وکیل دعاوی کیفری, کلاهبرداری, مقالات

مجازات استفاده از سند جعلی

مجازات استفاده از سند جعلی

مجازات استفاده از سند جعلی چیست؟ جعل چیست و جاعل به چه کسی گفته می شود؟ استفاده از سند جعلی چه مجازات و قوانینی را در پی دارد؟ بهترین وکیل کیفری برای پرونده جعلی در تهران کیست؟ آیا برای مجازات استفاده از سند جعلی قانون جدیدی وضع شده است؟ این ها تنها بخشی از سوالات شما در زمینه سند جعلی می باشد. در این مقاله می خواهیم به تمامی سوالات شما در زمینه سند جعلی و مجازات استفاده از آن پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با بهترین وکیل تهران یعنی گروه وکلای دادجویان با ما همراه باشید.

جعل چیست؟

جعل در واقع بدین معنی است که شخصی نوشته، سند، مدرک و یا هر چیز دیگری را به نیت جا زدن به عنوان اصل بسازد در صورتی که پشتوانه قانونی نداشته باشد. جعل حتما باید به صورت نوشته بر روی کاغذ باشد و به همین دلیل نمی توان تحریف صدا، اثر انگشت و یا ساخت کارت بلیط و … را جعل دانست چرا که نوشته ای ندارد.

اگر بخواهیم جعل را از نظر قانون تعریف کنیم بدین شرح می باشد: هر نوع ساختن نوشته یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن، تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها همه از نوع سند مجعول می باشد.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل کیفری غرب تهران

جاعل چه کسی است؟

جاعل به فردی گفته می شود که اقدامات جعل را فراهم کند و یک موضوع غیر واقعی را با استفاده از مدرک نوشته به صورت واقعی جا بزند. هرکسی که از سند جعلی نیز استفاده کند جاعل محسوب می شود. در واقع از نظر قانون علاوه بر اینکه فر جاعل خلافکار محسوب می شود، فرد و یا افرادی که از این اسناد استفاده می کنند نیز مجرم محسوب می شوند.

مجازات استفاده از سند جعلی

مجازات استفاده از سند جعلی

سند مجعول از نظر قانون

به گفته وکیل متخصص در زمینه جعل، تمام چیزی که در قانون به عنوان سند مجعول آمده است به این شرح است:

  • جعل اسناد رسمی یا اسناد عادی، یعنی ساختن نوشته یا مهر، کپی کردن امضای اشخاص، قلم بردن، خراشیدن، محو کردن، خط زدن، سیاه کردن، تغییر تاریخ سند و هر اقدام این چنینی که در نوشته و سند و مدرک انجام شود.
  • جعل اسناد هویتی، یعنی ساختن یا تغییر دادن شناسنامه ، کارت ملی، گذرنامه، کارت پایان خدمت، مدارک تحصیلی، جواز کسب و هر آن چیزی که مربوط به هویت افراد می باشد. دستکاری در شناسنامه یا کارت ملی عموما تغییر تاریخ تولد یا حذف نام همسر می باشد.
  • جعل اسناد مالی، یعنی جعل کردن اسکناس و سکه و اوراق بهادار و چک و سفته و ضمانت نامه های بانکی و هر آن چیزی که مربوط به مسائل مالی می شود.
  • جعل احکام دادگاه ها و دادسراها که شامل تمام موارد تغییر دادن حکم هایی است که از طرف دادگاه یا دادسرا صادر می شود.

کسب اطلاعات بیشتر: مجازات جرم کلاهبرداری چیست؟

مجازات استفاده از سند جعلی

جرم استفاده از سند جعلی در صورتی ثابت می شود که شخص یا اشخاصی بخواهند با استفاده از سند و مدرک غیر قانونی و یا تغییر یافته از مدرک سوء استفاده کنند و یا حق امتیازی برای خود قائل شوند. طبق نظر تخصصی وکیل دعاوی کیفری، جرم استفاده از سند جعلی تنها زمان استفاده از سند مجعول اتفاق نمی افتد بلکه به محض دست بردن در سند برای جعل جرم رخ داده است.

نکته: در نظر داشته باشید که استفاده از سند جعلی تنها ضرر مالی ندارد بلکه می توانید باعث ضرر معنوی مانند از بین رفتن آبروی یک فرد نیز باشد.

مجازات استفاده از سند جعلی

مجازات استفاده از سند جعلی

با توجه به اینکه جرم استفاده از سند جعلی برایتان مشخص شد در ادامه می خواهیم مجازات استفاده از سند جعلی را برای شما بیان داریم. مجازاتی که برای این مهم در نظر گرفته شده است به شرح زیر می باشد:

  • مجازات جرم جعل اسناد عادی مثل قولنامه، اجاره نامه، مبایعه نامه و از این قبیل اسناد باشد، علاوه بر برگرداندن مال گرفته شده و جبران کردن خسارت گرفته شده، از شش ماه تا دو سال حبس و مبلغ ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی دارد که در حق دولت می باشد.
  • مجازات جرم جعل در اسناد رسمی به این صورت است که اگر امضا و مهر رهبری و روسای قوا جعل شود، ۳ تا ۱۵ سال حبس را به دنبال دارد و اکر امضای رئیس جمهور، هیئت وزیران و نمایندگان باشد، ۱ تا ۱۰ سال حبس دارد.
  • مجازات جرم اسناد مالی مثل جعل اسکناس یا چک، ۵ تا ۲۰ سال حبس را به دنبال خواهد داشت.
  • مجازات جعل مدارک تحصیلی ۱ تا ۳ سال حبس را به همراه دارد.
  • مجازات جعل برای کسی که احکام دادگاه ها را جعل کند و یا با علم به مجعول بودن از آن ها استفاده کند به ۱ تا ۱۰ سال حبس محکوم می شود.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران

قوانین جدید استفاده از سند جعلی

آیا قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که به قانون جدید کاهش معروف شده است، شامل جرم استفاده از سند مجعول نیز شده است؟ وکیل متخصص کیفری در زمینه جرم جعل میگوید: مطابق قانون مذکور، صرفا مفاد مندرج در ماده ۵۳۶ کتاب پنجم مشمول کاهش در حبس تعزیری شده است. بدین ترتیب که هرکس با علم و اطلاع از جعل و یا تزویر صورت گرفته بر اسناد غیر رسمی، آنها را مورد استفاده قرار دهد، به حبس از ۳ ماه تا ۱۸ ماه محکوم خواهد شد.

جرم ساختن نوشته یا سند بعنوان جعل سند ممکن است رسمی باشد یا غیررسمی باشد. جاعل شخصی است که فاعل جرم جعل بر مبنای ساختن نوشته یا سند مرتکب این جرم میشود و نتیجه مجرمانه به وی منتسب میشود. پس جاعل، یک سند رسمی یا غیر رسمی را یا از اساس به وجود می آورد و میسازد یا آن سند موجود است و آن را تغییر میدهد. مثال هایی در باب ساختن نوشته یا سند ارائه میگردد: درست کردن شناسنامه، ساختن گواهینامه، ساختن وصیت نامه، تغییردادن و دست بردن در یک سندی که قبلا بوجود آمده و اصالت داشته است. مانند تغییر تاریخ و ارقام ثمن در مبایعه نامه.
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره از بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *