وکیل دعاوی امور بین الملل

ممکن است شما نیز هنگامی که برای اولین بار نام وکیل دعاوی امور بین الملل را شنیده باشید تصور کنید که وکیل دعاوی امور بین الملل به کسانی گفته می شود که اجازه وکالت در چند کشور جهان را دارند و یا به اصطلاح وکیل دعاوی امور بین الملل دارای پروانه کسب معتبر در سراسر کشور های جهان است. ولی این یک تصور متداول و اشتباه می باشد چرا که معمولا امکان ندارد یک فرد بتواند شرایط وکالت در تمامی کشورها را داشته باشد و دارای پروانه وکالت تمامی شهرها باشد. از طرفی دیگر در کشور ایران نهاد بین المللی وجود ندارد که بخواهد پروانه بین المللی برای وکلا صادر کند. لذا یک وکیل دعاوی امور بین الملل اجازه وکالت در دیگر کشورهای جهان را ندارد.

اگر برای مهاجرت و یا انعقاد قراردادهای تجاری با افراد خارجی اقدام کرده باشید حتما از اهمیت حضور وکیل دعاوی امور بین الملل اطلاع دارید. درست مانند یک دعاوی عادی در دادگاه های داخلی، در بسیری از دعاوی خارجی نیز به یک وکیل دعاوی امور بین الملل می باشد. اما این وکیل چه اختیاراتی دارد و در چه مواردی می توان از وی استفاده کرد؟ در ادامه با مجموعه وکلای دادجویان همراه باشید تا پاسخگوی تمامی سوالات شما در زمینه وکیل دعاوی امور بین الملل باشیم.

وکیل دعاوی امور بین الملل کیست؟

وکیل دعاوی امور بین الملل به زبان ساده به وکیلی گفته می شود که در حوزه حقوق بین المللی، با تمامی قوانین بین المللی و تعارض آن ها و همچنین کنوانسیون های بین المللی و اصول کلی حقوق و … تخصص دارد. وکیل دعاوی امور بین الملل در واقع فردیست که در حوزه امور بین الملل تخصص دارد و اصول و قوائد حقوق بین الملل را می داند. امور بین الملل با موضوعاتی مربوط به دولت ها، اشخاص و سازمان های بین المللی می باشد. وکلای امور بین المللی ممکن است تخصص های مختلفی داشته باشند. به طور مثال وکیلی موضوعات بین المللی را دنبال کند مانند امور تجاری بین المللی، تنظیم قرارداد های بین المللی و … یعنی موضوعاتی که وکیل آنها را پیگیری می کند امور بین المللی است.

وکیل دعاوی امور بین الملل با مطالعه منابع معتبر تشخیص می دهد که با کدام محکمه می تواند صلاحیت داشته باشد و بر اساس آن مشاوره حقوقی لازم را ارائه دهد. در صورت مقتضی در محکمه صالحه برای طرح یا دفاع از دعاوی مربوطه حاضر می شود. با توضیح و شرح ابتدایی این موضوع قصد بر این بود عزیزانی که در عرصه بین المللی فعالیت دارند نسبت به این مسئله آگاهی کامل را در خصوص وکیل دعاوی امور بین الملل کسب نمایند و در ادامه با ویژگی های یک وکیل بین المللی و اهمیت حضور ایشان آشنا خواهیم شد.

وکیل دعاوی امور بین الملل

ویژگی های یک وکیل دعاوی امور بین الملل چیست؟

یک وکیل دعاوی امور بین الملل در ابتدا می بایست در مورد تشخیص قانون حاکم دادگاه صالح، صلاحیت محاکم و همچنین تعارض قوانین در سایر کشورها دارای آگاهی کامل باشد. وی می بایست با مطالعه کامل منابع حقوق بین المللی توانایی لازم برای طرح صحیح دعوا و کسب پیروزی را داشته باشد.

به هنگام انتخاب یک وکیل دعاوی امور بین الملل در نظر داشته باشید حتما به دیگر زبان ها تسلط داشته باشد تا توانایی برقراری ارتباط کلامی را داشته باشد. این مورد تاثیر بسزایی در مکتوب نمودن و انعقاد قراردادهای بین المللی دارد.

در بخش های پیشین در مورد تخصص یک وکیل دعاوی امور بین الملل به بحث و بررسی پرداخیتم. این ویژگی تاثیر مهم و موثری بر اشراف کامل تر و اصولی تر در موضوعات بین المللی دارد که نشان از آگاهی حداکثری وکیل مورد نظر دارد.

یک وکیل بین المللی حرفه ای و تخصصی باید دانش کافی در حوزه های تنظیم قراردادهای بین المللی بویژه موضوعات تجاری بین المللی و اصول ثبت شرکت و بررسی اعتبار شرکت طرف معامله و همچنین امور مهاجرت و پناهندگی و اقامت موقت و … داشته باشد تا بتواند راه کار های مناسبی جهت مشاوره و همچنین اقدام برای پرونده مربوطه ارائه نماید.

یک وکیل دعاوی امور بین الملل برای اینکه بتواند در یک پرونده پیروز باشد می بایست تمامی قوانین بین المللی داخلی و خارجی را بلد باشد و با استناد به همین قوانین بتواند به یک نتیجه درست دست پیدا کند.

وکیل بین متخصص و معتبر بین المللی با آشنایی و اشراف به قوانین کیفری بین المللی و همین آگاهی از صلاحیت دیوان کیفری بین المللی برای رسیدگی به جنایات بین المللی نقش پر رنگی در این زمینه دارد و به خصوص در بحث استرداد مجرمین که در ایران یکی از موضوعات مهم و پر مخاطب است می تواند کمک شایانی در دستگیری و جلب متهم یا مجرم فراری در خارج از کشور و استرداد به کشور جهت محاکمه و اجرای مجازات نماید.

وکیل دعاوی امور بین الملل چه کاری انجام می دهد؟ 

مهمترین مسئله و چالشی که در قوانین بین المللی وجود دارد، تعارض میان قوانین است. قوانین بین المللی برای همه کشورهای جهان وضع شده است. در حالی که هر کدام از این کشورها قوانین داخلی خاص خودشان را دارند و بر اساس آن رفتار می کنند که ممکن است با قوانین دیگر کشورها مغایرت داشته باشد.

مثلا در کشورهایی مانند سوئد قاعده خون برای تابعیت ملاک است. یعنی مادر یا پدر باید تابعیت سوئدی داشته باشند تا فرزند آن ها نیز بتواند تابعیت این کشور را بگیرد و شهروند سوئد معرفی شود. اما کشورهایی مانند آمریکا و کانادا از قاعده خاک استفاده می کنند. یعنی فارغ از تابعیت پدر و مادر، فرزندی که در خاک این کشورها به دنیا می آید تابعیت این کشورها را دریافت می کند. به خاطر همین است که بسیاری از ایرانی ها دوست دارند فرزند خودشان را در کشورهایی مانند کانادا به دنیا بیاورند؛ زیرا در این حالت این کودک شهروند رسمی کانادا محسوب می شود و از تمام حقوق آن بهره مند می شود.

حال تصور کنید همین فرزند که در خاک کانادا متولد شده توسط پدر و مادر به ایران برگردد و در ایران نیز بر اساس قاعده خون تابعیت ایرانی بگیرد. یکی از نمودهای مهم تعارض در قانون دقیقا همین موضوع است. اگر این فرد در جایی خارج از این دو کشور مرتکب خطا یا بی قانونی شود، در کدام یک از این کشورها باید محاکمه شود. یعنی برای محاکمه باید در خاک کشور کانادا یا خاک کشور ایران یا خاک کشور ثالث که در آن بی قانونی رخ داده، برگزار شود؟

یکی از مهمترین وظایف وکیل دعاوی امور بین الملل دقیقا رسیدگی به این امور و پیدا کردن بهترین راهکار قانونی است. از سختی های کار وکیل دعاوی امور بین الملل می توان به همین چالش های نسبتا عجیب و غریب اشاره کرد. در واقع در برخی مواقع این چالش ها به اندازه بزرگ  و حساس می شود که پای دولت ها به میان می آید.

طلاق توافقی

گروه وکلای بین المللی دادجویان

این روزها پرونده های مربوط به امور بین المللی به شدت افزایش یافته و بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی ممکن است نتوانند حق و حقوق خود را به طور کامل دریافت کنند. بسیاری از افراد حقیقی و یا حقوقی مانند فعالان تجاری و شرکت ها، مخاطبینی که قصد اخذ اقامت و یا مهاجرت را دارند و یا حتی عزیزانی که در خارج از کشور اقامت دارند و دارای دانش کافی در زمینه حقوق بین المللی نیستند، می توانند با مجموعه وکلای بین المللی دادجویان در ارتباط باشند و تمامی مشکلات حقوقی بین المللی خود را حل کنند.

گروه وکلای بین المللی دادجویان در تهران با ایجاد زنجیره ای از وکلای بین المللی متخصص داخلی و خارجی در دفاتر وکالتی ایران و خارج از کشور به منظور پوشش دغدغه های شما در محافظت از حق خود و همچنین ایجاد مکانیسم ها و زیر ساخت های لازم با طرح پرونده ها در کارگروه مربوطه بهترین و نزدیک ترین راه حل را در نظر می گیرد، از اینکه با وکلای خودتان در ارتباط باشید و مسائل و مشکلات خود را با کارشناسان و وکلای ما در میان بگذارید، دریغ نکنید.

انواع دعاوی بین المللی چیست؟

دعاوی حقوق بین المللی عمومی: این دعاوی شامل اختلافاتی است که بین دولت ها با یکدیگر و سازمان های بین المللی با یکدیگر و یا میان دولت ها و سازمان های بین المللی رخ می دهد. این دعاوی می بایست در دیوان بین المللی دادگستری و یا در محافل سیاسی مطرح شود. همچنین گاها مشاهده شده است که دولت ها با حمایت دیپلماتیک از اتباع خود می توانند دعوایی را علیه دولت دیگر مطرح کنند.

دعاوی حقوق بین المللی خصوصی: این دعاوی شامل اختلافاتی است که میان روابط اشخاص حقیقی و حقوقی کشورهای مختلف رخ می دهد. برخی از دعاوی بین المللی به که ممکن است برای شما نیز رخ بدهد عبارتند از: داوری تجاری بین المللی، امور مهاجرت در صور مختلف، قوانین واردات و اعتبارات اسنادی، دعاوی مرتبط با صادرات و واردات.

وکیل دعاوی امور بین الملل در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

شاخه و حوزه فعالیت وکیل متخصص بین المللی عبارتند از:

  • وکیل تجاری بین المللی
  • وکیل دعاوی حقوقی یا کیفری بین المللی
  • وکیل بین المللی مهاجرت
  • وکیل کلیه دعاوی ایرانیان مقیم خارج از کشور اعم از خانواده و …
  • وکیل دعاوی شرکت های خارجی علیه ایرانیان داخل و یا خارج از کشور
  • وکیل دعاوی شرکت های ایرانی علیه اتباع خارجه
  • وکیل متخصص امور گمرکات بین المللی
  • وکیل دعاوی تجارتی نظیر اسناد تجارتی و بازرگانی
  • وکیل بین المللی در حوزه حمل و نقل بین المللی اعم از هوایی، دریایی و زمینی
وکیل دعاوی امور بین الملل

وکیل بین المللی متخصص در امور ایرانیان خارج از کشور

با توجه به اینکه بسیاری از ایرانیان به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و ممکن است در ایران دارای اموال یا امور حقوقی و یا اداری باشند که بنا به دلایلی نظیر زمان، مشغله کاری و هزینه های زیاد سفر، و یا حتی ممنوع الخروجی امکان حضور و یا بازگشت به کشور را ندارند. در این حالت وکیل بین المللی نقش بسیار موثری برای حل مشکلات ایرانیان مقیم خارج از کشور دارد و می تواند در زمینه های حقوقی و اداری مربوط به ایشان پیگیری های لازم را انجام دهد. در این حالت ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند با مراجعه به وب سایت دادجویان مشاوره های لازم را از این مجموعه گرفته و یک وکیل دعاوی امور بین الملل متخصص برای خود برگزینند.

مزایای داشتن وکیل دعاوی امور بین الملل

این روزها شاهد افزایش فعالیت های بین المللی و همکاری در زمینه جهانی هستیم و بهره مندی از یک وکیل دعاوی امور بین الملل معتبر و متخصص یک امتیاز محسوب می شود. چرا که قراردادهایی که در سطح بین المللی بسته می شود نیازمند داشن یک دانش تخصصی می باشد که یک وکیل دعاوی امور بین الملل حرفه ای می تواند با دانش و تخصص خود، با ارائه یک مشاوره عالی مخاطب خود را از فواید و خطرات موضوع مطورحه آگاه سازد.

از مزایای بهره گیری از یک وکیل دعاوی امور بین الملل این است که وی می تواند با بهره گیری از دانش خود در حوزه تنظیم قراردادهای بین المللی یک نقش اساسی در ایجاد یک رابطه مستحکم و موفق ایجاد کند. بدین صورت که با ارائه راهکاری مناسب و موثر و مشاوره های صحیح به هنگام عقد قرارداد از پایمال شدن حق موکل خود جلوگیری کرده و قرارداد را به نفع موکل خود پیش می برد. و در نتیجه سبب ایجاد شرایط مناسب و صحیح جهت عقد قرارداد می گردد.

از دیگر مزیت های وکیل بین المللی می توان به مواردی نظیر آگاهی و اشراف کامل نسبت به کشور مقصد جهت موکلین و مخاطبینی که قصد مهاجرت، پناهندگی و اقامت موقت و … را دارند اشاره نمود که وکیل دعاوی امور بین الملل متخصص می تواند عالی ترین راهکار را جهت انجام امور مربوطه شرح داده تا با اتخاذ تصمیم مناسب نتیجه مطلوب حاصل گردد.

به طور کل در شرح و  توضیحات این عنوان هدف بر این بود اطلاع رسانی و آگاه سازی لازم در رابطه با مشاوره و استفاده از یک وکیل بین المللی در مورد موضوعات و  پرونده های بین المللی برای عزیزانی که در این زمینه فعالیت داشته یا قصد اقدام دارند صورت پذیرد. در ادامه نقض وکیل دعاوی امور بین الملل را مورد بحث قرار می دهیم.

جهت دریافت مشاوره در زمینه امور بین المللی می توانید با مجموعه دادجویان در ارتباط باشید.

منظور از حقوق بین الملل چیست؟

حقوق داخلی شامل کلیه مواردی می باش که از منظر قوانین مدنی و کیفری هر کشوری تدوین می گردد. طبق این حقوق هر نوع رابطه ای میان اشخاص حقیقی و یا حقوقی در داخل کشور بر اساس این نوع حقوق تعیین می گردد. اما در بیرون از مرزهای کشور، حقوق داخل کشور برقرار نیست و یک حقوق بین المللی میان مرزهای کشور برقرار است که قوانین را مشخص می کند. در واقع می توان گقت حقوق بین الملل به روابط اشخاص حقیقی و یا حقوقی گفته می شود که در خارج از مرزهای کشور برقرار است. حقوق بین المللی به دو شاخه کلی خصوصی و عمومی تقسیم بندی می شود.

حقوق بین الملل عمومی به روابط بین دولت ها می پردازد. مثلا رابطه بین دولت ایران و دولت آمریکا و دعوی های حقوقی آن ها در حوزه حقوق بین المللی عمومی است. اما در حقوق بین الملل خصوصی روابط بین اشخاص حقیقی یا حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع در این حقوق اموری مانند مهاجرت، دیپورت، امور مربوط به مجرمین در خارج از کشور، مسائل مربوط به تابعیت ها و …

همانطور که مشخص است اموری که یک وکیل دعاوی امور بین الملل می تواند به شما کمک کند، امور حقوق بین المللی خصوصی است. شما کاری به تصمیم گیری هایی که میان دولت ها گرفته می شود ندارید؛ بلکه باید بتوانید بر اساس قواننی موجود مشکل یا دعوی خودتان را حل کنید.

نقش وکیل دعاوی امور بین الملل در دعاوی امور بین المللی

وکیل دعاوی امور بین الملل با اقدامات خود به منظور تطبیق اسناد و گردآوری مدارک مثبته در هر دعوا بسیار حائز اهمیت است. چرا که وکیل دعاوی امور بین الملل می بایست در ابتدای هر دعوا یا شکایت قبل از اینکه اقدام به شروع پروسه دادرسی و دادخواهی نماید و در شرایطی که طرف دعوی هنوز از نحوه تظلم خواهی بزه دیده یا مال باخته یا هرکسی که حق و حقوق او مورد تضییع قرار گرفته است مطلع نیست این وکیل بین المللی است که می تواند نقش ایفا کند. فرض کنید شکایتی که می بایست در یک کشور اروپایی مانند سوئیس مطرح شود به اشتباه به دادگاه بین المللی لاهه ارجاع می شود و علاوه بر صرف زمان و هزینه در طول مدت شکایت، بعد از یک دوره زمانی می بایست از ابتدا پروسه آغاز شود یا اینکه جلب یک متهم بین المللی از طریق دادسرای بین الملل و نامه به اینتر پل سریعتر از تعقیب او در خارج از کشور صورت می پذیرد.

وکیل دعاوی امور بین الملل می تواند با مدیریت موضوع و طرح شکایت بصورتی که مورد تایید مراجع قضایی قرار گیرد در دادگاه های ذیصلاح در خارج از کشور یا مراجع بین المللی می تواند نقش موثری دارد و همچنین استراتژی وکیل دعاوی امور بین الملل از همان ابتدا نحوه پیش برد و طرح دعوا، دسترسی به داده ها و سرعت عمل وکیل دعاوی امور بین الملل همگی موثر در حصول نتیجه است.