سوالات متداول

آیا در دوران عقد هم می توان شکایت کیفری ترک انفاق کرد؟

آیا در دوران عقد هم می توان شکایت کیفری ترک انفاق کرد؟

آیا در دوران عقد هم می توان شکایت کیفری ترک انفاق کرد؟ یکی از پرتکرارترین سوالات مراجعین به موسسات حقوقی می باشد. تصمیم بر این شد پاسخ این پرسش را در اختیار عموم مردم قرار دهیم. در صورتی که اطلاعاتی در مورد نفقه زن و قوانین حاکم بر آن را ندارید در ابتدا محتوای مربوط به آن را مطالعه نمایید. همانطور که می دانید اگر مردی دارای استطاعت مالی باشد ولی از پرداخت نفقه زن سر باز زند، زن می تواند شکایت مورد نظر را به دادگاه تقدیم کند. اما این شکایت در دوران عقد نیز امکان پذیر است؟ بحث اصلی ما نفقه در دوران عقد و سوال آیا در دوران عقد هم می توان شکایت کیفری ترک انفاق کرد؟ می باشد. به عبارت دیگر جرم ترک انفاق در دوران عقد مصداق دارد؟

طبق ماده 53 ” هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب ‌ النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می ‌ شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می ‌ شود.”

میزان نفقه در دوران عقد چقدر است؟

به نظر می رسد در دفاع جرم ترک انفاق مقدار نفقه موضوعیت نداشته باشد اگر مرد بتواند ثابت کند مقداری از نفقه را پرداخت کرده است و حتی کمتر از میزان مورد نیاز زوجه، موجب برائت زوج در دعاوی کیفری نفقه (ترک انفاق) خواهد شد. بنابراین در دوران عقد مقدار مشخصی برای نفقه در نظر گرفته نشده است و حتی اگر مرد کمتر از نیاز زن پرداخت کند باز هم مرد از دعاوی کیفری تبرئه می شود.

مجازات نپرداختن نفقه در دوران عقد چیست؟

مجازات قانونی جرم ترک انفاق در صورت اثبات و عدم اعمال تخفیف از سوی دادگاه ۶ ماه الی ۲ سال است. این جرم از جرایم قابل گذشت بدین معنی که هر مرحله از دادرسی و حتی بعد از صدور حکم و یا اجرا، با رضایت زوجه پرونده متوقف و مختومه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *