مقالات, طلاق, مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، نفقه, وکیل دعاوی خانواده

گرفتن مهریه از پدر شوهر

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر به چه صورت است؟ یکی از موضوعات بحث برانگیز گرفتن مهریه از پدر شوهر در صورت داشتن تمکن مالی می باشد. برخی از افراد معتقدند در صورتی که شوهر توانایی مالی نداشته باشد می توان مهریه را از پدر شوهر گرفت. در این مقاله می خواهیم به مهریه و ارتباط آن به پدر شوهر بپردازیم. در صورتی که اطلاعات کافی در زمینه مسائل حقوقی مهریه ندارید می توانید همین حالا با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و در این زمینه مشاوره های لازم را کسب کنید.

دریافت مشاوره از بهترین وکیل طلاق در تهران : 09124833958

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر

مهریه حق قانونی زن است و در هر مرحله از زندگی می تواند آن را طلب کند و مرد موظف است که مهریه وی را پرداخت کند. مهریه باید به گونه ای تعیین شود که شوهر توانایی پرداخت آن را داشته باشد. پرداخت مهریه تنها بر عهده شوهر می باشد و پدر شوهر اجباری بر پرداخت مهریه ندارد حتی اگر شوهر فقیر باشد و توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد. بهترین وکیل مهریه در تهران آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.

در چه صورتی می توان مهریه را از پدر شوهر طلب کرد؟

در بخش پیشین بیان شد که مهریه وظیفه قانونی شوهر است و پدر شوهر در قبال آن وظیفه ای ندارد اما در مواقعی در سند ازدواج و یا ضمن عقد پدر شوهر ضامن پسر خود می شود و پرداخت مهریه را به صورت مکتوب بر عهده می گیرد در این صورت عروس می تواند مهریه خود را از پدر شوهر مطالبه کرده و آن را دریافت کنید.

باید توجه داشت زن تنها در صورتی می‌تواند مهریه خود را از پدر شوهرش بستاند که پدر شوهر عقدنامه را امضا کرده و در آن خود را متعهد به پرداخت مهریه عروس خود دانسته باشد. امضای پدر شوهر باید در دفاتر عقد وجود داشته باشد و به صورت قانونی ثبت شود تا قابل پیگیری باشد. از این رو تعهد شفاهی پدر شوهر امکان پیگرد قانونی ندارد.

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر

آیا گرفتن مهریه از پدر شوهر امکان پذیر است؟

این روزها که افراد برای دور زدن قانون از روش های مختلفی استفاده می کنند آقایان نیز روش های مختلفی را برای پرداخت نکردن مهریه آموزش دیده اند. به همین دلیل بسیاری از بانوان به دنبال روشی برای گرفتن مهریه از پدر شوهر می باشند. در ادامه می خواهیم بدانیم آایا امکان گرفتن مهریه از پدر شوهر و یا مادر شوهر وجود دارد یا خیر؟

این کار در شرایط بخصوصی امکان پذیر است. گرفتن مهریه از پدر شوهر و یا مادر شوهر در صورتی امکان پذیر است که یکی از آن ها یا هر دو پرداخت مهریه زن را نعهد کرده باشند.

شایان ذکر است در صورتی که تنها شوهر پرداخت مهریه را تعهد کرده باشد و پدر شوهر پرداخت آن را تعهد نکرده باشند در صورتی که شوهر توانایی پرداخت را نداشته باشد و با ثبت دادخواست اعسار، تقاضای تقسط مهریه را بدهد، حتی اگر پدر شوهر و مادر شوهر اموال زیادی هم داشته باشند باز هم نمی توان اقدام به مطالبه مهریه از آن ها نمود.

راه های قانونی گرفتن مهریه از پدر شوهر

بسیاری از آقایان با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور و گران شدن قیمت سکه ممکن است نتوانند مهریه همسر خود را به طور کامل بپردازند، در چنین وضعیتی معمولا بانوان به دنبال اطلاع یافتن از شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر می باشند.

اما باید بدانید که از دیدگاه قانون گذار کشور ما، تنها شوهر مکلف به پرداخت مهریه می باشد مگر آنکه شروط دیگری از قبل میان طرفین وجود داشته باشد. بنابراین واضح و روشن است که حتی اگر مرد دارای تمکن مالی کافی برای پرداخت مهریه نباشد، زن نمی تواند برای گرفتن مهریه از پدر شوهر یا هر شخص دیگری از خانواده همسر خود مراجعه کند، مگر آنکه شرایط خاصی وجود داشته باشد. در غیر این صورت می بایست از طریق دادگاه اقدام کند. برای دریافت اطلاعات نحوه مطالبه مهریه از طریق دادگاه می توانید روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر

اکنون ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که دقیقا باید چه شرایطی را ایجاد کرد تا بتوان مهریه را از پدر شوهر دریافت کرد؟

باید گفت که به طور خلاصه شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر به دو دسته تقسیم می شود:

  • تعهد پدر شوهر در عقدنامه برای پرداخت مهریه زن
  • فوت شوهر و باقی ماندن اموال او برای ورثه اش

تعهد پدر شوهر در عقدنامه برای پرداخت مهریه زن

همانگونه که ذکر شد در حالت عادی پدر شوهر هیچ وظیفه ای برای پرداخت مهریه عروس خود ندارد اما اگر در عقدنامه شرط شده باشد که پدر شوهر ضامن پسرش می باشد و در صورت عدم پرداخت مهریه از جانب پسرش، خود او به تنهایی مهریه عروسش را می پردازد، پدر شوهر هم مسئول پرداخت تلقی می شود و می توان مهریه را از او مطالبه کرد. البته تنها در وضعیتی چنین شرطی دارای اعتبار قانونی می باشد که پدر شوهر در شروط ضمن عقد چنین شرطی را پذیرفته باشد و امضا یا مهر کرده باشد و به اراده ی خودش ضمانت پرداخت مهریه عروسش را بر عهده گرفته باشد.

و حتی اگر شوهر به جای پدرش ضمانت کرده باشد که در صورتی که نتواند حق مهریه زنش را بپردازد، زوجه به پدر شوهر مراجعه کند، شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر محقق نمی گردد، و زوجه نمی تواند برای دریافت مهریه ی خود به پدر شوهر مراجعه کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با بهترین وکیل تهران مشورت های لازم را داشته باشید.

فوت شوهر و باقی ماندن اموال او برای ورثه اش

فوت شوهر و باقی ماندن اموال او برای ورثه اش نیز می تواند یکی دیگر از موارد مطالبه مهریه از پدرشوهر باشد. اما نه مانند مورد قبلی به صورت مستقیم و از اموال پدر شوهر، بلکه از آنجایی که مهریه زن جزو طلب ممتاز محسوب می شود، زن می تواند برای دریافت این طلب از طریق محاکم قضایی اقدام کند. بنابراین در صورت اقدام زن برای دریافت مهریه ی خود، قبل از تقسیم اموال به ورثه در ابتدا مهریه زن از کل دارایی شوهرش کسر می شود و به او پرداخت می شود و در نهایت باقی اموال میان ورثه شوهر اعم از پدر شوهر، تقسیم میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *