مقالات, الزام به تحویل ملک, وکیل دعاوی ملکی

الزام به تحویل ملک قولنامه ای، مشاع و پیش فروش

الزام به تحویل ملک قولنامه ای، مشاع و پیش فروش

یکی از مسائل و موضوعات حقوقی ای که وجود دارد، بحث الزام به تحویل ملک است. موضوعات و مطالب مختلفی هستند که بر سر آن ها مشکلات حقوقی و قانونی پیش می آید مانند، ازدواج، طلاق، مسائل و مباحث تجاری، مباحث کیفری، مباحث مالی و…. . اما یکی از از پر تکرارترین مسائلی که بر سر آن مشکلات حقوقی و قانونی، و به خصوص مشکلات مالکیتی پیش می آید، بحث املاک و مستغلات است.

برای این که بیشتر با مشکلات حقوقی و قانونی املاک آشنا شوید، در ادامه هم بهترین وکیل ملکی دادجویان بمانید تا درباره موضوعاتی مثل الزام به تحویل ملک قولنامه ای، الزام به تحویل ملک مشاع و… اطلاعات کامل تری به دست آورید.

مشاوره با بهترین وکیل ملکی تهران: 09124833958

الزام به تحویل ملک

بدون فوت وقت به سراغ صحبت درباره الزام به تحویل ملک مشاع و سایر انواع املاک می رویم. دعاوی که در دادگاه های حقوقی، مطرح می شوند، انواع مختلفی داشته که دعاوی ملکی، از مهم ترین و هزینه برترین این دعاوی می باشند. یکی از دعاوی شایع ملکی، دعوی الزام به تحویل دادن ملک بوده که هم در مورد املاک سند دار و هم در مورد املاک قولنامه ای، قابیلت طرح دارد. دعوی الزام به تحویل دادن ملک، زمانی مطرح می گردد که فردی، ملکی را با عقد بیع به دیگری فروخته یا به طرق دیگر، مالکیت ملک خود را به دیگری، انتقال داده، اما، پس از انتقال، از تسلیم کردن و تحویل آن ملک، خودداری می کند.

در این صورت، خریدار یا فرد انتقال گیرنده، می تواند با مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست، الزام فروشنده یا انتقال دهنده را به تسلیم و تحویل ملک، خواستار گردد. یکسری نکات در مورد الزام به تحویل دادن انواع ملک های مختلف مثل الزام به تحویل ملک پیش فروش وجود دارد که در زیر آن ها را با هم مشاهده می کنیم.

کسب اطلاعات بیشتر: نکات مهم الزام به اخذ پایان کار

الزام به تحویل ملک قولنامه ای، مشاع و پیش فروش

الزام به تحویل ملک قولنامه ای، مشاع و پیش فروش

  • اگر در قرارداد زمان مشخصی برای تحویل ملک پیش بینی نشده باشد، اصل بر فوری بودن تحویل ملک می باشد.
  • اگر قبل از تحویل ملک، عیب و نقصی در ملک ایجاد شود، خریدار می تواند معامله را فسخ نماید.
  • دعوای الزام به تحویل ملک مشاع یا سایر انواع ملک در خصوص املاک بازداشت شده قابل استماع نخواهد بود.
  • اقدام مدیون به انتقال ملک به غیر با وجود حکم قطعی مبنی بر تحویل ملک یا تنظیم سند، مصداق معامله به قصد فرار از دین است.
  • عدم تحویل مبیع از طرف فروشنده متصرف، خارج از مصادیق تصرف عدوانی است. همچنین با عدم تحویل ملک به خریدار و ادامه تصرف توسط فروشنده، جرم مزاحمت و ممانعت برای تصرفات مورد ندارد.
  • اگر طرفین، زمان مشخصی را برای تحویل ملک معین کرده باشند، خریدار نمی تواند تا قبل از آن موعد، الزام فروشنده را به تحویل ملک بخواهد.
  • هزینه های تحویل ملک بر عهده فروشنده است و خریدار می تواند این هزینه ها را از فروشنده مطالبه نماید.
  • مطالبه اجرت‌المثل مال غیرمنقول مستلزم مالکیت رسمی خواهان است و حکم به تحویل ملک مورد معامله به معنای رسمیت مالکیت وی نیست و به استناد آن نمی‌توان اجرت‌المثل ایام تصرف را مطالبه کرد.

الزام به تحویل ملک قولنامه ای

حال فرض کنیم که ملک تنها با قول نامه خرید و فروش شده حال می خواهیم بررسی کنیم که آیا به استناد این سند عادی قول نامه، می توان اقامه دعوای الزام به تحویل ملک قولنامه ای را مطرح کرد؟. در رویه اختلاف است که آیا طرح چنین دعوایی بدون داشتن سند رسمی، امکان پذیر است یا خیر؟، عده ای معتقدند که به استناد قانون ثبت چون تنها با سند رسمی است که مالک به رسمیت شناخته می شود لذا با قول نامه و سند عادی طرح چنین دعوایی امکان پذیر نیست مگر آن که ابتدا دعوای الزام به تنظیم سند رسمی اقامه شود و سپس دعوای الزام به تحویل دادن ملک اقامه شود.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل سرقفلی در تهران

اما عده ای دیگر معتقدند که می توان حتی با سند عادی نیز چنین دعوایی را اقامه کرد و طبق مواد قانون مدنی می توان به قول نامه و یا مبایعه نامه وجاهت قانون بخشید و دعوای مزبور را در دادگاه پذیرفت. بهترین وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

الزام به تحویل ملک مشاع

درباره الزام به تحویل ملک مشاع باید گفت که در ماده 350 قانون مدنی می خوانیم که مبیع ممکن است مفروز باشد یا مشاع یا مقدار معین به طورکلی از شیء متساوی‌الاجزاء و هم‌چنین ممکن است کلی فی‌الذمه باشد. در این باره باید دانست «مشاع» در مقابل «مفروز» است.

مال مفروز دارای یک مالک است ولی در مال مشاع بیش از یک نفر شراکت دارند و سهم آنها در تمام اجزاء مال منتشر است.مال مشاع دارای مشکلات و مصائب حقوقی و اقتصادی خاص خود است که البته این ایرادات در فرض اینکه مالکین اهل مذاکره و توافق باشند، مرتفع می گردد.

الزام به تحویل ملک پیش فروش

در مورد الزام به تحویل ملک پیش فروش هم باید عنوان کرد که با توجه به عرف و شرایط مسکن در ایران، معامله به صورت قرارداد پیش فروش آپارتمان طرفداران خاص خود را دارد و برخی از افراد جامعه ترجیح میدهند ملک خود را طبق این نوع از قرارداد خریداری نمایند و قانونگذار نیز منع حقوقی و شرعی برای این نوع از قرارداد در نظر نگرفته است ولی ممکن است شرایطی پیش آید که فروشنده نتواند ملک را به موقع تحویل دهد و یا حتی به صورت مطلق، شرایط تحویل دادن آن را به خریدار نداشته باشد.

الزام به تحویل ملک قولنامه ای، مشاع و پیش فروش

الزام به تحویل ملک قولنامه ای، مشاع و پیش فروش

این شرایط ممکن است در خصوص خریدار نیز رخ دهد و او نتواند مبلغ خرید ملک را که به عنوان ثمن معامله در نظر گرفته شده است پرداخت کند. باید به این نکته توجه داشت که طبق قوانین و مقررات و عرفی که در زمینه  معاملات املاک وجود دارد، تا زمانی که فروشنده ملک را به طور کامل به خریدار تسلیم نکرده باشد، معامله ناقص است و فروشنده به طور کامل به قرارداد عمل نکرده است و اجرای تعهدات ناقص مانده است لذا زمانی فروشنده به تعهدات خود کامل عمل کرده است که ملک را به طور کامل تحویل خریدار دهد.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل ملکی غرب تهران

وکیل دعوی الزام به تحویل ملک

امید است مطالب عنوان شده در بحث مثل الزام به تحویل ملک پیش فروش، وکیل دعوی الزام به تحویل ملک و… برای شما مفید بوده باشند. با توجه به این موضوع که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم و آن خلف وعده فروشندگان و عدم تحویل ملک یا کالا به خریداران میباشد، لذا توصیه میشود، طرفین هر قرارداد، معاملات خویش را بر پایه اسناد رسمی انجام و بر نکات مندرج در قراردادها اشراف و آگاهی کامل داشته باشند.

در صورتی که خدای ناکرده مجبور به استفاده از وکیل ملکی تهران شدید، به شما توصیه می شود که حتما سری هم به بهترین وکیل تهران دادجویان بزنید. موسسه حقوقی دادجویان با داشتن وکلای مجرب و با تجربه در دعاوی حقوقی همچون پرونده حقوقی به خواسته الزام به تحویل ملک و مبیع و البته سایر دعاوی حقوقی و کیفری، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در تمامی مراحل میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *