مقالات, مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، نفقه, وکیل دعاوی خانواده

شروط دوازده گانه عقدنامه

شروط دوازده گانه عقدنامه

شروط دوازده گانه عقدنامه در سال 1401 چه هستند، آیا با این شروط آشنایی دارید؟. ازدواج فارغ از پیچیدگی ها و شرایطی که از لحاظ مسائل خانوادگی و عاطفی دارد، زوایا و جنبه های مختلف دیگری هم دارد که کمتر به چشم می آیند اما به اندازه مسائل دیگر با اهمیت هستند. یکی از این مسائل مهم و قابل توجه که در زمان خواستگاری، عقد و ثبت ازدواج باید در نظر گرفته شود، شروطی است که در عقدنامه ثبت می شوند. برای آشنایی بیشتر با این شروط که بیشتر با نام شروط دوازده گانه عقدنامه و مسائلی مانند قوانین  ازدواج در ایران، بهترین شروط ضمن عقد با وکیل خانواده، شروط دوازده گانه عقدنامه و…، در ادامه مقاله هم همراه بهترین وکیل تهران موسسه حقوقی دادجویان بمانید.

شروط ضمن عقد چیست؟

بد نیست حال که قرار است درباره شروط دوازده گانه عقدنامه در سال 1401 صحبت کنیم، کمی هم در مورد قوانین ازدواج در ایران صحبت کنیم. مبنای ازدواج و قوانین آن در ایران تابع مواضع دینی است. به لحاظ تعریفی نیز ازدواج یک نوع قرارداد مقدس و قانونی بین زن و مرد است که به موجب آن می توانند یک زندگی مشترک را تشکیل دهند. این قرارداد تعهدات و وظایفی را برای طرفین ایجاب می کند که در قانون بصورت مشروح در مورد آن سخن گفته شده است. ازدواج در ایران به لحاظ نوع به دو دسته عقد موقت و عقد دائم قابل انجام است. عمده ترین تفاوت عقد موقت با عقد دائم در مدت دار بودن عقد موقت است و می بایست بصورت صریح مشخص شده باشد اما اگر چنانچه اشاره ای به مدت نشده باشد غالبا مبنا بر دائمی بودن نکاح است.

کسب اطلاعات بیشتر: شرایط طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر

شروط دوازده گانه عقدنامه در سال 1402

پس از صحبت درباره ازدواج در ایران به قسمت اصلی مقاله یعنی شروط دوازده گانه عقدنامه در سال 1401 رسیدیم. در زمان ازدواج و عقد زوجین حق و حقوق مشخصی را برای خود تعیین میکنند. شروط عقد و ازدواج علاوه بر شروط اصلی و عمومی، قابل تغییر نیز هستند. برای مثال افراد میتوانند در عقدنامه خود بنویسند که زوجه در برابر زوج چه مسئولیت ‌هایی دارد و زوج در برابر زوجه چه تعهداتی خواهد داشت. در واقع انجام دادن یا عدم انجام بعضی از کارها را حتی میتوان در عقدنامه ذکر کرد. در قسمت پایینی یکسری از شروط دوازده گانه عقدنامه که افراد با استناد به آن ها و به کمک وکیل خانواده معتبری مثل وکلای گروه دادجویان می توانند، در صورت تخطی از آن ها، از زوج یا زوجه جدا شوند را، با هم مشاهده می کنیم.

شروط دوازده گانه عقدنامه

شروط دوازده گانه عقدنامه

1-استنکاف زوج از پرداخت نفقه زن: اولین قدم برای اثبات عدم پرداخت نفقه از طرف زوج این است که زوجه دادخواست مطالبه نفقه معوقه را اقامه دعوی نماید. در صورتی که شوهر در مرحله اجرای حکم از پرداخت نفقه امتناع نماید و اجبار او هم ممکن نباشد زن می تواند به استناد این بند از شرط تقاضای طلاق نماید.

2- بد رفتاری شوهر: یکی از شروط دوازده گانه عقدنامه در سال 1401 که در صورت وقوع شرایط آن زوجه میتواند طلاق بگیرد، بد رفتاری شوهر است. اگر بد رفتاری شوهر به حدی برسد که برای زوجه غیر قابل تحمل شود این حق را برای زن ایجاد میکند که بتواند طلاق بگیرد. در صورتی که شوهر رفتاری داشته باشد که از نظر عرف جامعه بد رفتاری باشد به طور مثال مدام اخم کند و اصلا مهربان نباشد یا اینکه با توجه به شخصیت زوجه در هنگام حرف زدن با همسرش از الفاظ نامناسب استقاده کند مصداق عدم رعایت حسن برخورد است. اگر این رفتارها به حدی برسد که غیر قابل تحمل باشند نه اینکه گاهی بخاطر شرایط خاص شوهر بداخلاقی کند، این حق برای زن ایجاد می‌شود که طلاق بگیرد.

3- بیماری صعب العلاج: طبق تبصره الحاقی به ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، ابتلای شوهر به بیماری یا عارضه صعب العلاج اعم از جسمی، روانی مسری و غیر آن از موارد عسر و حرج تلقی شده است و زن به استناد آن می تواند تقاضای طلاق کند. مطابق بند ۳ از شروط دوازده گانه عقدنامه در سال 1401، در صورت «ابتلای زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد» زن می تواند به استناد وکالت از دادگاه تقاضای طلاق کند.

4- جنون شوهر: جنون شوهر یکی دیگر از شروط دوازده گانه عقدنامه است. بنابر قانون مدنی ایران، چنانچه زوجه پس از اطلاع از جنون زوج، فوراً درخواست فسخ نماید، حق فسخ زوج ساقط می‌ گردد، و زوجه میتواند به استناد به شرط فوق درخواست طلاق نماید.

5- اشتغال مرد به شغلی که به حیثیت و آبرو زن آسیب میزند: الزاما این شغل نباید خلاف قانون باشد. گاهی شغلی کاملا قانونی است اما با شان و آبروی زن مغایرت دارد. در این صورت دادگاه با بررسی موقعیت اجتماعی و خانوادگی زن و سپس با بررسی شغل در صورت وجود مغایرت اجازه طلاق را به زن میدهد.

کسب اطلاعات بیشتر: دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

6- محکومیت به حبس: طبق بند ۳ تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، هرگاه شوهر به حداقل ۵ سال حبس محکوم شود، زن به استناد عسر و حرج می تواند تقاضای طلاق کند. بند ۶ شروط دوازده گانه عقدنامه که در دفترچه نکاح چاپ شده، به نحو دیگری این مسئله را مطرح میکند‌. مطابق بند ۶ «محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به ۵ سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد» از مواردی است که زن میتواند به استناد شرط وکالت تقاضای طلاق نماید.

7- اعتیاد زوج: از دیگر شروط دوازده گانه عقدنامه مبتلا شدن شوهر به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی مشترک و بنیان خانواده خلل وارد آورد و ادامه زندگی را برای زن دشوار نماید، است. به این معنا که اعتیاد زوج به حدی باشد که امکان پرداخت نفقه و دیگر وظایف زناشویی برای زن فراهم نباشد.

8- ترک زندگی توسط شوهر: این که شوهر بدون عذر موجه زندگی خانوادگی را با اراده خود ترك نماید یا شش ماه متوالی بدون اینکه عذر موجهی داشته باشد از نظر دادگاه غیبت کند، از شروط دوازده گانه عقدنامه در سال 1401 است، که زوجه می تواند با استناد به آن از زوج طلاق بگیرد. البته در صورتی که ترک زندگی مشترک شوهر به دلایل غیر ارادی مانند حبس و توقیف، بیماری  و… باشد، زن نمی تواند به این دلیل  تقاضای طلاق نماید.

شروط دوازده گانه عقدنامه

شروط دوازده گانه عقدنامه

9– محکومیت قطعی زوج در اثر اتکاب جرم های خاص: محکومیت قطعی زوج در اثرارتکاب جرم و انجام هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثرارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی وشئون زوجه باشد .تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت وشئون خانوادگی  است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف وموازین دیگر با دادگاه است.

10- عقیم بودن زوج: از دیگر شروط دوازده گانه عقدنامه و از بهترین شروط ضمن عقد با وکیل خانواده این است که در صورتی كه زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر پس از گذشت پنج سال صاحب فرزند نشود، زوجه به کمک یک وکیل طلاق حرفه ای مثل وکیل طلاق دادجویان می تواند از زوج جدا شود. البته تشخیص این مورد با پزشکی قانونی است.

کسب اطلاعات بیشتر: شرایط گرفتن حضانت فرزند چیست؟

11- مفقود الاثر شدن زوج: یازدهمین شرط از شروط دوازده گانه عقدنامه این است که در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و به مدت 6 ماه بعد از مراجعه زن به دادگاه اثری از او نباشد زن اجازه طلاق دارد. تفاوت مفقودالاثر شدن با غیبت شوهر در این است که اولا در غیبت باید 6 ماه متوالی صبر کرد تا زن بتواند طلاق بگیرد ولی مفقودالاثری حتی اگر یک ماه هم باشد کافی است. دوم هم این که در غیبت شوهر ملاک مدت زمان عدم مراجعه شوهر است که باید 6 ماه طول بکشد ولی در مفقودالاثری مهم زمان مراجعه زوجه به دادگاه است که از آن زمان باید 6 ماه را محاسبه کرد.

12- ازدواج مجدد زوج: آخرین شرط از شروط دوازده گانه عقدنامه این است که شوهر همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار کند یا به تشخیص دادگاه، نسبت به همسران خود عدالت را برقرار ننماید. احقاق این شرط منوط به ازدواج شوهر می باشد که هم ازدواج دائم و هم ازدواج موقت را شامل می باشد. در صورتی که مرد به دلیل نشوز زن یا به دلایل دیگر اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه صالح اخذ نماید زن  نمی‌تواند به این شرط استناد نماید.

شروط ضمن عقد شامل چیست؟

امید است که هیچ وقت در زندگی زناشویی تان دچار مشکلات جدی ای نشوید که در نهایت مجبور به طلاق شوید. اما در صورتی که روزی خدای ناکرده مجبور به انجام آن شدید، همان گونه که در طول مقاله شروط دوازده گانه عقدنامه در سال 1401 هم، با خواندن مطالبی مثل شروط دوازده گانه عقدنامه (در سال 1401)، ازدواج در ایران، بهترین شروط ضمن عقد با وکیل خانواده دیدیم،‌ به علت سختی و مشکلات مراحل طلاق چه با استناد به شروط دوازده گانه عقدنامه (در سال 1401) و چه بدون آن، بهتر است از یک وکیل خانواده کمک بگیرید. در نهایت هم به شما عزیزان توصیه می شود در صورتی که روزی کارتان به طلاق کشیده شد، حتما سری به سایت دادجویان بزنید، با بیان مسائل پروند تان از آن ها مشاوره بگیرید و برای انجام کارهای طلاق و پیگیری روند حقوقی و قضائی آن هم، از تیم قدرتمند وکلای آن ها که بهترین وکیل طلاق توافقی می باشند، کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *