مقالات, مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، نفقه, وکیل دعاوی خانواده

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

ممکن است برخی افراد بنا به دلایلی تصمیم به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد و پیش از عروسی بگیرند. دلیلی که ممکن است بخاطر تصمیم به طلاق گرفتن، بخاطر وجود مشکلات باشد و یا بدون طلاق گرفتن و صرفا بخاطر گرفتن مهریه باشد. متاسفانه در سالیان اخیر درصد بسیار بالایی از زندگی های زناشویی ناموفق بوده اند و برخی زوجین حتی در زمان عقد و پیش از آن که حتی عروسی بگیرند، به فکر طلاق و جدایی می افتند. اگر که خدای نکرده تصمیم به طلاق یا اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا سایر زمان ها، گرفته اید، یا اگر طرف مقابلتان به فکر اجرا گذاشتن مهریه است، ادامه مطلب به دردتان خواهد خورد. با بهترین وکیل تهران، گروه وکلای دادجویان همراه باشید.

مشاوره با بهترین وکیل خانواده در تهران: 09124833958

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

مهریه یکی از حقوق بانوان و خانم ها در زمان ازدواج می باشد که می تواند در زمان خواستگاری توسط خانواده های عروس و داماد مشخص شود و در عقدنامه ذکر شود، یا می تواند چیزی در عقدنامه ذکر نشود و بعد از مدتی خود زوجین بر روی مقدار و چند و چون آن به توافق برسند. از زمانی که میزان مهریه مشخص می گردد، زوجه حق دخل و تصرف در آن را پیدا می کند و در صورتی که عند المطالبه باشد، در هر زمانی که بخواهد و اراده کند، می تواند آن را از زوج گیرد. یکی از زمان هایی که زوجه می تواند مهریه اش را بگیرد، با اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد و پیش از عروسی است.

کسب اطلاعات بیشتر: مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

آیا اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد ممکن است؟

ممکن است برای بعضی ها که به دنبال پرداخت هزینه اجرا گذاشتن مهریه و طی کردن مراحل اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد هستند، این سوال پیش بیاید که آیا اجرا گذاشتن مهریه در زمان عقد بودن ممکن است یا خیر؟. باید در پاسخ این سوال گفت که بله، مهریه جزء حقوق زنان در ازدواج است و همان گونه که پیش تر هم به آن اشاره شد، دراولین لحظه پس از ثبت ازدواج و عقد که میزان مهریه هم در آن ثبت شده است، زوجه می تواند به طور قانونی درخواست مهریه با طلاق و یا در خواست مهریه بدون طلاق را به دادگاه یا اداره ثبت بدهد.

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

قوانین اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

در مطالب پیشین به این موضوع اشاره شد که گرفتن مهریه در هر زمان و حتی یک ثانیه بعد از ثبت عقد و عقدنامه هم ممکن است و زوجه می تواند در هر لحظه که دلش بخواهد، مهریه اش را از زوج طلب کند. اما برای این که بهتر با جزئیات دقیق و حقوقی آن آشنا شویم، بهتر است که ببینیم قوانین اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد و یا سایر زمان ها چگونه است. ماده قانونی ای که به مهریه می پردازد ماده 1082 قانون مدنی می باشد که می گوید: (( به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند. آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

کسب اطلاعات بیشتر: بخشنامه جدید طلاق توافقی 1401

یکی از جدید ترین قوانین در ارتباط با اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا سایر زمان ها هم قانون 110 سکه میباشد که اگر به طور خلاه بخواهیم بگوییم این گونه است که اگر مهریه زوجه کمتر از 110 سکه باشد زوج ملزم به پرداخت آن است و در صورت عدم پردخت مطابق ماده ۲ قانون محکومیت های مالی با او رفتار خواهد شد. در صورتی که مهریه زوجه دقیقا 110 سکه باشد، مهریه باید تمام و کمال پرداخته شود و در غیر این صورت طبق ماده ۲ قانون محکومیت های مالی فرد که برای پرداخت ۱۱۰ سکه اقدام نمیکند، راهی زندان می گردد، و در حالت سوم هم اگر که مهریه بیش از 110 سکه باشد، زوج موظف است 110 سکه را تمام و کمال پرداخت نماید. ایا مهریه زندان دارد؟ اما اگر که ثابت شود که استطاعت مالی برای پرداخت باقی مانده مهریه را ندارد دادگاه در مورد او تصمیم خواهد گرفت.

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

حال که متوجه شدیم اجرا گذاشتن مهریه در زمان عقد بودن با طی کردن مراحل اجرا گذاشتن مهریه و پرداخت هزینه اجرا گذاشتن مهریه ممکن می باشد، نوبت به آن می رسد که بببینم مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه چه مدارکی می باشند و زوجه برای این که بتواند مهریه خود را به طور قانونی به اجرا بگذارد به جه مدارکی نیاز دارد. به طور کلی مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا سایر زمان ها، مدارک زیاد و پیچیده ای نمی باشند، بلکه مدارک ساده و تقذیبا دم دستی ای هستند. از مدارک لازم برای شروع  مراحل اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا سایر زمان ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شناسنامه زوجه.
  • کارت ملی زوجه.
  • قباله ی نکاح یا همان سند ازدواج.
اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

مراحل اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

پس از این که مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه را جمع آوری کردید، نوبت به آن می رسد که به سراغ مراحل اجرا گذاشتن مهریه بروید تا با طی کردن آن ها بتوانید مهریه خود را بگیرید. برای اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا در سایر زمان ها، شما تنها یک راه در پیش ندارید، بلکه از 2 راه مختلف می توانید مهریه خود را به اجرا بگذارید. زوجه یا می تواند برای گرفتن و مطالبه مهریه خود به اداره ثبت مراجعه کند، یا می تواند از طریق دادگاه برای گرفتن آن اقدام کند. برای آشنایی بهتر و بیشتر شما با مراحل اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا سایر زمان ها، مراحل هر دو راه در قسمت پاینی معرفی شده اند.

اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

در این روش زوجه از طریق دادگاه و با فراخواندن زوج و تحت نظر قاضی روند به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا سایر زمان ها را دنبال می کند و باید یکسری مراحل دادگاه که ممکن است از قبل هم با آن ها آشنایی داشته باشد را طی کند تا بررسی پرونده اش شروع شود و به نتیجه برسد. برخی از مراحل انجام کار در روش به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه را در قسمت پایینی با هم میبینم.

1-استخدام وکیل طلاقی کاربلد و خبره در حوزه امور خانواده و ازدواج و طلاق که البته کار اجباری ای نیست، اما کار را برای زوجه بسیار راحت تر، و شانس پیروزی پرونده اش را چندین برابر می کند.

2- مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و پر کردن فرم های لازم مثل دادخواست.

2- بهتر است که در این زمان برای جلوگیری از نقل و انتقال اموال و دارایی ها توسط زوج، وکیل خانواده زوجه یا در صورت نبود وکیل، خود زوجه اقدام به درخواست صدور قرار تامین و توقف اموال، و یا در صورت لزوم جلب یا ممنوع الخروجی زوج کنند.

3- صادر شدن ابلاغیه برای زوج و زوجه با ذکر زمان و مکان برگزاری جلسه دادگاه.

4- برگزاری جلسات دادگاه و بررسی مدارک از جانب قاضی و مطرح کردن پرسش های لازم.

5- بررسی نهایی پرونده و صدور حکم پرداخت مهریه، و به مزایده گذاشتن، یا تغییرمالکیت اموال و دارایی های زوج به اندازه ارزش مهریه به زوجه.

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرائیه ثبت

یکی دیگر از راه های اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا در سایر زمان ها، اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت می باشد. البته باید این نکته را درباره این راه در نظر گرفت که تنها در صورت اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت منطقی و مفید خواهد بود که فرد استطاعت خوبی داشته باشد و اموالی بنامش باشد، چون در صورتی که این گونه نباشد، تنها می توان فرد را از طریق این راه ممنوع الخروج نمود. برخی از مراحل اجرا گذاشتن مهریه که همراه با پرداخت هزینه اجرا گذاشتن مهریه باید آن ها را پیش برد را در قسمت پایینی مشاهده می کنیم.

1- در این روش هم به دلیل اطلاعات بالا و تجربه بیشتری که وکیل طلاق در زمینه طلاق از طریق اجرائیه دارد و تعدادی پرونده پیروز شده از همین راه دارد، بهتر است که با استخدام وکیل کارها را پیش برد.

2- در مرحله اول از مراحل اجرا گذاشتن مهریه در دروان عقد یا سایر زمان ها از طریق اداره ثبت، باید اصل عقدنامه یا رونوشت را به همراه مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه، که پیش تر هم به آن ها اشاره شد، به دفتر ازدواج و طلاق مندرج در عقدنامه برد و طی درخواست کتبی ای از سردفتر تقاضای صدور اجرائیه کرد.

3- پس از دادن درخواست کتبی تقاضای اجرائیه، اجرائیه به میزان مهریه درخواست شده صادر و به نشانی زوج که در عقدنامه ثبت شده است، پست می شود.

4- در ادامه زوجه باید به همراه وکیل طلاق یا به تنهایی به اداره ثبت مراجعه کند. او می تواند به ازای مقداری از مهریه زوج را ممنوع الخروج و به ازای مقدار دیگر آن، تقاضای توقیف اموال زوج را بدهد.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

 صد در صد در اگر که به فکر اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا سایر زمان ها باشید، یکی از سوالاتی که در ذهن شما ایجاد می شود، میزان هزینه اجرا گذاشتن مهریه و یا هزینه طلاق توافقی است. از همین رو به شما توصیه می شود که حتما سری به سایت دادجویان بزنید و از مشاورین و متخصصین حقوقی آن ها مشاوره بگیرد تا هم از هزینه اجرا گذاشتن مهریه مطلع شوید، و هم اطلاعتتان درباره کار حقوقی ای که دارید بالا تر برود، همچنین برای این که کار به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد یا سایر زمان ها را برای خودتان راحت تر کنید، بهتر است از گروه وکلای طلاق دادجویان که از بهترین وکلای طلاق در تهران می باشند، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *