سوالات متداول

آیا اثبات رابطه نامشروع باعث از بین رفتن مهریه می شود؟

آیا اثبات رابطه نامشروع باعث از بین رفتن مهریه می شود؟

اثبات رابطه نامشروع زن، حتی اگر به آن اقرار کنند و یا حکم قطعی نیز در خصوص آن صادر شود، هیچ ارتباطی به مهریه ندارد. زن می تواند پس از جاری شدن عقد تمامی مهریه خود را از مرد طلب کند حتی اگر دوشیزه باشد. در صورت دوشیزه بودن به هنگام طلاق تنها نصف مهریه به وی تعلق می گیرد. فرض می کنیم زنی بابت جرم رابطه نامشروع متعدد با حکم دادگاه در زندان باشد. وی می تواند درون زندان دادخواست مطالبه مهریه خود را به دادگاه بفرستد.

بنابراین پرداخت مهریه بر عهده مرد می باشد و هیچ دلیلی نمی تواند باعث شود که مرد از پرداخت مهریه معاف گردد مگر اینکه زن مهریه خود را ببخشد.

آیا مهریه زن خیانتکار پرداخت می شود؟

زمانی که عقد نکاح بین زوجین برقرار شده باشد، زن مالک مهریه است و حق مهریه به او تعلق می‌گیرد. بنابراین اگر حتی زن خیانت کرده باشد و رابطه نامشروع داشته باشد، مرد می‌تواند از زن خود در این مورد شکایت کیفری کند. اما حق مهریه زن خیانتکار همچنان سر جایش است و اگر زن مهریه‌اش را مطالبه کند، مرد وظیفه دارد که مهریه را پرداخت کند.

بنابراین برقراری رابطه نامشروع و خیانت زن باعث از بین رفتن حق مهریه زن نمی‌شود؛ چون حق مهریه برای زن در زمان عقد نکاح واقع شده است و در همان زمان مرد موظف به پرداخت آن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *