مقالات, مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، نفقه, وکیل دعاوی خانواده

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت به چه صورت است؟ در عقد موقت چگونه می توان مهریه گرفت؟ زمان پرداخت مهریه در عقد موقت کی است؟ انواع مهریه در عقد موقت کدام است؟ نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت درست به مانند نحوه مطالبه مهریه در عقد دائم می باشد و تفاوتی با هم دیگر ندارد. بسیاری از افراد می خواهند بدانند که شرایط و نحوه مطالبه مهریه چگونه است و چه کاری باید برای آن انجام داد.

مطالبه مهریه شرایط و قوانینی را به همراه دارد که برای گرفتن مهریه رعایت تمامی این قوانین ضروری و لازم می باشد. عقد موقت نیز یکی از انواع عقد می باشد که نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت برای برخی از افراد جای سوال دارد. برای این که با نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و عناوین دیگری مثل انواع مهریه در عقد موقت، زمان پرداخت مهریه صیغه موقت،  وکیل طلاق در مهریه صیغه موقت و … بیشتر و هر چه بهتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می شود که در ادامه هم همراه با بهترین وکیل تهران دادجویان بمانید.

دریافت مشاوره از بهترین وکیل تهران :  09124833958

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

قبل از این که درباره ی نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و همچنین انواع مهریه در عقد موقت صحبت شود بهتر است بدانیم که عقد موقت چیست و چه شرایطی دارد. عقد موقت نوعی از عقد می باشد که در مذهب شیعه برای مدت معین و همچنین با مشخص کردن مهریه بین زن و مرد، انجام می شود و پس از پایان مهلت قرارداد خود به خود منقضی می شود. اما همان طور که شما هم می دانید برای عقد موقت احکامی وجود دارد که باید با توجه به آن ها و رعایت هر کدام عقد موقت انجام پذیرد. در ادامه به معرفی احکام عقد موقت پرداخته شده است:

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل مهریه غرب تهران

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

اولین مورد در احکام نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت رضایت طرفین می باشد. اولین شرط هم برای عقد دائم و هم برای عقد موقت رضایت هر دو طرف می باشد و بدون رضایت حتی یکی از طرفین هم نمی توان عقد موقت را انجام داد.

خواندن صیغه محرمیت و یا به عبارتی خواندن خطبه عقد موقت

تعیین مهریه در بحث نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت: تعیین مهریه یکی از شروط اصلی عقد موقت می باشد و بدون تعیین مهریه نمی توان عقد موقت صورت نمی پذیرد.

اجازه ی پدر: این موضوع از نظر بسیاری از مراجع تقلید نیز مورد تایید قرار گرفته است و تاکید شده است که برای عقد موقت، اجازه پدر الزامی می باشد مگر در شرایط خاص مانند در قید حیات نبودن پدر زن یا مرد.

این نکته را هم در بحث نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت باید بدانید که صیغه کردن زن در صورتی امکان پذیر است که زن در نکاح دائم و یا نکاح موقت مرد دیگری نباشد. در صورتی که زن در هنگام عقد موقت، در نکاح موقت و یا دائم مرد دیگری قرار گرفته باشد، عقد باطل است.

کسب اطلاعات بیشتر: حکم قانونی مهریه های عجیب چیست؟

انواع مهریه در عقد موقت

حال که با نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت آشنا شدید بهتر است در رابطه با انواع مهریه در عقد موقت نیز صحبت شود. در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران سه نوع مهریه وجود دارد که زمان پرداخت مهریه صیغه موقت در این سه مورد با هم دیگر یکسان هستند. در ادامه به معرفی هر سه نوع مهریه پرداخته شده است:

کسب اطلاعات بیشتر: روند مطالبه مهریه از دادگاه

مهر المثل: یکی از انواع مهریه در عقد موقت، مهر المثل می باشد. مهر المثل به حق مهریه ای گفته می شود که در قرار داد تعیین نشده است. این نوع از مهریه ها با توجه به وضعیت زن از لحاظ تحصیلات، زیبایی، موقعیت اجتماعی، موقعیت خانوادگی و … تعیین می شود.

مهرالمسمی: مورد بعدی در نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و یا در عقد دائم، مهرالمسمی می باشد. مهرالمسمی به مهریه گفته می شود که توسط زوجین در قرارداد تعیین شده است. با توجه به قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، زن و مرد می توانند خودشان مقدار مهریه را به صورت توافقی در قرارداد تعیین کنند. مهر المسمی می تواند هر چیزی از جمله خانه، باغ، خودرو، اجاره بهای خانه و … باشد که توسط زن و مرد در قرارداد ذکر شده و تعیین می گردد.

مهرالمتعه: آخرین مورد از انواع مهریه در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مهر المتعه می باشد. در صورتی که قبل از نزدیکی بین زن و مرد، طلاق گرفته شود، مرد باید برای دلجویی از زن مالی را به او بدهد. به این مالی که در این مواقع مرد به زن می دهد، مهر المثل گفته می شود.

کسب اطلاعات بیشتر: آیا گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد امکان پذیر است؟

زمان پرداخت مهریه در عقد موقت

به طور کلی می توان گفت که زمان پرداخت مهریه صیغه موقت از هنگام اجرای عقد وجود دارد تا هنگامی که مدت زمان عقد موقت به هر دلیلی به پایان برسد. اما باید توجه داشته باشید که دریافت مهریه صیغه موقت و یا به عبارتی نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت دارای شرایطی می باشد که در ادامه هر کدام از آن ها به اختصار توضیح داده شده اند.

کسب اطلاعات بیشتر: تکلیف مهریه زن پس از فوت همسر

در صورتی که مهریه در قرارداد عقد موقت بین زن و مرد به صورت حال تعیین شده باشد، زن باید تا مهلتی که در قرارداد تعیین شده است، مهریه را دریافت نماید.

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت در صورتی که مهریه در قرارداد عقد موقت بین زن و مرد به صورت اختیار تعیین شده باشد، این گونه است که زن می تواند هر گاه که بخواهد درخواست وصول مهریه بکند که به عبارتی به آن مهریه عند المطالبه نیز می گویند.

گاهی از اوقات در قرار داد عقد موقت، پرداخت مهریه به صورت اقساط تعیین می گردد. در این صورت پس از درخواست وصول مهریه توسط زن، مرد موظف است که به صورت اقساط تعیین شده مهریه زن را پرداخت نماید.

کسب اطلاعات بیشتر: نحوه اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

گرفتن مهریه در عقد موقت

امید است مطالب بیان شده در طی بحث نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و همچنین مطالب دیگری نظیر انواع مهریه در عقد موقت، زمان پرداخت مهریه صیغه موقت، وکیل مهریه صیغه موقت، نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و… به اندازه کافی برای شما مفید بوده و در بالا بردن سطح آگاهی شما در رابطه با عقد موقت و شرایط مختلف آن موثر بوده باشد. اگر به دنبال وکیل پایه یک دادگستری مهریه صیغه موقت هستید به شما توصیه می شود که به سایت دادجویان که گروهی از بهترین و حرفه ای ترین وکلا می باشند، مراجعه بفرمایید و مشورت های لازم را در رابطه با سوالات خود از این وکلای خبره بگیرید تا بتوانید مشکلات حقوقی خود را به بهترین نحو و بهترین شکل و همچنین در کوتاه ترین زمان ممکن رفع کنید.

1 دیدگاه در “نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *