مقالات, وکیل دعاوی کارگر و کارفرما

نحوه شکایت از کارفرما

نحوه شکایت از کارفرما

برخی کارگران یا کارمندان عزیز که به دلایل مختلفی با کارفرمای خود دچار مشکل شده اند، ممکن است به دنبال نحوه شکایت از کارفرما باشند. در تمامی کشور های جهان من جمله ایران، یکسری قوانین و حق و حقوق هایی برای کارگران و کارمندان، و کارفرمایان آن ها تعریف شده است، که اگر هر کدام از طرفین یعنی چه کارمندان و کارگران، و چه کارفرمایان از آن حقوق و قوانین تخطی کنند، طرف مقابل می تواند اقدام حقوقی و قانونی کند که با این کار با کمک وکیل کارگر و کارفرما سهولت بیشتری دارد. در مقاله نحوه شکایت از کارفرما همان گونه که مشخص است، قرار است به صحبت درباره شکایت کارمندان و کارگران از کارفرما پرداخته شود و مطالبی مثل شکایت از کارفرما، دلایل شکایت از کارفرما، مدارک لازم برای شکایت از کارفرما، مهلت شکایت از کارفرما، مشاوره رایگان شکایت از کارفرما، نحوه شکایت از کارفرما و… بیان شوند. جهت کسب اطلاعات لازم با بهترین وکیل تهران، گروه وکلای دادجویان همراه باشید.

شکایت از کارفرما

قبل از صحبت درباره نحوه شکایت از کارفرما و تعریف شکایت از کارفرما، بهتر است که با مفهوم قانونی کارگر و کارفرما آشنا شویم. در قانون کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق ‌السعی کار می‌ کند. مدیران و مسئولان‌ و به طور عموم کلیه کسانی که عهده ‌دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور‌در قبال کارگر به عهده می ‌گیرند. همچنین کارگر هم کسی است که برای انجام کاری مشخص توسط کارفرما استخدام شده است و دارای یکسری حق و حقوق قانونی مشخص است.

اما در مورد شکایت از کارفرما که از مسائل مهم است که پیش از آشنایی با مسائلی مثل نحوه شکایت از کارفرما یا دلایل شکایت از کارفرما بهتر است با آن آشنا شوید، باید گفت که، شکایت از کارفرما همان طور که احتمالا خودتان هم بدانید، به معنای اقدام حقوقی و قانونی، کارگر یا کارمند بر علیه کارفرما است که به دلیل زیر پا گذاشته شدن یکی یا چند تا از حقوقی که برای کارگر یا کارمند در قوانین تعریف شده است، انجام می شود. در صورتی که خدای ناکرده حقوق تان توسط کارفرما زیر پا گذاشته شده است، معمولا به دلیل پیچیدگی ها و ظرافت هایی که شکایت از کارفرما دارد همیشه توصیه می شود که از وکیل در تهران یا هر شهری که ساکن آن هستید، برای شکایت از کارفرما استفاده نمایید.

نحوه شکایت از کارفرما

به بحث اصلی مقاله یعنی نحوه شکایت از کارفرما رسیدیم. این که شما چگونه باید، و می توانید از کارفرمای خود شکایت کنید، یکی از نکات مهم و بسیار حائز اهمیت می باشد. از همین رو در صورتی که برای کارفرمایی کار کردید، و یکی یا چند تایی از حقوق کارگری یا کارمندی تان توسط او زیر پا گذاشته شد، شما باید با اطلاع از نحوه شکایت از کارفرما و مهلت شکایت از کارفرما، از ایشان شکایت نمایید. البته بهتر است به دلیل تجربه و دانش بالاتر وکیل، از او برای حل پرونده، کمک بگیرید. در قسمت پایینی این پاراگراف به ترتیب یکسری از مسائل درباره نحوه شکایت از کارفرما مثل مراحل شکایت از کارفرما،‌ دلایل شکایت از کارفرما، مدارک لازم برای شکایت از کارفرما، مهلت شکایت از کارفرما، و مشاوره رایگان شکایت از کارفرما عنوان شده اند.

نحوه شکایت از کارفرما

نحوه شکایت از کارفرما

 مراحلی که شمایی که متاسفانه حقوق تان توسط کارفرما باطل شده است، باید برای طرح شکایت از او طی کنید دو مرحله کلی هستند که در زیر آن ها را با هم می بینیم.

ارائه و ثبت دادخواست در سامانه جامع روابط کار، به آدرس prkar.mcls.gov.ir: در این مرحله شما باید با داشتن مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت از کارفرما، با ثبت نام در سامانه جامع روابط کار، و با طی کردن مراحل مختلف، دادخواست خود را ثبت و ارائه نمایید.

اطلاع رسانی و شرکت در جلسات دادگاه: پس از ثبت دادخواست، مراتب، از طریق  پیامک، به کارگر و کارفرما اطلاع داده خواهد شد و جهت مشاهده وقت رسیدگی، باید به سامانه جامع روابط کار، مراجعه نمایند. این ها دو مرحله کلی نحوه شکایت از کارفرما توسط شما بوند که البته توصیه می شود که برای انجام در هر دو مرحله از وکیل کارفرما پایه یک دادگستری حرفه ای مثل وکلای گروه دادجویان کمک بگیرید.

دلایل شکایت از کارفرما

 به طبع هیچ شخصی در هیچ نقطه ای از جهان، دوست ندارد که اقدام قانونی کند و کارش را به دادگاه بکشاند و مجبور شود زمان زیادی را برای به نتیجه رساندن پرونده و گرفتن حقوقش صرف کند. اما بحثی که وجود دارد، این است که گاهی صحبت و مذاکره جوابگو و موثر واقع نمی شود و فرد چاره ای جز طرح شکایت ندارد. کارمندان و کارگران عزیز هم به همین دلیل پایمال شدن حقوق شان است که به نحوه شکایت از کارفرما نیاز پیدا می کنند و دست به اقدام قانونی می زنند. در قسمت پایینی این پاراگراف یکسری از دلایل شکایت از کارفرما که به کمک یک وکیل پایه یک دادگستری می توان با استفاده از آن ها پرونده را به نتیجه رساند را، با هم می بینیم.

شکایت از کارفرما بابت حقوق: اگر شما برای شخصی کار می کنید که به عنوان کارفرما است و چند ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اید، می توانید با آشنایی با نحوه شکایت از کارفرما، و طرح شکایت بابت حقوق، تمامی دستمزدهای خود را بگیرید. کارفرما موظف است حقوقی را که با شما طی کرده است پرداخت کند، که این دارای نکاتی می باشد، به همین دلیل بهتر است جهت شکایت از کارفرما با یک وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید.

شکایت از کارفرما بابت اخراج: در رابطه با اخراج کارگران همواره تجربیات نشان داده است یا تعلل و قصور و تخلف و ناکارامدی کارگران باعث میشود که کارفرما نسبت به اخراج آنان اقدام نماید، یا بعلت مشکلات انتقادی و لزوم تقلیل نیرو و یا تغییر کاربری و… اخراج کارگر توسط کارفرما انجام می شود. در صورت اخراج شدن، فرد با داشتن مدارک لازم برای شکایت از کارفرما و با اطلاع از نحوه شکایت از کارفرما، و با کمک یک وکیل پایه یک دادگستری، می تواند بابت اخراج شدنش طرح شکایت کند.

کارفرما از کارگر می‌ خواهد بیشتر از حد معمول کار کند: بر اساس ماده ۵۱ قانون کار، ساعات کار کارگران به غیر از موارد مطرح شده در قانون، نباید از ۸ ساعت در شبانه‌ روز تجاوز کند. با این همه، کارفرما می ‌تواند در توافق با کارگران و یا نماینده قانونی آن‌ ها، میزان کار در برخی روز های هفته را کمتر و میزان کار در بقیه روز های هفته را بیشتر کند. البته مجموع ساعات کاری در هفته نباید از ۴۴ ساعت تجاوز کند.

نحوه شکایت از کارفرما

نحوه شکایت از کارفرما

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما

مدارک شناسایی فرد کارگر یا کارمند:

  •  اصل و کپی شناسنامه اصل و کپی کارت ملی.
  •  اگر مدعی فوت شده باشد، اصل و کپی انحصار وراثت.
  • اگر مدعی بیمار باشد یا در موارد دیگر وکیل گرفته باشد، اصل و کپی وکالتنامه وکیل قانونی مدعی.
  •  دفترچه بیمه ( در صورت داشتن).
  •  مجموعه مدارک لازم برای اثبات کار کردن کارمند یا کارگر برای کارفرما:
  •  حکم استخدام یا ارتقاء شغلی همچنین حکم تغییر سمت.
  • لیست های حقوق کارگاه منضم به اظهار نامه مالیاتی.
  • دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه لیست های حقوق کارگاه.
  •  گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی.
  •  فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی.
  •  کارت افتتاح حساب بانکی.
  •  کارت های حضور و غیاب و  ورود و خروج و دفتر ثبت حضور و غیاب کارکنان.
  •  کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت.
  •  معاینات پزشکی قبل از استخدام.

مهلت شکایت از کارفرما

به طور کلی نکته ای که در مورد این بخش از نحوه شکایت از کارفرما وجود دارد این است که مهلت شکایت از کارفرما با توجه به نوع شکایت شما معین می‌ شود، و در مورد هر نوع شکایت از کارفرما، فرق می کند. مثلا برای شکایت کارگر یا کارمند از کارفرما در رابطه با اخراج، تنها ۳۰ روز فرصت دارید، اما پیگیری موارد دیگر مثل حقوق معوقه، نپرداختن مزایا و یا رد نکردن بیمه، هیچ محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد و شما هر زمانی که بخواهید می توانید اقدام به طرح شکایت از کارفرما درباره آن ها کنید.

دریافت مشاوره شکایت از کارفرما

سعی شد با بیان مطالبی مثل شکایت از کارفرما، نحوه شکایت از کارفرما، دلایل شکایت از کارفرما، مدارک لازم برای شکایت از کارفرما، مهلت شکایت از کارفرما، مشاوره رایگان شکایت از کارفرما و… در طی مقاله نحوه شکایت از کارفرما، کمی اطلاعات به اطلاعات شما عزیزان در حوزه شکایت از کارفرما افزوده شود. در صورتی که متاسفانه حقوق تان توسط کارفرمایتان پایمال شده است، به شما توصیه می شود که سری به سایت دادجویان بزنید. گروه دادجویان یکی از بهترین گروه های حقوقی در تهران هستند، و با مشاوره رایگان شکایت از کارفرما، و دارا بودن گروهی از وکلای حرفه ای، آماده اند که به شما برای پیروزی در پرونده تان کمک نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *