سوالات متداول

چگونه اعاده حیثیت کنیم؟

چگونه اعاده حیثیت کنیم؟

پیش از این که پاسخگوی سوال چگونه اعاده حیثیت کنیم؟ باشیم می خواهیم بدانیم که اعاده حیثیت چیست؟ این واژه از دو کلمه تشکیل شده است که به معنی بازگرداندن وضعیت، اعتبار، جهت و حالت می باشد. در صورتی که شخصی عیله فردی دیگر اطلاعات غلط منتشر کند و به نوعی به او تهمت و افترا زده باشد ولی ادعای فرد درست نباشد؛ کسی که به او افترا زده شده برای بازگرداندن اعتبار خود می تواند اعاده حیثیت کند و از فرد به مراجعه قانونی شکایت کند.

مجازات اعاده حیثیت چیست؟

حسب ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، دادگاه مخیر است که مرتکب افترا را به یک ماه تا یک سال حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند و همچنین حسب ماده ۶۹۸ قانون مجازات، در صورتی‌که افترا به دلیل نشر اکاذیب بوده باشد و موجب ورود ضرر مادی یا معنوی به غیر شده باشد، دادگاه مرتکب را به حبس تعزیری از ۲ ماه تا دو سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌کند. علاوه بر این در صورت امکان شرایط اعاده حیثیت شخص مورد افترا را نیز فراهم می‌کند.

همچنین حسب ماده 699 قانون مجازات اگر که افترا به صورت عملی باشد به این صورت که هر کس عالما عامدا به قصد متهم کردن دیگری آلات و ابزارهای جرم را که موجب اتهام است در منزل ، جیب ، محل کار دیگری بگذارد یا به نحوی متعلق به او قلمداد کند و در اثر این عمل ، شخص مزبور مورد تعقیب کیفری قرار گیرد ، بعد از صدور قرار منع تعقیب یا اعلام برائت ، مرتکب به مجازات شش ماه تا سه سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

چگونه اعاده حیثیت کنیم؟

فردی که مورد اتهام قرار گرفته است و بی گناهی وی ثابت شده است می بایست با تنظیم یک شکواییه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و شکایت خود را ثبت کند. پس از ثبت پرونده ای تشکیل شده و در دادسرای محله فردی که افترا زده را دعوت می کنند که در جلسه رسیدگی شرکت کند. وی می تواند با دفاعیات خود حرفش را ثابت کند و یا اینکه مجازات برای او صادر می شود.

شرایط اثبات اعاده حیثیت

  • انتساب جرمی به شخص دیگریعنی اینکه باید یک جرمی به شخص نسبت داده شود مانند زنا یا لواط یا کلاهبرداری.
  • مشخص بودن شخصی که به او اتهام وارد شده است.
  • عدم موفقیت در اثبات اتهام. یعنی  کسی که جرمی به دیگری نسبت می دهد نتواند ادعای خود را به اثبات برساند.
  • آسیب زدن به ابروی شخص از طریق سخنرانی در جاهای عمومی، روزنامه، اوراق و اوراق خطی یا چاپی.

در نظر داشته باشید که اعاده شرف و یا اعاده حیثیت از جرم های قابل گذشت می باشد چرا که دارای تنها شاکی خصوصی است و در صورت جلب رضایت شاکی خود می توانید از جرایم ممانعت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *