مقالات, طلاق, طلاق توافقی, وکیل دعاوی خانواده

رجوع بعد از طلاق

نحوه رجوع بعد از طلاق و شرایط آن

يكي از حالاتی که در جدایی افراد از یکدیگر ممکن است پیش بیاید و بعد از اتمام کارهای طلاق اتفاق می افتد، رجوع بعد از طلاق است. طلاق یکی از پدیده های اجتماعی است که به شکل جدایی زن و شوهر از همدیگر است. اما یکی از حالات و اتفاقات طلاق هم اتفاقی است که امروز قرار است درباره آن صحبت شود.

رجوع از لحاظ لغوی یک کلمه عربی است به معنای برگشتن، که در زمینه طلاق هم همین معنا را می دهد و به معنای برگشت زن و شوهر کنار یکدیگر بعد از طلاق است. برای این که بیشتر و بهتر در مورد مسائلی مثل این که رجوع بعد از طلاق چگونه است،‌ رجوع بعد از طلاق توافقی، رجوع بعد از طلاق خلع، شرایط رجوع بعد از طلاق، وکیل طلاق توافقی در تهران و… اطلاعات کسب نمایید، در ادامه مقاله هم همراه وکیل پایه یک دادگستری دادجویان بمانید.

رجوع بعد از طلاق چگونه است؟

پیش از این که به سراغ مباحث پیچیده تری مثل شرایط رجوع بعد از طلاق برویم، بهتر است که به ترتیب کمی درباره خود تعریف برگشت بعد از طلاق صحبت کنیم و بدانیم که رجوع بعد از طلاق چگونه است. در علم حقوق، به اعمالی که برای انجام، نیاز به اراده دو نفر دارند عقد می گویند و در مقابل اعمالی که با اراده یک نفر قابل انجام است، ایقاع نامیده می شود.

رجوع نیز ایقاعی است که ارائه مرد در آن دخیل است و بعد از طلاق رجعی و در مواردی بعد از طلاق بائن انجام می پذیرد. هرچند فعل رجوع نیاز به عقد مجدد ندارد اما باید برای ثبت رجوع ظرف مدت یک ماه اقدام نمود، در غیر اینصورت، رابطه زن و مرد جرم محسوب شده و مجازات دارد.

کسب اطلاعات بیشتر: نحوه طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر

نحوه رجوع بعد از طلاق و شرایط آن

نحوه رجوع بعد از طلاق و شرایط آن

اما در مورد این که رجوع بعد از طلاق چگونه است هم باید گفت که طلاق به دو نوع طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم می شود که این تقسیم بندی بر اساس وجود یا عدم وجود قابلیت رجوع از طلاق می باشد. در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده و همچنین در عرف جامعه، تقسیم بندی فوق پذیرفته شده و بسیاری از فقها در احکام رجوع کردن بعد از طلاق اتفاق نظر دارند.

رجوع در لغت به معنی بازگشت به وضعیت سابق می باشد. در ازدواج، اگر مرد حق رجوع به زن، بعد از طلاق را داشته باشد، می تواند بدون نیاز به عقد مجدد و تشریفات، دوباره به زن محرم شده و زن و شوهر محسوب شوند. قانون امور حسبی، زوجه را در حالت طلاق رجعی، همچنان به عنوان همسر مرد به حساب می آورد. شما برای حل هرگونه پرونده قانونی مثل همین بحث برگشت پس از طلاق، می توانید از گروه حقوقی معتبر دادجویان کمک بگیرید.

رجوع بعد از طلاق توافقی

يكي از انواع طلاق پر تکرار، طلاق توافقی است، از همین رو بهتر است که در مورد رجوع بعد از طلاق توافقی هم اطلاعاتی داشته باشید. در صورتی که زوجین زمانی که با هم به مشکل می خورند، با یک دیگر صحبت کنند و به نتیجه برسند که باید از هم طلاق بگیرند، به طور مشترک دادخواست نوشته و روند قانونی طلاق را شروع کنند، به آن طلاق توافقی می گویند.

درباره برگشت بعد از طلاق توافقی باید دانست كه اين موضوع در حالتی باید مطرح شود که طلاق بعد از انجام عمل نزدیکی مابین زوجین اتفاق افتاده باشد. در صورتی که حکم طلاق پیش از انجام عمل نزدیکی صورت بگیرد امکان بازگشت زوجین امکان پذیر نخواهد بود. در حالتی که زن و شوهر اصرار به بازگشت به زندگی مشترک را داشته باشند باید مجددا عقد نکاح میان آن ها جاری شود.

کسب اطلاعات بیشتر: دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

رجوع بعد از طلاق خلع

در این مورد باید گفت که طلاق به شیوه خلع، طلاقی است که در آن زن از شوهر خود بیزار بوده و برای اینکه شوهر را راضی به اجرای صیغه طلاق نماید، مالی را به شوهر خود می بخشد، اعم از اینکه این مال خود مهریه بوده، معادل آن باشد، کمتر یا حتی بیشتر از مهریه. طلاق به شیوه خلعی از نوع بائن می باشد. رجوع بعد از طلاق خلع اینگونه است که در این نوع طلاق، زوج میتواند در مدت عده زن، به صورت کلامی و گفتار و یا انجام فعلی، از طلاق رجوع نماید.

در این مورد نیازی به دوباره خواندن صیغه یا عقد میان زوج و زوجه نمیباشد. در واقع با رجوع مرد، حکم طلاق میان آن دو، باطل میگردد. قابل ذکر است در طلاق رجعی، مجوز رجوع مرد به زن در مدت عده، نیازمند رضایت زن نمیباشد.

نحوه رجوع بعد از طلاق و شرایط آن

نحوه رجوع بعد از طلاق و شرایط آن

شرایط رجوع بعد از طلاق

برگشت بعد از طلاق، سبب بر هم خوردن آثار طلاق، بین زن و مرد خواهد شد. یعنی طلاق، بی اثر می شود و زن و مرد، دوباره به زوجیت هم در می آیند. البته، برای تحقق برگشت بعد از طلاق، شرایطی مورد نیاز است. از جمله شرایط رجوع بعد از طلاق كه براي انجام آن می توانید از از وکیل طلاق در تهران دادجویان راهنمایی بگیرید، مواردی هستند که در زیر آن ها را می بینیم.

  • رجوع، صرفا به خواست و اراده مرد بستگی دارد.
  • رجوع، به هر لفظ یا عملی از طرف مرد که قصد رجوع وی را برساند، تحقق می یابد.
  • رجوع، نیاز به خواندن صیغه عقد مجدد ندارد.
  • رجوع، حتما باید به ثبت برسد. رجوع بعد از طلاق، صرفا در طول مدت عده طلاق، امکان پذیر است.
  • 3 ماه یا سه طهر، در طلاق رجعی به درخواست مرد، در صورتی که زن، یائسه یا باکره نباشد. در مواردی که زن، هنگام طلاق، باکره یا یائسه باشد، طلاق بائن است و مرد حق رجوع ندارد.
  • از آنجا که مدت عده زن باردار، تا پایان وضع حمل می باشد، حق رجوع نیز تا پایان این زمان، باقی است.

کسب اطلاعات بیشتر: سریعترین راه طلاق چیست؟

وكيل طلاق در تهران

امید است مطالب بیان شده در طی مقاله رجوع بعد از طلاق برای شما مفید بوده باشند. در نهایت اما پیشنهاد کلی این است که پیش از انجام هرگونه اقدامی در زمان نیاز به وکیل حقوقی یا وکیل کیفری حتما تحقیق و مشورت های بسیار زیادی انجام دهید و حتما هم از افراد خبره در این حوزه مشورت بگیرید. در صورتی که برای کسب اطلاعات بیشتر و یا پیگیری پرونده خود نیاز به دریافت مشاوره از بهترین وکیل طلاق در تهران را دارید می توانید با شماره های درج شده در سایت گروه حقوقی دادجویان تماس حاصل نمایید و به صورت تلفنی از مشورت با بهترین وکیل در تهران، یعنی وکلای پایه یک دادگستری زبده دادجویان بهره مند شوید.

1 دیدگاه در “رجوع بعد از طلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *