مقالات, حضانت فرزندان, طلاق, وکیل دعاوی خانواده

شرایط گرفتن حضانت فرزند

شرایط گرفتن حضانت فرزند

شرایط گرفتن حضانت فرزند به چه شکلی است؟ شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر به چه شکلی است؟. مدارک لازم برای گرفتن حضانت فرزند کدام اند؟. شماره وکیل حضانت فرزند چند است؟. این ها همه سوالاتی هستند که کسانی که متاسفانه در شرف طلاق و جدایی هستند، و یا کار طلاق خود را نهایی کرده اند با آن مواجه هستند. طلاق در دید ساده شاید تنها جدایی دو فرد از یکدیگر و پایان پیوند زناشویی طلقی شود اما مباحث و مسائلی که در حوزه طلاق، پیش و پس از طلاق وجود دارند، یکی دو تا نیستند و به همین جهت هم هست که معمولا به افراد برای انجام کار های مختلف طلاق توصیه می شود که حتما از یک وکیل طلاق کمک بگیرند. در ادامه بحث شرایط گرفتن حضانت فرزند هم همراه بهترین وکیل تهران دادجویان بمانید تا اطلاعات بیشتری در مورد مسائل و سوالاتی که در مورد شرایط گرفتن حضانت فرزند، و چم و خم آن وجود دارند، به دست آورید.

شرایط گرفتن حضانت فرزند چیست؟

پیش از صحبت درباره شرایط گرفتن حضانت فرزند، خالی از لطف نیست که تعریف حضانت را کمی با هم مرور کنیم. حضانت فرزند یعنی این که پس از این که مراحل طلاق انجام شد و زوجین به طور شرعی و قانونی دیگر ارتباطی با هم نداشته باشند،و طلاق شان نهایی شد، نگهداری از فرزند به عهده کدام طرف می باشد و کدام یک از زوجین طلاق گرفته مسئولیت حضانت فرزند را عهده دار می شود، و فرزند تا زمانی که بلوغ عقلی برسد یا حتی به سن قانونی برسد، باید پیش پدرش بماند یا مادرش. به دلیل پیچیدگی ها و ظرافت های حقوقی تخصصی که در مورد گرفتن حضانت فرزند وجود دارد، همواره توصیه می شود که شما با تماس با شماره وکیل حضانت فرزند حتما از او مشاوره بگیرید. در قسمت پایینی این پاراگراف یکسری از شرایط گرفتن حضانت فرزند عنوان شده اند که بهتر است شما با آن ها آشنا باشید.

نکته:

کسب اطلاعات بیشتر: مشاوره با بهترین وکیل خانواده غرب تهران 09124833958

بلوغ: مقصود از بلوغ مسئول حضانت، یعنی، شخص، از حالت صغر سن، خارج شده و می تواند، تولید مثل و زاد و ولد نماید و قوه تشخیص خوب از بد را دارد که در دختران، سن قانونی بلوغ، نه سال تمام قمری و در پسران، 15 سال تمام قمری می باشد. بعد از بلوغ، شخص، اهلیت استیفا در اموال خود را پیدا می نماید. البته برخی نهادها مانند بانک، سن مداخله در امور مالی را 18 سال تمام می دانند.

شرایط گرفتن حضانت فرزند

شرایط گرفتن حضانت فرزند

شایستگی اخلاقی: یکی از مهم ترین شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر یا پدر در دید قانون کشورمان ایران، این است که شخصی که عهد دار حضانت فرزند است، باید شایستگی اخلاقی داشته باشد.

عدم ابتلا به بیماری واگیر: هرگاه پدر و یا مادری که دارای حق حضانت است به یک بیماری واگیردار، مانند سل مبتلا شده باشد که بیم سرایت آن برای طفل وجود داشته باشد، این امر می تواند، موجب سلب حضانت تا زمان درمان بیماری گردد. علت این مساله نیز این است که با توجه به تاکید قانون مدنی و قانون حمایت خانواده، بر مصلحت طفل، ابتلا به یک بیماری واگیردار، می تواند سلامت و مصلحت طفل را به خطر انداخته و در مواردی، سبب مرگ وی شود و به همین علت، در صورت اثبات این بیماری، می توان، از مسئول حضانت، سلب حضانت کرد.

توانایی عملی: یکی دیگر از شرایط گرفتن حضانت فرزند این است که، شخصی که عهده دار حضانت است باید توانایی عملی را داشته باشد و زیرا در دید قانون کشورمان و دادگاه و قاضی به شخصی توانایی انجام کاری را ندارد، نمیتوان حضانت را واگذار کرد.

کسب اطلاعات بیشتر: گرفتن حضانت فرزند در طلاق توافقی

عدم ازدواج با شخص دیگر: بر اساس ماده 1170 قانون مدنی، مادر تا زمانی دارای حق حضانت است که شوهر دیگری اختیار نکرده باشد.البته، دادگاه در سلب حضانت از مادر به دلیل ازدواج مجدد، مصلحت کودک را مدنظر قرار می دهد و این گونه نیست که صرف ازدواج مجدد مادر، از وی، سلب حضانت شود. چراکه گاهی، مصلحت طفل، ایجاب می کند که با مادر خود زندگی کند. در چنین شرایطی مادر می تواند، با معرفی همسر، به دادگاه، قاضی را متقاعد کند که همسر جدید او، فرد صالحی است و زندگی بچه با او، خلاف مصلحت طفل نیست.

عقل: شخصی که عهده دار حضانت است، باید عاقل باشد. مطابق با ماده ۱۱۷۰‌قانون مدنی که می گوید اگر مادر در مدتی که حضانت طفل با او است، مبتلا به جنون شود یا با دیگری شوهر کند، حق حضانت با پدر خواهد بود، عاقل بودن شخص بحث مهمی است.

اسلام: در حقوق مدنی ایران، قانونگذار اشاره ای به شرط اسلام به عنوان یکی از شرایط گرفتن حضانت فرزند نکرده است، لکن، با توجه به فقه اسلامی و ماده 1192 قانون مدنی که مربوط به وصی است، می توان گفت، شرط به عهده گرفتن حضانت طفلی که مسلمان بوده، توسط پدر و مادر، اسلام است و کافر شدن یکی از والدین، می تواند، سبب سلب حضانت و از بین رفتن حق حضانت او گردد، چرا که این امر، با مصلحت طفل، تناقض داشته و آن را تحت آسیب و خطر قرار خواهد داد.

شرایط گرفتن حضانت فرزند

شرایط گرفتن حضانت فرزند

مدارک لازم برای گرفتن حضانت فرزند

برای انجام هر کار حقوقی و قضائی، و حتی اداری ای، شما نیاز به یکسری مدارک و ضمائم دارید تا بتوانید کار مد نظرتان را انجام دهید. در مورد شرایط گرفتن حضانت فرزند هم داستان به همین گونه است. در قسمت پایینی یکسری از مدارک لازم برای گرفتن حضانت فرزند را با هم می بینیم.

  • سند طلاق (طلاق در قانون ایران).
  •  شناسنامه و کارت ملی توافقات زوجین در طلاق توافقی.
  •  ضمانت های اجرائی لازم مثل:
  •  حضانت ضمانت.
  • منع حق مطالبه حضانت.
  •  ضمانت عدم امتناع از حضانت.
  •  ضمانت عدم انجام مسئولیت های مربوط به حضانت.

کسب اطلاعات بیشتر: میزان نفقه فرزند در سال جدید

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

در صورتی که حضانت با پدر باشد و مادر بخواهد که با رعایت شرایط گرفتن حضانت فرزند، حضانت فرزند خود را بر عهده گیرد، می تواند با اثبات یکی از این موارد سلب حضانت که در قسمت پایینی آورده شده اند، به دادگاه ثابت نماید که پدر فرزند، صلاحیت عهده دار بودن حضانت را ندارد. برخی از موارد سلب حضانت فرزند عبارت اند از:

اعتیاد زیان آور به الکل.

 مواد مخدر و قمار.

 اشتهار به فساد اخلاق و فحشا.

 ابتلا به بیماری روانی با تشخیص پزشکی قانونی.

سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی و قاچاق.

 تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

شماره وکیل برای گرفتن حضانت فرزند

مطالبی مثل شرایط گرفتن حضانت فرزند، شماره وکیل حضانت فرزند، مدارک لازم برای گرفتن حضانت، شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر و… در طول مقاله بیان شدند تا کمکی اندک به شمایی که به دنبال گرفتن حضانت فرزندتان هستید، شده باشد. اما در دید کلی به شما توصیه می شود که برای انجام هر گونه کار حقوقی و کیفری، مثل، گرفتن حضانت فرزند، طلاق توافقی یا سایر طلاق ها، مسائل مالی، مسائل تجاری و….، به سایت دادجویان که از معتبرترین گروه های حقوقی هستند مراجعه کنید، پیش از انجام کار حقوقی تان از متخصصین حقوقی دادجویان مشاوره بگیرید و در نهایت هم پرونده تان را برای نتیجه گیری بهتر، به تیم وکلای آن ها که همگی دارای تجربه بالا و سابقه درخشانی هستند، بسپارید.

1 دیدگاه در “شرایط گرفتن حضانت فرزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *