء چک با امضای صادرکننده مطابقت نداشته باشد، در صورتی که در مندرجات چک اختلافاتی وجود داشته باشد، در صورت قلم خوردگی چک و… هم ممکن است که چک افراد برگشت بخورد و جرم صدور چک برگشتی دامن آن ها را بگیرد. برخی از قوانین جدیدی که بر جرم صدور چک برگشتی حاکم می باشد به شرح زیر است:

  1.  زمانی که در حساب شخص صادر کننده چک، موجودی کافی نباشد.
  2.  در نوشتن و نگارش چک اشتباهی به وجود بیاید یعنی عدم تطابق امضاء و قلم خوردگی چک.
  3.  زمانی که چک از حساب مسدود صادر شده باشد.
  4.  زمانی که صادر کننده چک نسبت به درخواستصدور گواهی عدم پرداخت وجه مبادرت ورزد. به طور مثال چک سرقت شود یا شده باشد.
  5.  و در نهایت هنگامی که دارنده چک برای نقد کردن چک به بانک مراجعه کند و با عدم موجودی یا کمبود موجودی مواجه گردد و به اصطلاح آن زمان است که چک برگشتی میخورد.
جرم صدور چک برگشتی چیست؟

جرم صدور چک برگشتی چیست؟

چک برگشتی چه زمانی کیفری است؟

طبق ماده 8 قانون جرم صدور چک برگشتی، در صورتی که به یکی از دلایل 6 گانه ای که برای برگشت خوردن چک در قسمت هایی قبلی گفتیم، گواهی عدم پرداخت صادر شود، می شود از فرد شکایت کیفری کرد و با استفاده از وكيل حقوقي به دنبال احقاق حق و پول خود افتاد. ىر كل بر اساس ماده 8 و ماده 11 قانون جرم صدور چک برگشتی زمانی می شود نسبت به مطالبه وجه چک شکایت کیفری کرد که :

1- دارنده چک حداکثر ظرف 6 ماه برای وصول و دریافت مبلغ چک به بانک مراجعه کرده باشد. یعنی اگر فرد تا 6 ماه چک را به بانک نبرد، یا اگر که تا 6 ماه پس از برگشت خوردن چک، شکایت نکند، دیگر امکان شکایت کیفری وجود نخواهد داشت.

2- حتما گواهی عدم پرداخت از طرف بانک صادر شده باشد.

بعد از صدور گواهی عدم پرداخت، فرد طلبکار حداکثر ظرف 6 ماه وقت دارد که اقامه دعوای کیفری کند و اگر که 6 ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت بگذرد و شکایت کیفری نکند دیگر قادر به انجام شکایت نخواد بود و قانون حق شکایت را به او نخواهد داد. برای مطالبه وجه چک از طریق مراجع حقوقی، می توان از دو روش طرح دعوا یا تقاضای صدور اجراییه از اجرای احکام دادگاه ها استفاده کرد .همچنین این را هم بدانید که هم رسیدگی در دادسرا در مورد شکایت کیفری چک مطابق ماده 16 قانون جرم صدور چک برگشتی ، فوری و خارج از نوبت خواهد بود و هم رسیدگی در دادگاه های حقوقي.

مدت زمان زندان برای چک برگشتی

علاوه بر مجازات مالی و فشار هایی که دادگاه و قانون به افراد صادرکننده چک بی محل وارد می کند، این افراد در صورت نداشتن نقدینگی یا دارایی ای که بشود آن را به عنوان طلب به طلبکار داد، ممکن است با حکم دادگاه، به حبس یا زندان محکوم شوند. ماده ۷ قانون جرم صدور چک برگشتی این گونه مقرر می ‌دارد كه هرکس چک بی محل صادر کند، به شرح زیر محکوم خواهد شد:

الف –  در صورتی که مبلغ مندرج در متن چک کمتر از ۱۰ میلیون ریال(یک میلیون تومان) باشد، فرد به حبس تا حداکثر ۶  ماه  محکوم خواهد شد.

ب – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از ۱۰ میلیون ریال(یک میلیون تومان) تا پنجاه میلیون ریال(پنج میلیون تومان) باشد، فرد از ۶‌ماه تا یک‌ سال حبس محکوم خواهد شد.

ج – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از پنجاه میلیون (پنج میلیون) ریال بیشتر باشد، فرد خاطی به حبس از یک سال تا دو سال و ممنوعیت داشتن دسته ‌چک به مدت دوسال محکوم خواهد شد و در صورتی هم که صادر کننده چک اقدام به صدور چک های بي محل نموده باشد، مجموع مبالغ مندرج در متون چک‌ها ملاک عمل و نظر دادگاه خواهد بود.

جرم صدور چک برگشتی چیست؟ | بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران

جرم صدور چک برگشتی چیست؟

نحوه شکایت برای چک برگشتی قدیمی

اگرچه برای صدور چک و جرم صدور چک برگشتی قوانین جدیدی وضع شده است اما دسته چک های قدیمی همچنان اعتبار خود را دارند و تا زمانی که آخرین برگ دسته چک قدیمی شما موجود می باشد می توانید از آن استفاده کنید. اما به محض اینکه آخرین برگ استفاده شود دسته چک جدیدی برای شما صادر می شود که مشمول قوانین جدید حاکم بر صدور چک می باشد.

چک های قدیمی حتی می توانند در وجه حامل نیز صادر شوند و امکان پشت نویسی آن ها نیز وجود دارد. در نظر داشته باشید برای چک های قدیمی قوانین جدید اعمال نمی شود و همان قوانین گذشته برای آن ها در نظر گرفته شده است. در صورتی که در مورد قوانین جدید چک و جرم صدور چک برگشتی با توجه به قوانین جدید، سوالی دارید می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و از مشاوره بهترین وکیل غرب تهران بهره ببرید.

مشاوره با وکیل چک برگشتی

متاسفانه همان طور که گفتیم در وضعیت امروزه کشورمان، نرخ چک های برگشتی بسیار بالا رفته می باشد، به طوری که ممکن است خدای ناکرده برای هر کدام از شما عزیزان هم اتفاق بیفتد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که گروه حقوقی ای را در زیر سر داشته باشید که با قانون جرم صدور چک برگشتی آشنایی کامل داشته باشند و در هنگامی که خدای ناکرده درگیر این مشکل شدید، بتوانید با کمک آن ها حقوق خود را زنده کنید.

پیشنهاد می شود در صورتی که به وکیل چک برگشتی در تهران، به جهت برگشت خوردن چک طلب تان نیاز پیدا کردید. گروه دادجویان که متشکل از وکلای مجرب، حرفه ای و مسلط به قوانین جرم صدور چک برگشتی می باشد را برای پیگیری روند حقوقی کار و احقاق حق خود انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *