مقالات, طلاق, طلاق به درخواست زوجه, وکیل دعاوی خانواده

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

یکی از انواع طلاق از طرف زن، طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه می باشد. زمانی که یک زن و شوهر اقدام به ازدواج می کنند هر کدام از آن ها دارای حقوق قانونی مختلفی می شوند اما مطابق با مقررات حق طلاق در اختیار مرد ها است و زن تنها در صورت داشتن یک دلیل موجه می تواند به دادگاه درخواست طلاق دهد. با توجه به مقررات مدنی  یکی از این حقوق برای زن که می تواند کاملا موجه باشد، عدم پرداخت نفقه ار طرف مرد می باشد. اگر می خواهید بیشتر با طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه و مطالبی مثل دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه، مراحل طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه و… آشنا شوید در ادامه هم همراه با موسسه حقوقی دادجویان بمانید.

مشاوره با بهترین وکیل تهران: 09124833958

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

پیش از آن که درباره ی دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه و مراحل طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه صحبت شود بهتر است بیشتر درباره ی عدم پرداخت نفقه توسط بدانیم. به نیاز های اولیه و هزینه های تامین برای زندگی زن از جمله مسکن، خوراک، پوشاک، اثاث منزل، نیاز های بهداشتی و هزینه های درمانی و… که شوهر باید آن ها برای رفع نیاز های زن تامین کند، نفقه زن می گویند که مرد موظف است آن ها را پرداخت نماید.

از این رو نفقه از نیاز های متناسب در شان و شئون اجتماعی در طول زندگی برای زوجه می باشد و به اندازه ای اهمیت دارد که قانون گذار در صورتی که عدم پرداخت نققه اتقاق بیفتد ضمانت اجرا های حقوقی و کیفری را تعیین می کند.

کسب اطلاعات بیشتر: شرایط طلاق به دلیل نازایی مرد

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

 مطابق با ماده 1129 قانون مدنی در صورت ناتوانی مرد در پرداخت نفقه و یا استنکاف شوهر از دادن نفقه، زن می تواند با توجه به این قانون درخواست طلاق بدهد. از این رو زن نمی تواند به صورت مستقیم از دادگاه درخواست طلاق کند و باید برای مطالبه نفقه معوقه اقدام نماید و پس از این که حکم صادر شد چنانچه مرد از دادن نفقه بپرهیزد و آن را پرداخت نکند و یا حتی قادر نباشد که آن را پرداخت کند، زن می تواند به دادگاه مطابق با قانون درخواست و دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه بدهد. با بهترین وکیل پایه یک دادگستری همراه باشید.

دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

مطابق با قانون حمایت از خانواده ماده 4 که در سال 1391 تصویب شد، در بین تمام دادگاه ها تنها دادگاهی که صلاحیت لازم برای رسیدگی به طلاق هایی که به دلیل عدم پرداخت نفقه درخواست داده می شوند، دادگاه خانواده می باشد. بنابراین کلیه دعاوی حقوقی که به نفقه زن و عدم پرداخت نفقه زن مربوط می شود توسط دادگاه خانواده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از این رو دز صورتی که دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه به هر دادگاهی به غیر از دادگاه خانواده ارائه شود، آن دادگاه پرونده را به دادگاه خانواده ارجاع خواهد کرد و از رسیدگی به آن پرونده امتناع خواهد کرد.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل برای طلاق غیابی از طرف زن

مراحل طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

در صورتی که زن درخواست طلاق به دلیل پرداخت نشدن نفقه را داشته باشد باید مراحلی را برای این کار انجام بدهد و نحوه طلاق از طریق قانون اجراییه نفقه را به درستی طی کند و آن ها را اجرا کند تا بتواند موفق به طلاق از طریق عدم پرداخت نفقه گردد. مراحل طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه شامل مراحلی می شود که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

کسب اطلاعات بیشتر: دادخواست طلاق به دلیل عسر و حرج

1- در ابتدا زن باید برای دادخواست مطالبه نفقه خود و یا مطالبه نفقه معوقه خود با مشورت گرفتن از یک وکیل خبره مثل وکیل طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه دادجویان و یا با جست و جو در سایت های مختلف اینترنت، حساب کاربری در سامانه ثنا ایجاد کند. پس از این که این دادخواست در سامانه ثنا ثبت گردید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و درخواست خود را ثبت کند و سپس آن را مراجع صالح ارسال کند.

2- پس از این که دادخواست طلاق توسط زن به مراجع صالح ارسال شد، جلسه رسیدگی به درخواست زن جهت صدور حکم برای مرد برگذار می شود. در صورتی که قانون گذار تشخیص دهد، مرد ملزم به پرداخت نفقه جاری و یا معوقه می گردد که پس از طی کردن روند اعتراضی و مهلتی که برای آن تعیین می شود، قطعی می گردد.

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

3- پس از این که جلسه رسیدگی برگذار شد زن با مراجعه به دفتر دادگاه، با توجه به مدارک موجود نسبت به دریافت حقوق خود توسط رای صادر شده اقدام می کند و این اجرائیه توسط دادگاه به مرد ابلاغ می شود. در صورتی که مرد به هر دلیلی نسبت به پرداخت نفقه اقدام نکند، زن می تواند دادخواست صدور حکم طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه را با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی تنظیم کند. پس از طی شدن تمام این مراحل دادگاه خانواده با بررسی مدارک موجود، در صورت بر حق دانستن مدارک ارسال شده توسط زن، حکم طلاق را صادر می کند.

کسب اطلاعات بیشتر: طلاق به دلیل اعتیاد مرد چقدر طول می کشد؟

چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه

هنگامی که یک مرد و یا زن در دادگاه ادعایی می کند باید برای صدور حکم نسبت به رای مورد نظر شخص ادعای خود را ثابت کند از این رو موظف به آوردن دلیل و اثبات ادعای خود می باشد. این موضوع برای دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه نیز صدق می کند. چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه و یا اثبات پرداخت نفقه می تواند شامل شهادت (گواهی) و سوگند ( قسم) افراد مختلف و معتبر شود.

وکیل طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

امید است مباحث عنوان شده در طی بحث مثل چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه، وکیل طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه و به طور کلی مطالبی که مربوط به این موضوع می شوند به اندازه کافی برای شما مفید بوده باشد و در بالا بردن سطح اگاهی شما موثر بوده باشد. وجود وکیل طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه می تواند شما را با جزئیات قانونی بیشتر آشنا کند و به کمک او می شود پرونده ی شما در زمان کوتاه تری به سرانجام برسد. از این رو به شما توصیه می شود که در رابطه با پرونده های حقوقی خود به سایت دادجویان که یک گروه وکیل خانواده حقوقی بسیار معتبر در تهران می باشد، مراجعه بفرمایید

1 دیدگاه در “طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *