مقالات, طلاق, وکیل دعاوی خانواده

وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟

وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟

وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟ با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در زمینه وکالت طلاق پاسخ دهیم.

در حقوق کشور که به تبعیت از دین اسلام نوشته شده است طلاق از اختیارات شوهر می باشد و شوهر برای جاری شدن صیغه طلاق نیازی به دلیل ندارد تنها کافیست که درخواست دهد و بدون دلیل همسرش را طلاق دهد. لذا زنان برای اطمینان از اینکه در شرایط اضطراری بتوانند طلاق بگیرند اقدام به گرفتن حق طلاق می کنند.

در برخی از موارد مشاهده شده است که همسران به دنبال این موضوع هستند که بدانند وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟ و اصلا امکان باطل کردن وکالت طلاق وجود دارد یا خیر. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارید می توانید در این مقاله با ما همراه باشید و یا با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و درخواست مشاوره نمایید.

جهت دریافت مشاوره از بهترین وکیل طلاق در تهران با شماره 09124833958 تماس بگیرید.

آیا می توان حق طلاق را باطل کرد؟

می دانید که طلاق از اختیارات شوهر می باشد و زنان برای گرفتن طلاق می بایست دلایل کافی داشته باشند. حال برخی از زنان برای اینکه بتوانند در مواقع لزوم بدون دردسر طلاق خود را بگیرند از حق طلاق استفاده می کنند. اما گاها شوهر پس از اعطلای حق طلاق به زن پشیمان می شود و می خواهد بداند وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟

پیش از آنکه به این سوال، پاسخ دهیم، لازم است تا کمی در مورد مفهوم حق طلاق، انواع آن و روش های ابطال وکالت، صحبت کرده و سپس، با بررسی این موارد، به این پرسش ها جواب دهیم که آیا می توان برای ابطال حق جدایی اقدام کرد و چگونه حق طلاق را باطل کنیم؟

آیا طلاق گرفتن زن بدون دلیل امکان پذیر است؟

مطابق مقررات قانون مدنی، وکالت، به یکی از این روش ها، ابطال می گردد: عزل وکیل توسط موکل، استعفای وکیل و انجام موضوع وکالت توسط موکل یا شخص دیگر. لازم به ذکر است که با پایان مدت وکالت(در صورتی که وکالت، دارای مدت باشد) و با فوت، سفیه شدن یکی از طرفین(در وکالت مالی) یا جنون آنها، عقد وکالت، خود به خود، باطل می شود، که در این حالت ها، نمی توان از کلمه ابطال(یعنی باطل کردن) استفاده نمود.

وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟

وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟

پاسخ به سوال فوق، یک جواب واحد نبوده و با توجه به نوع وکالت در طلاقی که شوهر به زوجه خود اعطا کرده و شرایط مقرر در وکالت نامه طلاق، متفاوت می باشد. لذا، در ادامه، با توجه به فرض های مختلف مساله، به بررسی امکان یا عدم امکان ابطال حق طلاق می پردازیم.

در حالتی که وکالت در طلاق، ضمن عقد ازدواج به زن داده شده، موضوع، مشمول ماده 679 قانون مدنی شده که مقرر می دارد: « موکل می تواند هر وقت بخواهد، وکیل راعزل کند، مگر اینکه وکالت وکیل با عدم عزل، درضمن عقد لازمی، شرط شده باشد.»

بنابراین، از آنجا که در این حالت، وکالت در طلاق، ضمن یک عقد لازم، یعنی عقد ازدواج، به زن داده شده، شوهر نمی تواند برای ابطال وکالت طلاق، با استفاده از عزل وکیل(همسر) خود اقدام نماید. البته، در این حالت، وکیل(زن) می تواند استعفا داده و به این ترتیب، حق طلاق را ابطال کند.

در حالتی که وکالت در طلاق، در یک سند رسمی جداگانه، به زن داده شده، اصولا از آنجا که عقد وکالت، یک عقد جایز است، شوهر می تواند هر زمان بخواهد، برای عزل وکیل (زن) که وکیلی متفاوت از وکیل طلاق بوده، اقدام کند. با این وجود، شرایط مندرج در عقد وکالت، در این مورد، تعیین کننده می باشند.

با این توضیح که، در صورتی که در قسمت شرایط وکالت طلاق، شرط عدم عزل وکیل، درج شده یا عقد وکالت، ضمن یک عقد لازم دیگر، مانند عقد بیع اعطا شده و به این امر، در شرایط تصریح گردد، موکل(شوهر) نمی تواند برای عزل وکیل(زن) و ابطال حق طلاق اقدام نماید. البته، در این فرض نیز همانند فرض قبلی، این امکان برای وکیل(زن) وجود داشته تا هر زمان بخواهد، استعفا داده و حق طلاق اعطا شده از سوی شوهر را باطل کند.

بهترین وکیل طلاق غیابی در تهران

وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟

وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟

مراحل باطل کردن حق طلاق

در بخش های پیشین به این سوال پاسخ داده شد که وکالت طلاق چگونه باطل می شود؟ در این بخش می خواهیم در مورد مراحل باطل کردن حق طلاق صحبت کنیم.

در شرایطی که ابطال حق طلاق، مانند ابطال سند وکالت زن برای بذل مدت در عقد موقت، امکان پذیر بوده، رایج ترین و اصلی ترین شکل ابطال وکالت اعطا شده، عزل وکیل(زن)، توسط موکل(شوهر) می باشد. در این روش، موکل (شوهر)، باید بلافاصله پس از عزل همسر خود، این عزل را به روشی مطمئن، از جمله با فرستادن اظهارنامه، به وی اطلاع داده و سپس، با حضور در دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده وکالت نامه، برای ابطال سند حق طلاق نیز اقدام نماید.

در حالتی که وکالت، بلاعزل بوده و در نتیجه، شوهر، امکان عزل وکیل(زن) را ندارد، وی می تواند با تنظیم یک وکالت نامه جدید، برای ضم وکیل دوم به وکیل اول(زن) اقدام کرده و در وکالت دوم، تعیین نماید که انجام موضوع وکالت(یعنی طلاق) صرفا با تصمیم و اقدام هر دو وکیل و به نحو اجتماع، امکان پذیر می باشد. البته، این روش، تنها در صورتی، قابل انجام بوده که در وکالت در طلاق داده شده به زوجه، حق ضم و تعیین وکیل جدید، از شوهر سلب نشده باشد.

ابطال حق طلاق به کمک وکیل

اگر در مورد مسیر ابطال حق طلاق اطلاعات کافی ندارید و یا اینکه می خواهید آن را به یک وکیل بسپارید می توانید با بهترین موسسه حقوقی در تهران مشورت کنید. گروه وکلای دادجویان یکی از بزرگترین و بهترین موسسه های حقوقی در تهران می باشد که می توانید برای حل تمامی مشکلات حقوقی و خانوادگی خود از این گروه کمک بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *