مقالات, وکیل دعاوی بانکی, وکیل دعاوی ثبتی, وکیل دعاوی حقوقی

نحوه تنظیم قرارداد وکالت

نحوه تنظیم قرارداد وکالت | انواع وکالت نامه

نحوه تنظیم قرارداد وکالت از موضوعاتی است که دانستن آن چه برای افرادی که با فعالیت های حقوقی سر و کار دارند و چه برای سایر افراد، موضوعی کاربردی محسوب می شود و ممکن است روزی به کار بیاید. یکی از راه هایی که افراد می توانند با استفاده از آن کار های حقوق شان را پیگیری کنند و پیش ببرند، مراجعه به وکیل و استخدام او می باشد. برای انجام معاملات حقوقی می توانید با بهترین وکیل حقوقی تهران مشورت کنید.

پس از استخدام وکیل برای این که او رسما و قانونا به عنوان وکیل تنظیم قراردادها و نماینده قانونی افراد تلقی شود، باید سند رسمی ای میان وکیل و موکل ایجاد شود که تمامی کم و کیف نمایندگی وکیل از آن ها، در آن قید شده باشد. در صورتی که مسائل حقوقی برای تان جذاب است و یا در صورتی که قصد استخدام وکیلی را دارید، ادامه مقاله نحوه تنظیم قرارداد وکالت دادجویان را از دست ندهید. با بهترین وکیل تهران همراه باشید.

مشاوره با بهترین وکیل حقوقی تهران: 09124833958

قرارداد وکالت چیست؟

نحوه تنظیم قرارداد وکالت | انواع وکالت نامه

نحوه تنظیم قرارداد وکالت | انواع وکالت نامه

قبل از این که یک راست به سراغ اصول تنظیم قرارداد وکالت برویم، باید با خود بحث قرارداد وکالت کمی آشنا شویم و بحث وکالت را هم مرور کنیم. وکالت در به زبان ساده یعنی وکیل فرد دیگری شدن، و وقتی بیان می شود که وکیلی وکالت فردی را قبول کرده، به این معنی است که او وکیل و نماینده آن فرد شده است. افراد برای انجام فعالیت های مختلفی به افراد مختلف وکالت می دهند. به عنوان مثال در زمان خرید خودرو، فروشنده برای این که دیگر برای انجام فعالیت های تعویض پلاک و… نیازی به حضورش نباشد، به فرد خریدار وکالتی در حدود فک و تعویض پلاک، و ثبت و انتقال سند می دهد.

وکالت در دنیای حقوقی هم با این که مقداری متفاوت تر است اما همین ماهیت را دارد و افراد با دادن وکالت به وکیل و مشخص کردن حوزه اختیارات او، وکیل خانواده را به عنوان نماینده قانونی خود به دادگاه و مراجع قضائی معرفی می کنند.

قرارداد وکالت هم در زبان ساده، آن قراردادی است که وکیل و موکل هر دو آن را امضا می کنند و تمامی مسائل مثل موضوع و حوزه کاری وکیل، میزان اختیارات وکیل، مدت زمان اعتبار قرارداد و مسائلی از این قبیل که در بحث نحوه تنظیم قرارداد وکالت به آن گسترده تر پرداخته خواهد شد، در آن نوشته شده است و در دفاتر اسناد رسمی، و در سیستم ثبت می گردد. اما در تعریف قانونی و رسمی، عقد قرارداد وکالت بر اساس ماده 656 قانون مدنی، به نوعیاز قراداد ها گفته میم شود که یکی از طرفین یا همان موکل، انجام کار یا امری را بر عهده شخص دیگر یا وکیل می گذارد و به واسطه این قرارداد موکل، شخص دیگری را وکیل، نماینده قانونی یا نایب خود می داند.

نحوه تنظیم قرارداد وکالت | انواع وکالت نامه

نحوه تنظیم قرارداد وکالت | انواع وکالت نامه

نحوه تنظیم قرارداد وکالت

نحوه تنظیم قرارداد وکالت از مهم ترین مسائل در بحث استخدام وکیل می باشد. هر گاه سخن از استخدام وکیل به میان می آید، مسائلی مثل تجربیات، تعداد پرنده های پیروز شده، حیطه کاری و… به ذهن انسان خطور می کند و معمولا مراحل استخدام در نظر گرفته نمی شوند. یکی از مهم ترین قسمت ها و مراحل استخدام وکیل که از مراحل پایانی کار اسخدام هم می باشد، تنظیم قرارداد وکالت می باشد، از همین رو دانستن نحوه تنظیم قرارداد وکالت هم از اهمیت خاصی برخوردار است. برای آشنایی بهتر و بیشتر شما به مراحل نحوه تنظیم قرارداد وکالت، برخی از آن ها در قسمت پایینی آورده شده اند.

مشخص کردن نوع وکالت نامه: نوع وکالتی که شما آن را به وکیل خود می دهید، بسته به کاری که قرار است برای تان انحام دهد، متفاوت است. همچنین بد نیست بدانید که همه ی وکالت نامه ها هم برای استخدام وکیل نیستند، مثل وکالت نامه فروشنده به خریدار ماشین که پیش تر هم به آن اشاره شد. برخی از انواع وکالت نامه ها، که آشنایی با آن ها و انتخاب از میان آن ها بسته به کاری که قرار است وکیل برای شما انجام دهد، امری واجب از مراحل مهم نحوه تنظیم قرارداد وکالت می باشد، عبارت اند از وکالت مالیاتی، وکالت بلاعزل، وکات اداری، وکالت مقید، وکالت فروش، وکالت قضائی، وکالت تام الاخیار و… .

تظیم و مشخص کردن مفاد وکالتنامه: در این مرحله از مراحل نحوه تنظیم قرارداد وکالت و پس از مشخص کردن نوع وکالت نامه و کاری که قرار است وکیل برای شما انجام دهد، نوبت به آن می رسد که مسائل و مشخصات لازمی مثل موکل، وکیل، اطلاعاتی مثل حق توکیل به غیر، حق عزل وکیل، تاریخ انقضای مدت وکالت، اخیارات و وظایف وکیل، میزان هزینه های قانونی، مقدار حق الوکاله وکیل و… مشخص شوند و به روی کاغذ بیایند.

ثبت رسمی وکالت نامه: در اخرین گام و در صورتی که نیاز باشد، و یا در صورتی که بخواهید کار را رسمی کنید، باید با مراجعه کردن به دفترخانه های اسناد رسمی، اقدام به ثبت وکالت نامه و اطالاعات آن بکنید. پس از پایان انجام کار، وکالت نامه  شما و وکیل تان به صورت رسمی ثبت می شود و شناسه سند و رمز تصدیق برای آن صادر می شود که شما به کمک رمز تصدیق قادر خواهید بود، اصالت و وضعیت سند وکالت نامه خود را استعلام گرفته و مشاهد کنید.

نمونه وکالت نامه های صادره از دفاتر اسناد رسمی

وکالت نامه های برای امورات مختلفی بین وکیل و موکل صادر می شوند که برخی از آنها شامل:

  • وکالت نامه فروش
  • وکالت نامه بلاعزل
  • وکالت نامه مالیاتی
  • وکالت نامه تحویل خودرو
  • وکالت نامه انجام امور بیمه ای
  • وکالت نامه های شرکت ها

انواع وکالت بر حسب نوع کار

  • نحوه تنظیم قرارداد وکالت | انواع وکالت نامه

    نحوه تنظیم قرارداد وکالت | انواع وکالت نامه

    وکالت مالیاتی: موکل اختیاراتی به وکیل می دهد تا وکیل بتواند در مراجع مالیاتی امورات اداری موکل را پیگیری نماید یا در مراجع حل اختلاف مالیاتی از او دفاع کند.

  • وکالت قضایی: انجام امور قضایی موکل، که نیازمند دانش و تخصص کافی برای انجام آن است، به وکیل سپرده می شود.
  • وکالت اداری: این نوع وکالت می تواند به وکیل اجازه دهد تا کارهای اداری و معمول موکل را انجام دهد.
  • وکالت تام‌ الاختیار: در این نوع وکالت، وکیل جهت اجرای هر یک از امور مشخص شده به وی، نیاز به اجازه موکل ندارد.
  • وکالت بلاعزل: وکالتی که در آن موکل، حق عزل وکیل را ندارد. یکی از کاربردهای این نوع وکالت نامه ها در نقل و انتقال املاک می باشد که به خریدار وکالت بلاعزل داده می شود تا امورات مربوط به سند را پیگیری کند. البته این نوع وکالت کاربردها و قابل استفاده در شرایط بسیار زیادی می باشد.
  • وکالت مقید: موکل طی عقد قراردادی، انجام امور خاصی را به وکیل می سپارد. وکیل تنها اختیار انجام کار مشخص شده را دارد.

نکات تنظیم قرارداد وکالت

امید است مطالبی که در طول مقاله نحوه تنظیم قرارداد وکالت بیان شد، کمی به اطلاعات حقوقی شما افزوده باشد. اگر که به فکر استخدام وکیل، یا در شرف آن هستید، حتما موضوع وکالت نامه و تنظیم وکالت نامه را جدی بگیرید و چه در بحث انتخاب وکیل و چه در بحث انتخاب نوع وکالت نامه و تنظیم مفاد مختلف آن، که پیش تر به آن ها اشاره شد، دقت زیادی را به خرج دهید. با بهترین وکیل غرب تهران همراه باشید.

اگر که به دنبال استخدام وکیل برای انجام هر گونه فعالیت اداری یا حقوقی هستید، به شما توصیه می شود که حتما سری به سایت دادجویان بزنید. دادجویان از معتبرترین و بهترین گروه های حقوقی شهر تهران هستند که علاوه بر ارائه مقالات و مطالب مفید حقوقی در سایت شان، این آمادگی را دارند که وکالت شما را در پرونده های حقوقی و اداری تان بر عهده بگیرند و با توجه به تجربه و مهارت بالایی که دارند، پرونده شما را به نتیجه دلخواه تان برسانند.

1 دیدگاه در “نحوه تنظیم قرارداد وکالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *