مقالات, مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، نفقه, وکیل دعاوی خانواده

مهریه زن پس از فوت

مهریه زن پس از فوت شوهر

تکلیف مهریه زن پس از فوت چیست؟ این روزها بخشی از پرونده های دادگاه به این بررسی فرایند دریافت مهریه زن پس از فوت می گذرد. این که مهریه زن پس از فوت چه می شود، از سوالاتی است که برای کسانی که متاسفانه به سوگ همسر و یا دخترشان نشسته اند، مطرح است. مسائل و موضوعات حقوقی در مورد خانواده و به خصوص ازدواج و طلاق، بسیار زیاد و گسترده هستند، و قانون دراین زمینه سعی کرده است که تمامی مسائل، مشکلات و اتفاقاتی که ممکن است بیفتند را در نظر گرفته باشد، و تعریفی برای آن ها داشته باشد.

یکی از این مسائل حقوقی که وقوع آن زیاد رواج ندارد اما به هر حال مسئله قابل توجهی است، مهریه زن پس از فوت است. اگر که در ادامه مقاله مهریه زن پس از فوت هم همراه دادجویان بمانید، با مطالبی مثل این که آیا مهریه زن پس از فوت ساقط می شود یا خیر و این که بعد مهریه زن فوت شده بدون فرزند چه می شود، آشنا خواهید شد. با بهترین وکیل تهران در ارتباط باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره 09124833958 تماس حاصل نمایید.

آیا مهریه زن پس از فوت ساقط می شود؟

درمورد مهریه زن پس از فوت، ومهریه زن در زمان حیات باید گفت که، بر اساس قانون مدنی کشورمان ایران، همین که عقد ازدواج چه ازدواج موقت و چه ازدواج دائم، بین زن و مرد صورت بگیرد، حقوق و تکالیفی بر عهده زوح و زوجه قرار میگیرد. یکی از این تکالیفی که بر عهده زوج یا مرد قرار میگیرد هم، این است که موظف میشود که میزان مهریه ای که بین زن و مرد و خانواده هایشان توافق شده است را هر زمان که زن آن را خواست به طور تمام و کمال به او بپردازد. پیشنهاد می شود در این زمینه با یک بهترین وکیل خانواده در ارتباط باشید.

مهریه زن دوم پس از فوت

مهریه زن دوم پس از فوت

اما استثنائاتی هم در این میان وجود دارد که ممکن است این شرایط را تغییر دهد، یعنی این شرایط که مرد موظف است مهریه را تمام و کمال به زن پرداخت کند. به طور مثال ممکن است گاهی زن حقوق و مهریه خود را به طور رسمی به شوهرش ببخشد، و یا این که مثلا خدای ناکرده مرد یا زن فوت کنند. در این میان یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهنتان شکل بگیرد این است که اگر خدایی ناکرده اتفاقی برای زن بیفتد، تکلیف مهریه چه میشود؟، آیا مهریه زن پس از فوت هم همچنان باید پرداخته شود یا خیر؟

کسب اطلاعات بیشتر: آیا نپرداختن مهریه زندان دارد؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که مهریه زن تنها در صورتی که زن آن را به طور رسمی به مرد ببخشد دیگر نیازی به پرداخته شدن ندارد، و در صورتی که بخشیده نشود، مهریه یک طلب و حق رسمی زن پیش از مرگ بوده، که مرد مکلف به پرداختن آن، به او بوده است. اما این حق یعنی مهریه زن پس از فوت او هم ساقط نمیشود، و درست به مانند تمامی حقوق مالی متوفی، به وراث یا وارث آن میرسد که، به این که آنها چه کسانی هستند، در قسمت، پس از فوت زن وارث چه کسانی هستند، پرداخته خواهد شد. پس میشود گفت که تکلیف مهریه زن پس از به رحمت خدا رفتن زن مشخص است و حق گرفتن آن به وارثان یا وارث زن میرسد، و آن وارث میتواند مهریه را از مرد طلب کند. وکیل حقوقی در تهران.

بعد از فوت زن وارث چه کسانی هستند؟

یکی دیگر از سوالاتی که در کنار این سوال که گروه حقوقی معتبر در تهران کدام موسسه است، پس از فهمیدن اینکه مهریه زن پس از فوت چه میشود، ممکن است به ذهنتان خطور کند، این است که بعد از این که زن به رحمت خدا رفت، وارثان او که میتوانند مهریه را از مرد طلب کنند، چه کسانی هستند؟. در پاسخ به این سوال باید گفت که پیچیدگی های خاصی در این زمینه وجود دارد. به این شکل که طبق قانون زن و مرد ورثه اصلی همدیگر هستند و در صورت فوت دیگری اموال و حقوق مالی او به طرف دیگر که زنده است میرسد،‌ اما با توجه به این که مهریه بحثی است که بر عهده مرد میباشد و در عین حال او وارث زن فوت شده هم محسوب میشود، و این مطلب که صفت طلبکار و بدهکار در یک جا جمع شده است، ‌سهم الارث مرد از مهریه از میزان آن کسر میشود و بقیه آن به وراث دیگر میرسد.

کسب اطلاعات بیشتر: روش های گرفتن مهریه بدون طلاق

در صورتی که زن فرزند یا فرزندانی داشته باشد، آن ها یا او هم ورثه زن محسوب می شوند و مهریه زن پس از فوت به آنها هم تعلق میگیرد و می توانند درخواست گرفتن آن را از پدر یا ناپدریشان داشته باشند. یکی دیگر از وراث زن در کنار فرزند یا فرزندان او هم، والدین و پدر و مادر زن هستند، و مهریه به آنها هم تعلق می گیرد و میتوانند درخواست مهریه دختر فوت شده شان از مرد را ارائه دهند. نحوه تقسیم مهریه بین وراث هم به این شکل میباشد که اگر زن فرزندی داشته باشد، یک چهارم مهریه او به شوهر، یک ششم به پدر و یک ششم به مادر و مابقی آن به فرزند یا فرزندان زن میرسد.

مهریه زن فوت شده بدون فرزند

با اینکه بعد از فوت زنی که دارای فرزند یا فرزندان است، وارث چه کسانی هستند، آشنا شدیم. حال اما سوالی که پیش می آید، و یکی از پر تکرارترین سوالات از گروه حقوقی معتبر در تهران هم هست، این سوال است که در صورتی که زن در زمان فوت دارای فرزندی نباشد، مهریه زن پس از فوت او به چه کسی میرسد، و مهریه زن فوت شده بدون فرزند چه میشود. در پاسخ به این سوال باید گفت که همچنان همسر و پدر و مادر او وارثان او هستند اما شیوه تقسیم مهریه میان آنها متفاوت میشود. مهریه زنی که بچه ای ندارد، به این شکل تقسیم میشود که شوهر صاحب نیمی از مهریه میشود و نیم دیگر آن هم به این شکل که یک سوم سهم مادر و دو سوم سهم پدر، میان والدین زن تقسیم می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با بهترین وکیل حقوقی تهران مشورت کنید.

مهریه زن دوم پس از فوت

مهریه زن دوم پس از فوت

مهریه زن پس از فوت شوهر

ممکن است برخی تصور کنند در صورتی که مرد فوت کند، دیگر زن نمی تواند مهریه اش را دریافت کند. اما این مطلب درست نیست. به دلیل آنکه مهریه زن بعد از فوت شوهر، جزء بدهی های مرد است که در طول مدت حیات وی، پرداخت نشده است و بر اساس قانون مدنی، پس از فوت وی در صورتی که اموالی از وی به جای مانده باشد، باید مهریه زن از اموال او پرداخته شود. در بسیاری از مواقع به هنگام فوت شوهر، خانواده همسر از دادن مهریه سر باز می زنند. بهترین راه این است که برای حل مشکل از یک وکیل کمک بخواهید تا با خیال راحت حق و حقوق خود را دریافت کنید.

مهریه زن دوم پس از فوت شوهر

اگر مردی بیش از یک زن داشته باشد خواه به عقد دائم یا عقد موقت، همسران او می توانند از محل ماترک (آنچه به ارث رسیده) مطالبه مهریه کنند. هیچ کدام از زنان متوفی در گرفتن مهریه بر دیگری رجحان و برتری ندارد. بعضی به اشتباه فکر تصور می کنند، مهریه زن اول بر دیگران ارجحیت دارد که چنین نیست حتی مهریه زنی که به عقد موقت در نکاح مرد بوده است با مهریه زنی که در عقد دائم بوده است تفاوتی نمی کند. پس از فوت شوهر دیگر بحث مستثنیات دین که در زمان حیات او قابل استناد بود، مطرح نمی باشد و از کل ما ترک از جمله منزل مسکونی او می توان مهریه را وصول کرد. مهریه را هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت می توان مطالبه کرد اما بهترین راه این است که با کمک یک وکیل بتوانید حق و حقوق خود را دریافت کنید.

بهترین وکیل تهران

در این مقاله سعی شده بود که با بیان مطالبی مثل آیا مهریه زن پس از فوت ساقط میشود؟ مهریه زن فوت شده بدون فرزند و همین بحث گروه حقوقی معتبر در تهران، به اطلاعات حقوقی شما عزیزان کمی افزوده شود، که امید است این مقاله در این امر موفق بوده باشد. اگر که کار حقوقی، کیفری، تجاری و معاملاتی، و درکل هر کاری در زمینه مسائل حقوقی و قانونی دارید، به شما پیشنهاد میشود که به سایت گروه دادجویان که یک گروه حقوقی معتبر در تهران هستند سر بزنید و با اشتراک گذاشتن جزئیات پرونده تان با وکلای حرفه ای دادجویان یعنی گروه وکیل خانواده، و استخدام یکی از آنها، در مسیر پیروز شدن در پرونده تان قدم بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *