وکیل دعاوی خانواده, مقالات, مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، نفقه

عواقب عدم پرداخت نفقه و مجازات آن

عواقب عدم پرداخت نفقه

این که عواقب عدم پرداخت نفقه چه هستند، سوالی است که خیلی از زوجینی که متاسافنه در شرف طلاق و جدایی هستند، به دنبال پاسخ آن می گردند. طلاق و جدایی زن و مرد از یک دیگر یک اتفاق ساده و کوچک نیست، زیرا انسان ها به مانند وسایل نیستند که آن ها را دور بیندازیم و دیگر نه آن ها را ببینیم و نه یاد و خاطر آن ها در دلمان بماند. بلکه جدایی زن و مرد از یک دیگر و طلاق، جدایی دو قلب از یک دیگر است و بار عاطفی، روحی و روانی سنگینی را دارد.

اما علاوه بر مسائل عاطفی و احساسی، طلاق زوایا و مسائل حقوقی و قانونی نسبتا زیادی را هم دارد که پیش از این که کار طلاق را نهایی کنید، حتما باید با آن ها آشنایی داشته باشید. توصیه می شود که در ادامه مقاله عواقب عدم پرداخت نفقه هم که در آن قرار است نفقه، عواقب عدم پرداخت نفقه، چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه، بهترین وکیل نفقه در تهران و… بیان شوند، همراه دادجویان بمانید.

توضیحی در مورد نفقه

پیش از این که به سراغ نکات مهم تر و تخصصی تری در حوزه نفقه، مثل عواقب عدم پرداخت نفقه یا چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه برویم، کمی در مورد خود نفقه صحبت کنیم. بحث پرداخت نفقه که از مباحثی می باشد که وکیل خانواده یا همان بهترین وکیل نفقه در تهران می تواند در آن دخالت کند و نمایندگی زن را عهده دار شود، در اصل همان هزینه های زندگی زوجه است.

در قانون کشور ما بحثی وجود دارد به اسم نفقه که به معنای هزینه های زندگی زن، یعنی خوراک، پوشاک، سلامت و مسائل ضروری دیگر از این قبیل می باشد، در صورتی که مرد از پرداخت آن به زن خودداری کند، حق طلاق برای زن به وجود می آید و زن با کمک وکیل طلاق، هم می تواند طلاق بگیرد، هم می تواند درخواست پرداخت نفقه کند، و هم در صورت نپرداختن مرد، میتواند وی را متحمل عواقب عدم پرداخت نفقه کند.

عواقب عدم پرداخت نفقه

عواقب عدم پرداخت نفقه

عواقب عدم پرداخت نفقه

هر کاری عواقب و نتایجی دارد، چه کار خوب و چه کار بد. در مورد پرداختن یا نپرداختن نفقه به زوجه هم این داستان وجود دارد و در صورت نپرداختن آن، عواقب عدم پرداخت نفقه، دامن شما را خواهد. ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) در مورد عواقب عدم پرداخت نفقه می گوید که هر کس با داشتن استطاعت مالی از پرداخت نفقه سر باز بزند، نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب‌ النفقه امتناع نماید دادگاه‌ او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌ نماید.

کسب اطلاعات بیشتر: قوانین نفقه فرزند در سال 1401

نکته ای که در این میان جالب است بدانید، این است که نفقه صرفا برای زن و همسر نمی باشد و فرزندان هم در گروه نفقه گیران قرار می گیرند، که عواقب عدم پرداخت نفقه به فرزندان هم به این شکل است که در قانون و بر اساس ماده 53 قانون حمایت خانواده مصوب 1391، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود. که این مجازات، به موجب ماده 19 قانون مجازات اسلامی برابر با حبس بیش از شش تا دو سال است. فلذا، فرزندان می توانند با استناد به این ماده از پدر خود در صورت عدم پرداخت نفقه شکایت کنند. اما در قسمت پایینی این بخش، یکسری نکات و مسائل در ارتباط با نفقه بیان شده اند.

کسی ملزم به انفاق است که متمکن از دادن نفقه باشد یعنی بتواند نفقه بدهد بدون اینکه از این حیث در وضع معیشت خود دچار ‌مضیقه گردد برای تشخیص تمکن باید کلیه تعهدات و وضع زندگانی شخصی او در جامعه در نظر گرفته شود. قانون در ماده 1198 قانون مدنی میگوید که، در صورتی نفقه را واجب دانسته است که شخص متمکن از دادن نفقه باشد، بدون اینکه از این حیث در وضع معیشب خود دچار مضیقه شود.

درصورتی‌ که زن به علت داشتن مرض یا بیماری خاص قادر به انجام کارهای عادی نباشد، مرد موظف است در کنار پرداخت نفقه برای وی، خدمتکار نیز بگیرد. البته در این مورد دادگاه به وضع مالی مرد نیز توجه دارد. درصورتی‌که وضع مالی مرد خوب نباشد زن نمیتواند درخواست خادم کند.

 شاغل بودن همسر هیچ تأثیری بر پرداخت نفقه ندارد. حتی اگر زن شاغل باشد، مرد موظف است نفقه وی را پرداخت کند.

درصورتی ‌که دستور پرداخت نفقه صادر شود اما مرد به آن بی ‌اعتنایی کند، عواقب عدم پرداخت نفقه به سراغ او می آیند، و حکم جلب وی صادر میشود. در شرایطی که وی مکان معلومی نداشته و در حال فرار باشد، حکم جلب سیار برای وی صادر میشود.

اثبات ندادن نفقه در شرایطی که مرد آن را انکار کند کمی دشوار خواهد بود. در این شرایط زن باید ثابت کند که نفقه پرداخت نشده است. این مورد دشوار، اما ممکن است. اما چگونه باید ثابت کرد که نفقه پرداخت نشده است؟ درصورتی‌که مرد معتاد باشد و یا منزل را برای مدتی ترک کرده باشد، زن میتواند از این موارد برای اثبات عدم پرداخت نفقه استفاده کند. البته در این مورد همه‌چیز به شرایط پرونده شما بستگی دارد و بهتر است که از یک وکیل طلاق توافقی یا بهترین وکیل نفقه در تهران مشورت و کمک بگیرید.

کسب اطلاعات بیشتر: همه چیز درباره نفقه زن

 مراجعه به وکیل طلاق در تهران برای پرونده عدم پرداخت نفقه امری ضروری و مهم است. درصورتی‌ که در این مورد از وکیل کمک گرفته نشود، احتمال ایجاد اشتباهات ناگوار و حبس مرد وجود دارد. بنابراین حتماً با یک وکیل باتجربه و متخصص دراین باره مشورت بگیرید.

نپرداختن تنها قسمتی از نفقه نیز جرم است و عواقب عدم پرداخت نفقه را در پی دارد.

عواقب عدم پرداخت نفقه

عواقب عدم پرداخت نفقه

چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه

یکی از مسائل و نکات مهمی که به جز بحث عواقب عدم پرداخت نفقه وجود دارد، بحث چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه است. پیش از این که به سراغ این که چگونه میشود عدم پرداخت نفقه را اثبات کرد، و مرد را متحمل عواقب عدم اثبات نفقه کرد، بیاید با شرایط طرح دعوای مطالبه نفقه آشنا شویم. جهت طرح دعوای مطالبه نفقه شرایطی لازم است که این شرایط هم به قرار زیر است:

 وقوع عقد ازدواج دائم: به محض اینکه عقد ازدواج دائم انجام شود، مرد مکلف به پرداخت نفقه زن می باشد.

تمکین زن: زن در صورتی مستحق پرداخت نفقه است که همسر خود را تمکین کند. تمکین به معنای اطاعت زن از شوهر در ایفای وظایف زوجیت، حسن معاشرت و سکونت در منزل شوهر می باشد.

اما در مورد چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه که بهتر است برای انجام آن با توجه به تجربه بالا و دانش عالی او، از بهترین وکیل نفقه در تهران استفاده کنید باید گفت که از یکی از طرق زیر میتوانید اقدام کنید.

اثبات استطاعت مالی زوج: زوجه در اینجا مکلف بوده که اثبات نماید که همسرش تمکن مالی کافی برای پرداخت نفقه داشته است و با داشتن توانایی مالی کافی از پرداخت نفقه ممانعت نموده ، که احراز صحت تمکن مالی زوج در اینجا بر عهده دادگاه بوده است پس از اثبات کردن موارد فوق الذکر توسط زوجه، نوبت به احراز ادله ای قانونی جهت اثبات شکایت ترک انفاق توسط زوج می رسد.

 شهادت تعدادی شهود: شهادت شهود ادله قانونی بوده که زوجه می تواند در جهت اثبات ادعایش به معرفی شهودی که شرایط شهادت را داشته و از زندگی زوجه و تمکین او اطلاع داشته باشند می توانند به عنوان شاهد حضور یافته و با شهادت خود در جهت اثبات صحت ادعای زوجه برآیند.

 اقرار زوج که البته احتمال وقوع آن بسیار بسیار کم است و این گونه است که زوج خودش به صحت ادعای زوجه مبنی بر اینکه از او تمکین داشته را پذیرفته و بر ممانعت خود نسبت به پرداخت نفقه اقرار بنماید.

مجازات پرداخت نکردن نفقه

سعی شد در طول مقاله عواقب عدم پرداخت نفقه، با بیان مطالبی مثل چگونگی اثبات عدم پرداخت نفقه، بهترین وکیل نفقه در تهران، عواقب عدم پرداخت نفقه و…، به اطلاعات شمایی که متاسافنه در شرف طلاق هستید، میزان هر چند کم و محدودی افزوده شود. اگر که خدای ناکرده در شرف جدایی و طلاق هستید، بهتر است که حتما از بهترین وکیل خانواده یا بهترین وکیل نفقه در تهران کمک بگیرید. برای انجام این کار هم به شما پیشنهاد می شود که سری به سایت دادجویان که یکی از بهترین گروه های حقوقی در تهران و ایران است بزنید، و از میان وکلای مجرب آن ها یکی را استخدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *