مقالات, الزام به تحویل ملک, وکیل دعاوی ملکی

مراحل گرفتن دستور تخلیه ملک مسکونی

مراحل گرفتن دستور تخلیه ملک مسکونی

شرایط و چگونگی تخلیه ملک مسکونی یکی از دغدغه های کسانی است که در دادگاه ها، پرونده های مربوط به دعاوی ملکی دارند. با توجه به این که پیچیدگی هایی در پرونده های حقوقی در دادگاه ها وجود دارد، خیلی از افراد هستند که می خواهند با شرایط و چگونگی حل مشکلات مربوط به این پرونده ها، آشنا شوند. دعاوی ملکی نیز درست به مانند دیگر پرونده های حقوقی دارای قوانین خاصی می باشد که برای رفع این مشکلات بهتر است با وکیل های متخصص و کاربلد مانند بهترین وکیل ملکی مشورت های لازم گرفته شده تا به بهترین شکل ممکن این مشکلات رفع شوند.

برای این که با نحوه تخلیه کردن ملک مسکونی و عناوین دیگری از جمله فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه چیست؟، شرایط تخلیه فوری ملک، ذی نفع در تخلیه کردن ملک مسکونی، مقام صالح برای رسیدگی به دعوی تخلیه ملک مسکونی، نحوه طرح دعوی تخلیه ملک مسکونی، تقاضای مهلت از طرف مستاجر، وکیل تخلیه ملک مسکونی و … بیشتر و هر چه بهتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می شود که در ادامه هم همراه با بهترین وکیل تهران دادجویان بمانید.

مشاوره با بهترین وکیل ملکی تهران: 09124833958

تخلیه ملک مسکونی

بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر در ماده یک، اجاره کردن هر مکانی مانند ملک مسکونی، خوابگاه، محل کسب، ملک اداری و یا آموزشی باید با یک قرارداد رسمی و یا عادی انجام بشود. این قانون در سال ۱۳۷۶ منعقد شده است. موجر و مستاجر ملک مسکونی نیز باید با توجه به قرارداد موجود، به وظایف خود که در قرارداد آمده است عمل کنند. تخلیه ملک مسکونی نیز حقی است که قانون گذار به مالک یا همان موجر می دهد تا در صورت به پایان رسیدن مدت قرارداد و یا تخلفاتی از سوی مستاجر، نسبت به آن اقدام کند.

فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه چیست؟

یکی از سوالاتی که در پرونده های مربوط به دعاوی ملکی یا تخلیه ملک مسکونی مدام تکرار می شود این است فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه چیست؟ در حکم تخلیه صدور اجرائیه لازم است و با توجه به آن مستاجر وظیفه دارد تا پس از ده روز پس از صدور حکم، اقدام به تخلیه ملک کند. اما در دستور تخلیه این گونه نیست و در این مورد دیگر نیازی به صدور اجرائیه نیست.

مراحل گرفتن دستور تخلیه ملک مسکونی

مراحل گرفتن دستور تخلیه ملک مسکونی

در این حالت یک مامور از طرف دادگاه ابلاغ شده و وظیفه دارد تا در مدت زمان ۲۴ ساعت، دستور تخلیه را به مستاجر ابلاغ کند و از او رسید دریافت کند. اگر بخواهیم از لحاظ زمانی این دو روش را با یکدیگر مقایسه کنیم، به این نتیجه می رسیم که دستور تخلیه پروسه کوتاه تری نسبت به حکم تخلیه دارد و در مدت زمان کوتاه تری به سر انجام می رسد.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل ملکی در تهران

شرایط تخلیه فوری ملک

شرایط تخلیه فوری ملک موارد زیادی را شامل می شود. در ادامه برخی از مواردی که موجر می تواند با توجه به آن ها درخواست تخلیه ملک را بدهد به شما معرفی شده اند:

در صورتی که مستاجر حق انتقال خانه به افراد دیگر را نداشته باشد اما این کلر را انجام بدهد‌. به طور مثال مستاجر خانه را به افراد دیگری اجاره بدهد.

در صورتی که مستاجر طبق قراردادی که با موجر دارد، به تعهدات خود عمل نکند و اجاره بها را در زمان معین که در قرارداد مشخص شده است، پرداخت نکند.

ذی نفع در تخلیه ملک مسکونی

مورد بعدی در رابطه با ذی نفع در تخلیه ملک مسکونی می باشد. حال که با مواردی که موجر می تواند درخواست تخلیه ملک را بدهد آشنا شدید، بهتر است بدانید که در چه مواردی مستاجر حق فسخ قرارداد اجاره نامه را دارد:

در صورتی که مستاجر فوت کند و پس از آن کلیه ورثه مستاجر درخواست فسخ قرارداد را داشته باشند.

در صورتی که ملک مسکونی مورد نظر خراب شود و امکان تعمیر آن نیز وجود نداشته باشد، مستاجر می تواند اجاره نامه را فسخ کند و این حق را از نظر قانونی دارد.

در صورتی که در قرارداد اجاره نامه تعیین شده بین مستاجر و موجر، شرایطی برای حق فسخ مستاجر عنوان شده باشد و آن شرایط نیز به وجود آمده باشد.

مقام صالح برای رسیدگی به دعوی تخلیه ملک مسکونی

یکی از سوالات پر تکرار دیگری که در رابطه با دعاوی ملکی پرسیده می شود، این است که مقام صالح برای رسیدگی به دعوی تخلیه ملک مسکونی چه کسانی هستند. جواب این سوال، شورای حل اختلاف می باشد. برای درخواست تخلیه ملک در صورتی که مسکونی باشد و همچنین قرارداد بین موجر و مستاجر تنظیم شده باشد، شورای حل اختلاف مقام صالح برای رسیدگی به این نوع از پرونده ها می باشد.

مراحل گرفتن دستور تخلیه ملک مسکونی

مراحل گرفتن دستور تخلیه ملک مسکونی

نحوه طرح دعوی تخلیه ملک مسکونی

نحوه طرح دعوی تخلیه ملک مسکونی به این صورت است که متقاضی یا همان موجر باید با همراه داشتن مدارک مورد نیاز نسبت به ثبت دادخواست تخلیه اقدام کند. دادخواست و یا همان پرونده مربوطه به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود. در اولین مرحله پرونده توسط مدیر دفتر بررسی شده و پس از آن به قاضی شورای حل اختلاف می رسد. قاضی نیز با بررسی مدارک، نسبت به صدور تخلیه ملک اقدام می کند.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین وکیل ثبت ملک در ایران

تقاضای مهلت از طرف مستاجر

تقاضای مهلت از طرف مستاجر را همان استمهال نیز می گویند. ممکن است مستاجر به دلایل مختلفی مهلت بیشتری را درخواست کند. به طور مثال ممکن است مستاجر برای ارائه مدارک بیشتر به دادگاه، درخواست استمهال یا همان تقاضای مهلت را بکند. البته برای این کار نیز قوانین مختلفی وجود دارد که در ابتدا باید به این مورد توجه نمود که آیا مستاجر اجازه درخواست مهلت را دارد یا خیر.

وکیل تخلیه ملک مسکونی

به طور کلی تمامی مطالبی که در طی این مقاله عنوان شد با هدف کمک و آشنایی هر چه بهتر و بیشتر شما با دعاوی ملکی و تخلیه ملک گفته شده است که امیدواریم به اندازه کافی نیز مفید بوده باشد. اگر به دنبال وکیل تخلیه ملک مسکونی هستید به شما توصیه می شود که به سایت دادجویان که گروهی از وکلای با تجربه و با مهارت بالا می باشند، مراجعه کنید تا بتوانید مشکلات قضائی و حقوقی خود را به بهترین شکل ممکن و در کوتاه ترین زمان به سر انجام برسانید و آن ها رفع کنید.

2 دیدگاه در “مراحل گرفتن دستور تخلیه ملک مسکونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *