طلاق, طلاق توافقی, مقالات, وکیل دعاوی خانواده

مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

برای رسیدگی به هر امری در دنیای حقوق می بایست مراحلی طی شود. طلاق توافقی نیز از این امر مستثنی نیست و مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه نیز می بایست طی شود. برای جلوگیری از بی نظمی در جامعه لازم و ضروری است که قانونگذار مراحلی را برای هر امر حقوقی و قانونی وضع کند که عدم رعایت هریک از این مراحل می تواند روند کار را مختل کند چرا که باعث هرج و مرج در سیستم قضایی و در نتیجه جامعه می گردد.

به عنوان مثال در زمینه طلاق و طلاق تواقی هرچند که از نظر شرعی تنها حضور مرد و یا وکیل طلاق وی، همراه با دو شاهد کافی است اما قانونگذار طی مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه را ضروری دانسته و می بایست تشریفات به طور کامل انجام گردد. تشریفات ثبت طلاق به صورت قانونی شامل مراحلی است که در ادامه در مورد هریک به صورت جداگانه به بحث و بررسی خواهیم پرداخت. در صورت نیاز به مشاوره با وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و از مشاوره مجموعه وکلای دادجویان در تماس باشید.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی در واقع نوعی از طلاق می باشد که در آن زوج و زوجه بنا به هر دلیلی به این نتیجه می رسند که ادامه زندگی مشترک برایشان مقدو نیست و در نتیجه تصمیم به جدایی و شروع مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه می کنند. بدین منظور پیش از طلاف در مورد تمامی موارد یعنی تعهدات، دیون و تکالیف با هم به توافق می رسند و در واقع تمامی مراحل آن وابسته به توافقی می باشد که میان زوجین صورت گرفته است. برخی از توافقاتی که قرار است طی طلاق توافقی میان زوجین صورت گیرد به شرح زیر می باشد:

  • حضانت فرزندان مشترک
  • نفقه زوجه و فرزندان، جهیزیه
  • اجرت المثل دوران زوجیت (در صورت وجود)
  • مهریه

توافقاتی که میان زوجین صورت می پذیرد برای دادگاه نیز محترم شمرده شده و مورد قبول می باشد و در رای دادگاه گواهی عدم امکان سازش ذکر می گردد. برای طی مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه می توانید از وکیل طلاق توافقی مجموعه وکلای دادجویان کمک بخواهید. رویه ی این مجموعه بدین صورت است که تمامی توافقات میان طرفین را نوشته و به امضا هر دو فرد می رساند و سپس در دادگاه مطرح می گردد. چنانچه برای طی مراحل طلاق توافقی در دفترخانه نیاز به وکیل خانواده دارید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران

توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران و یا وکیل شرکت ها با مجموعه وکلای دادجویان با مدیریت امین بیات 09124833958 تماس بگیرید.

جدیدترین شرایط طلاق توافقی چیست؟

مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

شرایط طلاق توافقی در تهران با دیگر شهرها تغییر کرده است چرا که تعداد مراجعین به شدت افزایش پیدا کرده است و در نتیجه نیاز به سازماندهی بیشتری دارد. متقاضیان تهرانی می بایست در ابتدا به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه کنند و با ثبت اطلاعات خود در این سامانه اقدام به دریافت نوبت از مراکز غربالگری نمایند. سپس در زمانی که برایشان از طریق پیامک ارسال می گردد به مرکز تعیین فربالگری یا مشاوره خانواده مراجعه کنند.

این اولین اقدام قانون برای جلوگیری از طلاق می باشد. در صورتی که پس از انجام مشاوره های لازم، به توافق برای سازگاری نرسند می بایست گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مربوطه دریافت شود و به هنگام ثبت دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده شود. در نهایت این موضوع به دادگاه خانواده ارجاع داده می شود.

اولین نکته در مورد مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه این است که موردی که بیان شد تنها برای طلاق توافقی می شود و در مورد طلاق های یکطرفه مانند طلاق به درخواست مرد و یا طلاق به درخواست زن شیوه کار همچنان مانند گذشته می باشد.

نکته: در صورتی که به هر دلیلی تصمیم به طلاق توافقی به صورت غیرحضوری گرفته اید و تمایلی به حضور در جلسات مشاوره و یا دادگاه ندارید می توانید تمامی مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه را به یک وکیل طلاق توافقی بسپارید و نیازی به مراجعه نداشته باشید. برای این کار با شماره های درج شده مجموعه وکلای دادجویان تماس حاصل کنید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

کسب اطلاعات بیشتر: وکیل چک برگشتی در تهران

جهت دریافت مشاوره در زمینه طلاق توافقی با بهترین وکیل خانواده در تهران با مجموعه وکلای دادجویان با مدیریت امین بیات 09124833958 تماس بگیرید.

مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

مشاوره اجباری

اولین قدم در زمینه طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت درخواست طلاق زوجین در این سامانه می باشد. سپس زوجین به مراکز غربالگری و مشاور خانواده مراجعه می کنند و پس از انجام مشاوره های لازم گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت می کنند.

تقدیم درخواست

دومین گام از مراحل ثبت طلاق توافقی، تقدیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد. بدین منظور زوجین و یا وکلای طلاق توافقی ایشان می بایست مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه را همراه با گواهی دریافت شده به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم کند.

مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

تعیین وقت دادرسی

پس از تقدیم دادخواست می بایست منتظر تعیین نوبت حضور در دادگاه خانواده باشید. تعیین وقت رسیدگی به وسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین می رسد. همچنین با پیامک زمان حضور اطلاع داده می شود.

حضور در جلسه دادگاه

در اقدام بعدی از مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه می بایست زوجین و یا وکلای آن ها در روز و یا ساعت تعیین شده در ابلاغیه همراه با مدارک در دادگاه حضور داشته باشند.

مشاوره در دادگاه

در این مرحله زوجین و یا وکلای آن ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه مراجعه می کنند. مشاور خانواده با طرفین مذاکره می کند و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش می کند. در صورتی که موثر واقع نشد و زوجین به طلاق اصرار داشتند، توافق نامه ای توسط مشاور خانواده تکمیل و به امضاء طرفین می رسد تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه مراجعه کنند. این توافقنامه شامل موارد زیر می باشد:

  • توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه
  • نفقه زوجه
  • اجرت المثل
  • جهیزیه
  • حضانت فرزند
  • نحوه و تاریخ‌های ملاقات با فرزند
  • حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن
  • سایر حقوق مالی و غیر مالی طرفین

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل غرب تهران

مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

احراز باردار نبودن زوجه

از دیگر مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه احراز عدم بارداری زوجه می باشد. برای اینکه دادگاه گواهی عدم سازش را صادر کند می بایست این گواهی وجود داشته باشد. برای این منظور سه راه وجود دارد:

اقرار زوجه: در صورتی که در دادگاه زوجه اقرار کند که باردار نیست گواهی عدم سازش صادر می شود اما برای اجرای صیغه در دفتر طلاق می بایست زوجه گواهی عدم بارداری خود را از آزمایشگاه دریافت کند و آن را به دفتر طلاق ارائه دهد.

مراجعه به آزمایشگاه: پیش از مراجعه به دادگاه، زوجه به آزمایشگاه مراجعه کند و گواهی عدم بارداری خود را دریافت کند در اینصورت پس از دریافت گواهی عدم سازش می توان به دفتر طلاق مراجعه کنند. در نظر داشته باشید در صورتی که زوجه باکره باشد نیازی به اقرار نیست و دریافت گواهی عدم بارداری لازم نیست. اما به جای آن باید به پزشکی قانونی مراجعه کند و گواهی سلامت بکارت خود را دریافت کند.

حضور مجدد در دادگاه

پس از اقدامات پیش گفته، زوجین یا وکلای آن‌ها به دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به مواردی همچون نظریه مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین اقدام به صدور رای که همان گواهی عدم امکان سازش است، می‌نماید.

مراجعه به دفتر طلاق

آخرین گزینه از مراحل ثبت طلاق توافقی در دفترخانه مراجعه به دفترخانه می باشد. زوجین سه ماه فرصت دارند که با در دست داشتن گواهی عدم سازش و مدارک لازم به دفتر طلاق مراجعه کنند و با جاری شدن صیفه طلاق و ثبت آن مراحل طلاق توافقی را به اتمام برسانند.

جهت دریافت مشاوره در زمینه دعاوی ثبتی با بهترین وکیل دعاوی ثبتی  در تهران با مجموعه وکلای دادجویان با مدیریت امین بیات 09124833958 تماس بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، صدور گواهی عدم امکان سازش و در نهایت اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق به شرح زیر است:

۱- سند نکاحیه (عقد نامه)

۲- شناسنامه و کارت ملی زوجین

۳- در صورتیکه مراحل طلاق توافقی توسط وکیل دادگستری انجام می‌شود، وکالتنامه وی نیز باید ضمیمه دادخواست شود

۴- گواهی عدم بارداری و یا گواهی پزشکی قانونی مبنی بر سلامت بکارت زوجه (حسب مورد)

۵- توافقنامه کتبی مبنی بر توافق در مورد: میزان حقوق و تکالیف زوجین، حضانت و ملاقات فرزندان، شرایط پرداخت مهریه، مقدار بذل مهریه، نفقه دوران زوجیت و غیره

۶- نظریه کتبی واحد مشاوره خانواده

۷- ارائه گواهی عدم امکان سازش ظرف حداکثر ۳ ماه از تاریخ ابلاغ و یا از تاریخ قطعی شدن رای به دفتر رسمی ازدواج و طلاق

نکته: اگر سند نکاحیه را بنا به هر علتی در اختیار ندارید، باید به دفترخانه‌ای که در آن عقد نکاح شما ثبت شده است مراجعه کنید و از سردفتر درخواست نمایید تا رونوشت تایید شده از عقد نامه تان را به شما تحویل دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *