وکیل دعاوی کیفری, مقالات

قانون مشروبات الکلی در سال 1402

قانون مشروبات الکلی در سال 1402

قانون مشروبات الکلی در سال 1402 چیست؟ آیا قوانین جدیدی در سال 1402 برای مشروبات الکلی وضع شده است؟ شرب خمر و نوشیدن شراب در عمل حرام می باشد و دین مبین اسلام آن را منع کرده است. در این مقاله می خواهیم در مورد قوانین حاکم بر مشروبات الکلی و تغییر قانون آن در سال 1402 به بحث و بررسی بپردازیم. با بهترین وکیل تهران یعنی گروه وکلای دادجویان همراه ما باشید.

شرب خمر چیست؟

شرب به معنی نوشیدن است و خمر نیز مایعی است که مست کننده باشد و عقل را زایل کند. در نتیجه شرب خمر عبارت است از نوشیدن یک مایع مست کننده اعم از دست ساز و یا کارخانه ای که دارای الکل می باشد. بر اساس قانون اسلامی مصرف مایعات مست کننده چه از طریق نوشیدن و چه از طریق تزریق و یا دود کردن جرم می باشد و مشمول مجازات می گردد. مشروبات الکلی عبارتند از: شراب گرفته شده از انگور، کشمش، خرما، جو و حتی شرابی که از گندم گرفته شده است. همچنین مایعات الکلی که از طریق شیمیایی و به صورت کارخانه ای ایجاد شده مانند ودکا، شامپاین و …

کسب اطلاعات بیشتر: شماره بهترین وکیل کیفری غرب تهران

قانون مشروبات الکلی در سال 1402

روال رسیدگی در خصوص مشروبات الکلی به این صورت است که مشروب داخلی و یا اصطلاحا دست ساز در دادسرای عمومی و سپس در دادگاه کیفری رسیدگی می شود که در حال حاضر به قوت خود باقیست و تغییری هم نکرده است.

ماده 702 قانون مجازات اسلامی در خصوص مشروبات الکلی: هر کس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به شش ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان 5 برابر ارزش عرفی کالای یاد شده محکوم می گردد.

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی چیست؟

شاید این سوال بارها برای شما به وجود آمده باشد که همراه داشتن مشروبات الکلی چه مجازاتی را برای شما به همراه خواهد داشت، و آیا جرم افرادی را که برای اولین بار دستگیر میشوند و یا چندیدن بار این جرم را مرتکب شده اند باهم متفاوت است یا خیر؟ آیا در قانون مشروبات الکلی در سال 1402 این مجازات تغییر کرده است؟

با استناد به ماده 702 قانون مجازات اسلامی میتوان به این پرسش پاسخ داد که همراه داشتن مشروبات الکلی میتواند 6 ماه تا 1 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و همچنین پرداخت جریمه نقدی به میزان 5 برابر ارزش عرفی کالا حمل شده را به همراه داشته باشد. (ارزش عرفی کالا یعنی ارزش تعیین شده برای قیمت مشروب)

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی در ماشین

یکی از عمومی ترین سوالاتی که این روزها افراد زیادی در مورد آن سوال می کنند این است که مجازات فردی که مشروبات الکلی را در خودرو خود حمل کند چیست؟ آیا قانون مشروبات الکلی در سال 1402 در خصوص این مورد تفاوتی کرده است؟ اگر فردی در ماشین خود مشروبات الکلی حمل کند و میزان مشروب بیشتر از 20 لیتر باشد، خودروی او توسط دولت ضبط خواهد شد و اگر فرد مرتکب مالک خودرو نباشد و مالک اصلی نیز از موضوع حمل مشروبات الکی با ماشین خود بی اطلاع باشد، مرتکب به پرداخت جریمه نقدی معادل قیمت خودرو محکوم خواهد شد.

ضبط خودرو از مجازات ذکر شده در ماده 702جداست و فرد دستگیر شده مشمول حکم قانون که در 702 آمده است نیز خواهد شد. تمامی آلات و ادواتی که برای ساخت مشروبات الکی به کار گرفته میشود و همچنین در آمد حاصله از فروش مشروب به نفع دولت ضبط خواهد شد.

کسب اطلاعات بیشتر: مجازات استفاده از سند جعلی چیست؟

مجازات حمل مشروبات الکلی برای بار اول

ارتکاب جرم برای اولین بار در قانون همیشه با تخفیفاتی همراه بوده که حمل مشروبات الکلی نیز از این قاعله مستثنی نیست، و در این مورد نیز در صورت عدم سوپیشینه فرد میتواند امیدوار باشد که قاضی برای او تخفیف قائل شود و به همین منظور میتواند از دادگاه تقاضای تخفیف نماید. هرچند که داداگاه در مورد تخفیف جرم هیچگونه الزامی ندارد و این امر کاملا به نظر قاضی بستگی دارد. 

این تخفیف میتواند شامل حبس، شلاق و جریمه نقدی نیز باشد، اما همانطورکه گفته شد تمامی تخفیفات به نظر قاضی و وضعیت پرونده بستگی دارد و نداشتن سابقه در اینگونه موارد یک امتیاز مثبت محسوب میشود که قاضی با هدف عدم ارتکاب مجدد به فرد مرتکب تخفیف مجازات دهد.

طبق تبصره ۳ ماده ۷۰۳ قانون مجازات: در صورت قاچاق و یا حمل مشروبات الکلی، در صورتی که بار اولتان هم باشد، امکان معلق شدن مجازات وجود ندارد اما می‌توانید از دادگاه تخفیف بگیرید،که این امر کاملا به نظر قاضی بستگی دارد.

قانون مشروبات الکلی در فرودگاه در سال 1402

اگر فردی در فرودگاه اقدام به حمل مشروبات الکلی نماید و در این حین دستگیر شود برابر قانون با وی برخورد خواهد شد، و بر اساس میزان مشروب ضبط شده و نظر قاضی میتواند به حبس از 6 ماه تا 1 سال و 74 ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شود. این قانون در سال 1402 تغییری نداشته است و به قوت خود باقیست.

وکیل در زمینه حمل مشروبات الکلی

شرب خمر، حمل مشروبات الکلی، رانندگی در حال مستی و … همگی جزو مواردی است که مجازات هایی را در پی دارد. رد صورتی که در زمینه مشروبات الکلی نیاز به وکیل دارید تا مسیر حل مشکل را با سرعت بالاتری طی کنید و برای مجازات خود تخفیفاتی را دریافت کنید می توانید از یک وکیل کیفری خبره در این زمینه مشورت بگیرید. شما عزیزان برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل کیفری در تهران می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و مشورت های لازم را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *