وکیل دعاوی خانواده, مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، نفقه

آیا مهریه زندان دارد؟

آیا مهریه زندان دارد؟ | گروه وکلای دادجویان

یکی از سوالات حقوقی پرتکرار این است که آیا مهریه زندان دارد؟ آیا در قانون جدید مهریه زندان دارد؟ پیش از این زندان ها پر بود از مردانی که توانایی پرداخت مهریه را نداشتند و زن با شکایت وی را به زندان انداخته بود. اما اخیرا این موضوع با قوانین جدیدی روبرو شده است و کمتر کسی را کی شناسید که به دلیل نداشتن توانایی مالی برای پرداخت مهریه به زندان رفته باشد. این موضوع نشان از وجود قوانین جدید مهریه می باشد که لازم تمامی کسانی که در شرف جدایی و یا طلاق می باشند در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند. در این مقاله همراه با بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران هستیم تا در مورد مهریه، قوانین جدید مهریه و سوال آیا مهریه زندان دارد؟ اطلاعات لازم را کسب کنیم. با مجموعه وکلای دادجویان، بهترین وکیل پایه یک دادگستری با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل تهران تماس بگیرید: 09124833958

آیا در قانون جدید مهریه زندان دارد؟

در اسلام به مالی که مرد بهه هنگام ازدواج و جاری شده خطبه عقد به عنوان هدیه به زن می دهد، مهریه گفته می شود. این مال صرفا برای عقدهای دائمی نیست و در عقدهای موقتی هم وجود دارد. البته یکی از قوانین حاکم بر اسلام بیان می دارد که مهریه دختر باکرده نصف مهریه زنی است که با همسر خود نزدیکی داشته است. این هدیه از زمان جاری شدن خطبه عقد به زن تعلق می گیرد و او می تواند هر زمانی که بخواهد حق خود را شوهر طلب کند. نکته ای که در این بخش وجود دارد این است که برخی از زن و شوهر ها توافق می کنند که مهریه عندالاستطاعه باشد. یعنی مرد زمانی مهریه را پرداخت می کند که دارای توانایی مالی باشد.

آیا مهریه زندان دارد؟ | قوانین جدید زندان برای مهریه

آیا مهریه زندان دارد؟ | قوانین جدید زندان برای مهریه

گاها مهریه وسیله ای می شود که زوجین در راه طلاق به توافقاتی برسند. برای مثال شوهر در ازای بخشیدن مهریه توسط زن، راضی به طلاق دادن وی می شود و یا اینکه زن در ازای بخشیدن مهریه خود، حضانت فرزندان را بر عهده می گیرد. هدف هرچه که باشد پای قوانین جدید مهریه در میان است. به نظر شما آیا مهریه زندان دارد؟ برخی از تقسیم بندی های مهریه به شرح زیر می باشد:

  • مهر المسمی مهری است که در زمان عقد دائم به زن تعلق می‌گیرد.
  • مهر المثل در مواقعی که مهر المسمی در زمره یکی از مواردی مثل مجهولیت، عدم مالیت و ملک غیر قرار بگیرد، تعیین خواهد شد.
  • مهر السنه به صورت مشخص تعریفی در قانون مدنی ندارد اما برای محاسبه آن از نرخ روز استفاده می‌شود.
  • مهر المتعه به مهری تعیین نشده در عقد گفته می‌شود و زمانی به زن تعلق می‌گیرد که مرد بدون انجام نزدیکی و مشخص کردن میزان مهریه، همسر خود را طلاق دهد.

قوانین جدید زندان برای مهریه

پیش از این که به سوال آیا مهریه زندان دارد؟ پاسخ دهیم در ابتدا می خواهیم بدانیم چطور می شود مهریه خود را گرفت و در واقع به اجرا گذاشتن مهریه به چه صورت است؟ در بخش پیشین در مورد انواع مهریه صحبت کردیم. با توجه به نوع مهریه زن هر زمان که بخواهد می تواند مهریه خود را طلب کند و یا اینکه اقدام به بخشیدن مهریه خود کند. زوجه در مرحله اول می تواند به صورت کلامی از همسر خود مهریه را دریافت کند و یا اینکه از طریق مراجع قانونی و با تقدیم سند ثبت ازدواج اقدام به گرفتن مهریه کند.

آیا مهریه زندان دارد؟ | قوانین جدید زندان برای مهریه

آیا مهریه زندان دارد؟ | قوانین جدید زندان برای مهریه

در صورتی که برای دریافت مهریه از طریق مراجع قانونی اقدام شود. اجرائیه از سوی دفتردار صادر شده و به زوج ابلاغ می شود. به مرد فرصت 10 روزه ای داده می شود که مهریه زن را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت زوجه باید درخواست تشکیل پرونده دهد و پس از اثبات دارایی های مرد اقدام به توقیف اموال مرد کند. در صورتی که مرد توانایی پرداخت داشته باشد، سهم مهریه زن از اموال وی کاسته شده و پس از آن رفع توقیف اموال به اجرا گذاشته می شود.

در صورتی که مرد توانایی مالی نداشته باشد و یا اینکه زن نتواند اثبات کند که دارای توانایی مالی می باشد، برای پرداخت مهریه کار به دادگاه کشیده شده و در چنین شرایطی در صورتی که مرد شرایط اعسار داشته باشد دادگاه مهریه را برای زن قسط بندی می کند.

در برخی از شرایط زن می تواند مهریه خود را از پدر شوهر خود طلب کند که در گرو شرایطی خاص می باشد. در برخی از موارد نیز زن می تواند مهریه خود را از سهم الارث شوهر خود دریافت کند. که در چنین شرایطی با توقیف سهم الارت مرد برای مهریه خود می تواند اقدام کند.

کسب اطلاعات بیشتر: وکیل برای طلاق به درخواست زن

آیا مهریه زندان دارد؟

در زمینه طلاق و طلاق توافقی این سوال پیش می آید (اگر اطلاعاتی در مورد طلاق توافقی چیست ندارید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.) که به منوال گذشته آیا مهریه زندان دارد؟ واقعیت این است که شرایط کنونی جامعه قوانین حاکم بر طلاق و دریافت مهریه را عوض کرده است. با گران شدن سکه بسیاری از افراد توانایی پرداخت مهریه را ندارند و به همین دلیل بسیاری از زوجین به دنبال دریافت پاسخی برای سوال آیا مهریه زندان دارد؟ می باشند. بر طبق بخشنامه های جدید در حال حاضر مهریه تا 100 سکه می تواند موجب صدور حکم و زندانی شدن مرد شود. آیا مهریه زندان دارد؟

آیا مهریه زندان دارد؟ | قوانین جدید زندان برای مهریه

آیا مهریه زندان دارد؟ | قوانین جدید زندان برای مهریه

در صورتی که مهریه بیش از 100 سکه را مطالبه کنید، این مقدار برای مرد حکم زندانی شدن نخواهد داشت. البته پرداخت مهریه به نوع طلاق نیز وابسته است. در پرداخت مهریه در طلاق توافقی به نحوه توافقی که زوجین با یکدیگر کرده اند وابسته است و حتی ممکن است زن به بخشیدن مهریه خود اقدام کند. اما مشاهده شده است که زن پس از بخشیدن مهریه پشیمان شده و با این موضوع درگیر می شود که آیا رجوع از بخشش مهریه وجود دارد یا خیر؟ در چنین حالتی بازگشت به دریافت مهریه منوط به شرایط خاصی می باشد که به شرح زیر است:

  • در صورتی که در سند بخشش مهریه از کلمه ابراء استفاده نشده باشد.
  • در حالتی که زن صغیر باشد یا ثابت شود که دیوانه است.
  • در شرایطی که در سند بخشش مهریه از کلمه هبه (در ازای دریافت مال مهریه خود را بخشیده) استفاده کرده باشد اما مالی را از سوی شوهر دریافت نکرده است.

مشاوره حقوقی برای گرفتن مهریه

در صورتی که می خواهید در مورد قوانین جدید مهریه و اینکه آیا مهریه زندان دارد؟ یا خیر اطلاعات لازم را کسب کنید و بهترین راه های دریافت مهریه را بدانید بهتر است با یک مشاور و یا وکیل در زمینه گرفتن مهریه مشورت های لازم را داشته باشید تا اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید. گروه وکلای دادجویان با دارا بودن کادر مجرب و با تجربه در زمینه پرونده های طلاق و گرفتن مهریه بهترین انتخاب شما در این شرایط خواهند بود. در صورت نیاز می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و مشاوره های لازم را کسب کنید.

1 دیدگاه در “آیا مهریه زندان دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *