وکیل دعاوی خانواده, طلاق, طلاق توافقی, مقالات

اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل در طلاق توافقی یکی از موضوعاتی است که برای خیلی از افرادی که در شرف طلاق و به خصوص طلاق توافقی هستند، جای سوال دارد. طلاق یک پدیده ی اجتماعی و خانوادگی است که چند سالی است متاسفانه در کشور ما خیلی باب شده، و از میان ازدواج هایی که صوت میگیرد درصد زیادی از آنها پس از گذشت مدت کوتاهی به طلاق تبدیل میشوند. طلاق زوایا، و مسائل قانونی و حقوقی مختلف و متنوعی دارد، و قانون در این باره سعی کرده است که تمامی زوایا و مشکلات احتمالی را پوشش دهد، از همین رو در صورتی که به دنبال طلاق یا طلاق توافقی هستید به شدت توصیه میشود که از یک وکیل خانوده یا یک وکیل طلاق توافقی کمک گیرید. آشنایی با اجرت المثل در طلاق توافقی و مسائلی مثل تعیین اجرت المثل زن در طلاق توافقی، اجرت المثل پس از طلاق، بهترین وکیل طلاق در تهران، به شمایی که متاسفانه در شرف طلاق و پایان دادن به زندگی مشترک خود هستید، بسیار کمک خواهد کرد. با بهترین وکیل تهران و گروه وکلای دادجویان همراه باشید.

اجرت المثل در طلاق توافقی یعنی چه

در زمانی که متاسفانه زوجین بنا به دلایل ومشکلات مختلف به جایی میرسند که دیگر تحمل زندگی مشترک با یکدیگر زیر یک سقف را ندارند، تصمیم به طلاق میگیرند. این طلاق میتواند از طرف مرد یا زن و در کل طرفی که از زندگی خود خسته شده است، باشد. اما نوع دیگری طلاق هم وجود دارد به اسم طلاق توافقی، که در آن زوجین با هم به این نتیجه میرسند که پایان زندگی مشترک به نفع هر دو است، در این شیوه طلاق، زوجین به کمک بهترین وکیل طلاق در تهران یا هر وکیل طلاق دیگری، یا حتی به تنهایی، اقدام به دادن دادخواست مشترک میکنند و بر سر مسائلی مثل مهریه، نفقه ، اجرت المثل در طلاق توافقی و… میان خودشان توافق میکنند و جزئیات توافق را طی صورت جلسه ای در اختیار قاضی یا دادگاه قرار میدهند.

اجرت المثل در طلاق توافقی چیست؟

اجرت المثل در طلاق توافقی چیست؟

اما یکی از مسائلی که کمتر شناخته شده و معروف است، و از حقوق زنان محسوب میشود، اجرت المثل در طلاق توافقی یا سایر طلاق ها است. اجرت المثل به اندازه مهریه، نفقه، شیربها، و سایر حقوق زن شناخته شده و مشهور نیست و بعضا در صورتی که افراد بدون وکیل و به تهایی اقدام به طلاق کنند، ممکن است از وجود آن مطلع نباشند و آن را از دادگاه، و مرد مطالبه نکنند. در تعریف ساده اجرت المثل یعنی حقوقی که زن بابت هر چند سال زندگی مشترک و بابت انجام فعالیت هایی مثل آشپزی ، نظافت ، خانه داری و تربیت فرزندان و… که انجام می دهد دارد. این اعمال با این که به لحاظ عرفی و اجتماعی وظیفه زن تلقی می گردند، اما به لحاظ شرعی و قانونی از جمله وظایف زن نیستند و اگر زنی در منزل شوهر این کارها را انجام بدهد صرفا از باب تعاون و همکاری در خانواده است، و به همین دلیل هم مستحق اجرت و پاداش است، چرا که اصولا عمل هر شخصی محترم و دارای ارزش است.

نظر مستقیم قانون راجع به اجرت المثل در طلاق توافقی و سایر طلاق ها هم در ماده 336 قانون مدنی اینگونه بیان شده است:

هرگاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده و یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد عامل ‌مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر این‌که معلوم شود که قصد تبرع داشته است.

 تبصره (الحاقی ۱۳۸۵/۰۵/۰۹): چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم مینماید.

کسب اطلاعات بیشتر: بخشنامه های جدید طلاق توافقی در سال 1401

تفاوت نفقه و اجرت المثل

یکی از سوالاتی که برای خیلی از افراد در ارتباط با اجرت المثل در طلاق توافقی یا سایر طلاق ها، در کنار موضوعاتی مثل تعیین اجرت المثل زن در طلاق توافقی و اجرت المثل پس از طلاق، ممکن است پیش بیاید این است که تفاوت نفقه و اجرت المثل در چیست؟. به طور خلاصه و مفید در ارتباط با تفاوت نفقه و اجرت المثل این گونه می شود گفت که در عقد نکاح دائم همواره نفقه زن بر عهده ی شوهر است و میزان آن متناسب با شئونات زوجه و با تعیین نظر کارشناس است، در حالی که اجرت المثل صرفا در صورت انجام کارهایی که شرعا به عهده ی زن نبوده و با دستور زوج و با قصد دریافت اجرت صورت گرفته باشد، به زن پرداخت میشود.

تعیین اجرت المثل زن در طلاق توافقی

اجرت المثل در طلاق توافقی چیست؟

اجرت المثل در طلاق توافقی چیست؟

همانگونه که پیش تر هم درباره آن صحبت شد، در طلاق توافقی، همه چیز در میان زوجین به شکل توافقی است و در مورد هیچ موضوعی اختلاف نظر میان زوجین وجود ندارد، و از جایی که اجرت المثل در طلاق توافقی هم از مسائل طلاق توافقی است، تعیین اجرت المثل طلاق توافقی اینگونه میباشد که میزان آن بسته به نظر و توافق زوجین مشخص میشود و خود زوجین وظیفه تعیین اجرت المثل زن در طلاق توافقی را بر عهده دارند، به این شکل که یا زوجه میگوید ادعایی در این زمینه ندارد و یا هم زوجین بر سر رقمی با هم توافق میکنند و دادگاه هم همان میزان را برای اجرت المثل در طلاق توافقی مشخص میکند.

اجرت المثل پس از طلاق

به این علت که گرفتن اجرت المثل پس از طلاق با اجرت المثل در طلاق توافقی، کاملا متفاوت است، توصیه میشود که اگر خدای ناکرده در موقیعت طلاق هستید، برای احقاق حقوق خود از بهترین وکیل طلاق در تهران استفاده کنید. گرفتن اجرت المثل پس از رسمی شدن طلاق تنها در شرایطی برای زن امکان پذیر است که درخواست طلاق از سوی مرد باشد یا درخواست طلاق از سوی زوج به خاطر عدم اجرای وظایف همسرداری زوجه نباشد، یا این که زوجه سند و مدرکی داشته باشد مبنی بر اینکه از محل درآمد خود برای خرج زندگی که تامین آن وظیفه مرد است، هزینه کرده باشد.

کسب اطلاعات بیشتر: هزینه حق الوکاله در طلاق توافقی

بهترین وکیل طلاق در تهران

امید است مطالب بیان شده در طی مقاله اجرت المثل در طلاق توافقی مثل تعریف اجرت المثل در طلاق توافقی، تعیین اجرت المثل زن در طلاق توافقی، اجرت المثل پس از طلاق، تفاوت نفقه و اجرت المثل، و همین بحث بهترین وکیل طلاق در تهران برای شما مفید واقع شده باشند. در صورتی که خدای ناکرده در شرف طلاق هستید، به شما توصیه میشود که برای پیگیری بهتر پرونده و رسیدن به نتیجه دلخواه تان چه در طلاق توافق و چه در سایر روشهای طلاق، از وکیل خانواده یا وکیل طلاق توافقی کمک بگیرید. برای این کار هم به شما پیشنهاد میشود که به سایت دادجویان که یک گروه حقوقی بسیار معتبر در تهران هستند مراجعه کنید، و از میان وکلای طلاق آنها که میتوان لقب بهترین وکیل طلاق در تهران را هم بهشان داد،‌ استفاده کنید.

2 دیدگاه در “اجرت المثل در طلاق توافقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *