وکیل دعاوی خانواده, حضانت فرزندان, طلاق

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی

یکی از موضوعاتی که در ارتباط با طلاق وجود دارد، حضانت فرزند در طلاق توافقی است. یکی پدیده های اجتماعی که متاسفانه در سالیان اخیر در کشور ما ایران میزان آن افزایش چشم گیری پیدا کرده است، بحث طلاق می باشد. در بسیاری از این طلاق ها، زوجین دارای فرزند یا فرزندانی هستند. یکی از موضوعات مهم در زمان طلاق افرادی که بچه مشترک دارند، این بحث است که قانون حق نگهداری از فرزند یا فرزندان را به کدام طرف می دهد. در صورتی که در زمینه طلاق توافقی سوال دارید می توانید با وکیل طلاق توافقی در این زمینه مشورت کنید. بحث حضانت فرزند در طلاق توافقی، از موضوعاتی است که اگر که شوربختانه در شرف گرفتن طلاق هستید باید آن را بدانید. با بهترین وکیل تهران یعنی گروه وکلای دادجویان همراه باشید.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

در طلاق توافقی همان گونه که از نامش هم پیداست،‌ زوجین با توجه به مشکلاتی که بین شان پیش آمده مثل مشکلات مالی، مشکلات خانوادگی، مشکلات جنسی و…، با صحبت با یکدیگر و با توافق با هم، به این نتیجه می رسند که به زندگی مشترک شان پایان دهند. از این جهت هم که طلاق توافقی می باشد، زوجین بر سر مسائلی که برای پایان زندگی مشترک وجود دارد مثل میزان مهریه، میزان نفقه، تقسیم مال های مشترک و…، باید پیش از تشکیل دادگاه با هم به توافق برسند و  جزئیات توافق را صورت جلسه کنند و در زمان دادن دادخواست، آن را هم در کنار مدارک دیگر به دفتر مرکز قضائی ای که به آن مراجعه کردند، بدهند. در میان مباحثی که باید سر آن به توافق برسند، در صورتی که از هم بچه دار شده باشند، بحثی وجود دارد تحت عنوان حضانت فرزند در طلاق توافقی، که احتمالا با آن آشنا باشید،‌ اما بد نیست آن را کمی می کنیم.

کسب اطلاعات بیشتر: مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

حضانت فرزند یعنی این که پس از این که مراحل طلاق انجام شد و زوجین به طور شرعی و قانونی دیگر ارتباطی با هم نداشته باشند،و طلاق شان نهایی شد، نگهداری از فرزند به عهده کدام طرف می باشد و کدام یک از زوجین طلاق گرفته مسئولیت حضانت فرزند را عهده دار می شود، و فرزند تا زمانی که بلوغ عقلی برسد یا حتی به سن قانونی برسد، باید پیش پدرش بماند یا مادرش. از همین رو باید در طلاق توافقی، این مسائل بین زوجین حل شود و در صورت جلسه دادگاه ثبت سود که حضانت فرزند پسر در طلاق توافقی یا حضانت فرزند دختر در طلاق توافقی با کدام طرف می باشد.

حضانت فرزند دختر در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی

یکی از نکاتی که درباره حضانت فرزند در طلاق توافقی باید بدانید، این است که حضانت فرزندان بسته به جنسیت آن ها کمی با هم فرق دارد. اما در کل در طلاق توافقی، همان گونه که گفتیم، زوجین پیش از انجام کار های طلاق به کمک یک وکیل برای حضانت یا برای طلاق توافقی که استخدام کرده اند، در صوت جلسه ای موارد توافق شده به علاوه نظرشان درباره نگهداری کودکان یا کودکشان، را اعلام می کنند و دادگاه هم همانگونه و طبق توافق زوجین رای می دهد.

به طور کلی اما حضانت دختر تا سن هفت سالگی بدون قید و شرط با مادر می باشد، مگر این که مادر خود نخواهد یا پدر بنا به دلایلی مثل اعتیاد، مشکلات اخلاقی یا مسائلی دیگر، درخواست حضانت دختر را بدهد. روال طبیعی این گونه است که کودک تا 7 سالگی به همراه مادر خود می ماند و پس از آن با پدر خود زندگی می کند، که البته با توجه به این که سن بلوغ دختران در قانون 9 سالگی می باشد، در 9 سالگی دختر می تواند خود انتخاب کند که با چه کسی بماند، مادرش یا پدرش.

حضانت فرزند پسر در طلاق توافقی

در ارتباط با حضانت پسر در موضوع حضانت فرزند در طلاق توافقی هم باید گفت که درست مثل حضانت فرزند دختر، حضانت پسر تا 7 سالگی با قطعیت کامل با مادر است و پس از آن تا 15 سالگی که سن بلوغ پسران در قانون است، با پدر می باشد، پس از آن هم خود پسر می تواند انتخاب کند که به زندگی با پدرش ادامه دهد یا به پیش مادرش برگردد. البته در این مورد هم استثنائاتی وجود دارد مثل همین موضوع که توافق زوجین در نگهداری از فرزند یا فرزندان به چه شکلی بوده است، یا این که اگر پدر اعتیاد یا مشکلات روانی داشته باشد، مادر می تواند به کمک وکیل برای حضانت یا خودش به تنهایی، حضانت پسر را برای خود کند. البته این را هم باید بدانید که به هر شیوه ای که حضانت فرزند در طلاق توافقی یا در سایر انواع طلاق ها گرفته می شود، یکی از حقوق طرف مقابل که نگهداری از فرزند بر عهده ی او نیست، این است که در زمان های توافق شده کودک را ببیند یا حتی برای مدتی مشخص از او نگهداری کند.

کسب اطلاعات بیشتر: بخشنامه های جدید طلاق توافقی 1401

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی

طبق قانون جدید حضانت از فرزند ازدواج مجدد مادر باعث لغو شدن حق حضانت یا سرپرستی کودک توسط او نمی‌شود. در صورتی که کودک به مادر نیاز اساسی داشته باشد و مادر شایستگی مراقبت و نگهداری از کودک را داشته باشد، حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر امکان‌پذیر خواهد بود. در این شرایط مادر می‌تواند کودک را تا سن مقرر شده برای تصمیم‌گیری (۹ سال برای دختر، ۱۵ سال برای پسر) نزد خودش نگه دارد. البته در طول دوران حضانت فرزند توسط مادر اگر همسر فرد رابطه مناسبی با کودک نداشته باشد و او را اذیت کند یا مادر نتواند شرایط مناسبی را برای نگهداری از فرزندش فراهم کند، حق حضانت از مادر سلب می‌شود.

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد پدر

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد پدر سلب نمی‌شود. اگر دادگاه تشخیص دهد که کودک باید تا رسیدن به سن تصمیم‌گیری نزد پدر زندگی کند، حضانت کودک حتی بعد از ازدواج همچنان با پدر خواهد بود. بعد از رسیدن کودک به سن تعیین شده خودش تعیین می‌کند که می‌خواهد نزد پدر زندگی کند یا پیش مادر بماند. البته در صورتی که پدر اعتیاد یا بیماری داشته باشد یا همسر پدر کودک را آزار دهد و به لحاظ عاطفی یا مادی کودک تحت فشار باشد، مادر می‌تواند با مدرک این موضوع را ثابت کند و حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر یا حتی زمانی که هنوز ازدواج نکرده را دریافت کند.

نکاتی درباره حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی

1- چه در بحث حضانت فرزند در طلاق توافقی و چه در انواع طلاق های دیگر، حتی با وجود توافق و گرفتن وکیل برای حضانت هم، دادگاه مصلحت فرزند را اولویت رای خود قرار می دهد.

2- تا زمانی که فرزند یا طفل به سن قانونی یعنی 18 سالگی برسد، تحت ولایت پدر یا جد پدری خودش خواهد بود.

3- در قانون، در صورتی که حضانت فرزند در طلاق توافقی با مادر باشد، با ازدواج مادر حضانت از او گرفته می شود، مگر این که در زمان طلاق توافقی زوجین توافق کرده باشند که حتی با وجود ازدواج مادر، باز هم حضانت بر عهده او باشد.

4- تا سال 1314 خورشیدی، حضانت فرزند آن هم فقط فرزند پسر، تنها تا دو سالگی به صورت بی قید و شرط بر عهده مادر بود که در سال 1382 حضانت هم فرزند پسر و هم فرزند دختر تا 7 سالگی بر عهده مادر قرار گرفت.

5- در ارتباط با زمان و شیوه ملاقات والدین با فرزندان، موضوع بسته به توافقی که طرفین دارند می باشد و در صورتی که حتی با کمک وکیل برای حضانت هم نتوانند به توافقی برسند، دادگاه خود در این باره تصمیم خواهد گرفت.

کسب اطلاعات بیشتر: مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

وکیل برای گرفتن حضانت فرزند

در صورتی که متاسفانه در شرف طلاق از همسر خود هستید و کودکی هم با هم دارید، اگر که از طلاق توافقی استفاده کرده اید و بر سر همه مسائل مثل حضانت فرزند در طلاق توافقی هم اتفاق نظر دارید، دیگر نیازی به وکیل خانواده برای حضانت نیست اما در صورتی که حتی طلاق توافقی است اما در مورد حضانت فرزندان توافق ندارید، بهتر است که از وکیل برای حضانت کمک بگیرید. اما در دید کلی به شما توصیه می شود که برای انجام هر گونه کار حقوقی و کیفری، مثل طلاق توافقی، گرفتن حضانت فرزند در طلاق توافقی یا سایر طلاق ها، مسائل مالی، مسائل تجاری و….، به سایت دادجویان که از معتبرترین گروه های حقوقی هستند مراجعه کنید، پیش از انجام کار حقوقی تان از متخصصین حقوقی دادجویان مشاوره بگیرید و در نهایت هم پرونده تان را برای نتیجه گیری بهتر، به تیم وکلای آن ها که همگی دارای تجربه بالا و سابقه درخشانی هستند، بسپارید.

2 دیدگاه در “حضانت فرزند در طلاق توافقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *