سوالات متداول

آیا طلاق به دلیل بیماری روانی همسر امکان پذیر است؟

آیا طلاق به دلیل بیماری روانی همسر امکان پذیر است؟

آیا طلاق به دلیل بیماری روانی همسر امکان پذیر است؟ شاید سوال شما باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار عموم مردم قرار دهیم. می دانید که در قانون ایران اساسا حق طلاق با مرد است و در واقع مرد هیچ دلیلی برای طلاق نیاز ندارد. به همین دلیل به راحتی می توان بدون هیچ دلیل موجهی زن را طلاق دهد. اما در این بخش می خواهیم در مورد اثبات بیماری روانی زن و یا مرد صحبت کنیم و تاثیر آن را بر روی طلاق بیان کنیم.

آیا بیماری روانی زن مهریه را باطل می کند؟

شاید برای بسیاری از مردان این سوال باشد که ایا در صورت اثبات بیماری روانی زن می توانند از پرداخت مهریه سر باز زنند. در پاسخ باید گفت که حتی در صورت اثبات بیماری مهریه زوجه از بین نمی رود و مرد موظف به پرداخت آن می باشد. در کل بیماری و یا حتی خیانت نیز نمی تواند موجب از بین رفتن مهریه شود. مهریه پابرجاست و جدا از بحث کیفری می باشد.

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر به درخواست زن

اگر مرد بتواند ثابت کند که زن دارای بیماری روانی و صعب العلاج می باشد و یا دچار بیماری شده است که نمی توان با وی معاشرت داشت می تواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

بر طبق بند ۵ ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی :” ابتلا زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید …” از موجبات عسر و حرج زوجه بوده و به تشخیص دادگاه رسیدگی کننده و اثبات عسر و حرج، دادگاه زوج را اجبار به طلاق می کند و در صورتی که اجبار میسر نشود به دستور دادگاه طلاق ثبت می شود.
بند  ۲ ، ۳ و ۴  شروط دوازده گانه سند ازدواج هم می تواند مستمسکی برای این موضوع باشد :

بند ۲ : سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی مشترک را برای زوجه غیرقابل تحمل نماید

بند ۳ : ابتلا زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زندگی مشترک برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

بند ۴ : جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

طلاق به دلیل بیماری همسر به درخواست مرد

در بخش های پیشین نیز اشاره شد که حق طلاق با مرد می باشد و نیازی به آوردن دلیل موجه برای طلاق زن نیست. بنابراین بدون دلیل و یا با دلیل بیماری روانی همسر نیز می تواند وی را طلاق دهد اما در امر پرداخت مهریه می بایست تمام و کمال آن را پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *