وکیل ایرانیان خارج از کشور

وکیل ایرانیان خارج از کشور و نحوه ی اعطای وکالت موضوعی است که برای ایرانیان خارج از کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که ممکن است دارای امور حقوقی، قضایی و ادارای در کشور ایران باشند که لازم است فردی کاردان برای انجام این امور برگزیده شود. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به دلیل عدم امکان سفر به ایران و یا حتی ممنوع الخروجی و … امکان حضور در ایران و رسیدگی به برخی از مسائل قانونی مانند اقامه دعوا، امور خانواده، طلاق، انحصار وراثت، ثبت شرکت، امور اداری و دانشجویی، نظام وظیفه و … را ندارند. با در نظر گرفتن این شرایط برای حل مشکل نیاز به یک وکیل ایرانیان خارج از کشور ضروری می باشد.

وکالت دادگستری و حقوقی شغلی حرفه ای و تخصصی محسوب می شود. عامه مردم اطلاعات کافی در مورد قوانین و بندها و تبصره های آن ندارند. همچنین قوانین داخلی کشورها تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارد؛ حتی نحوه رسیدگی دادگاه ها در کشورهای مختلف به موضوعات حقوقی با یکدیگر متفاوت است. همین امر لزوم حضور وکیل ایرانیان خارج از کشور را ضروری می کند. ایرانیان خارج از کشور با تنظیم وکالت نامه و اعطای وکالت به یک وکیل خبره و همچنین تعیین حدود اختیارات وکیل، می توانند به امور خود در ایران رسیدگی کنند بدون اینکه نیازی به حضور آن ها باشد. گروه وکلای دادجویان سعی دارد تا در این مقاله گام به گام نحوه تنظیم وکالت نامه برای ایرانیان خارج از کشور و موضوعات حقوقی مربوط به آن را توضیح داده و نکات ضروری را بیان کند. با مجموعه وکلای دادجویان همراه باشید.

بهترین وکیل ایرانیان مقیم خارج از کشور

عموما وکلایی که برای دعاوی هموطنان خارج از کشور اتخاذ می شوند علاوه بر اشراف کامل بر موارد قانونی و حقوقی ایرانی می بایست تا حدودی با قوانین و مقررات دیگر کشورها نیز آشنایی داشته باشند. در این صورت اگر دعاوی مطرح شده به نحوی با تعارض قوانین در دو کشور مرتبط باشد، وکیل می بایست بتواند این تعارضات را حل کند.

شما میتوانید برای دادن وکالت به صورت حضوری اقدام نمایید به این صورت که باید به نمایندگی مربوط با حفاظت از منافع جمهوری اسلامی، در کشوری که در آن سکونت دارید مراجعه کنید و بعد از چاپ وکالتنامه آن را تایید و امضاء نمایید. در مرحله آخر نیز باید منتظر تایید نهایی وکالتنامه شما در ایران باشید. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره های تخصصی در زمینه نوشتن و تنظیم وکالتنامه و همچنین اتخاذ وکیل ایرانیان مقیم خارج از کشور با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و از مشاوره مجموعه وکلای دادجویان بهره مند گردید.

وکیل ایرانیان خارج از کشور

انواع وکالت نامه ایرانیان مقیم خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور فارغ از دللی اقامتشان در خارج از کشور که می تواند مهاجرت، اقامت تحصیلی و یا حتی پناهندگی باشد؛ دارای برخی تعلقات مادی و حقوقی می باشند که برای حراست از آن نیاز به یک وکیل احساس می شود. این افراد می توانند تمامی امور نظیر خرید و فروش، اجاره و یا اداره اموالشان، رسیدگی به دعاوی خانوادگی و مالی و … را از طریق یک وکیل پایه یک دادگستری پیگیری کنند. برخی از وکالت نامه های وکیل ایرانیان خارج از کشور به شرح زیر می باشد.

  • وکالت ایرانیان خارج از کشور برای اقامه دعوی و یا حضور در جلسه دعوی
  • وکالت ایرانیان مقیم خارج برای انجام امور بانکی و مالی و اعتباری
  • وکالت برای انجام امور اداری و حقوقی و قضایی
  • وکالت ایرانیان خارج از کشور برای انجام امور نظام وظیفه و معافیت
  • وکالت ایرانیان عزیز برای بازنشستگانی که قصد دریافت حقوق خود را دارند
  • وکالت برای ازدواج ایرانیان مقیم خارج
  • وکالت اشخاصی ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کنند برای خرید و فروش  ملک
  • وکالت ایرانیان خارج از کشور برای گرفتن طلاق و تنفیذ و اجرای آن
  • وکالت هموطنان خارج از کشور برای خرید و یا فروش سهام و اعتبارات
  • وکالت ایرانیان خارج از کشور برای انجام وکالتنامه های خاص که در وکالتنامه صریحا و تلویحا قید می کنند.

مراحل اعطای وکالت به وکیل ایرانیان خارج از کشور

در این بخش می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اگر شخصی به خارج از کشور مهاجرت کند و پس از مهاجرت قصد تنظیم سند و یا انجام امور حقوقی را داشته باشد چطور باید این کار را انجام دهند؟ برای ایرانیان خارج از کشور سامانه ای به نام میخک راه اندازی شده است که متعلق به وزارت امور خارجه می باشد. در این سامانه افراد می توانند اقدام به تنظیم وکالت نامه برای انجام برای تمام امور خود نظیر امور اداری، بانکی، فروش اموال، ارثیه، انحصار وراثت، امور نظام وظیفه، امور دانشجویی و … نمایند. پیشنهاد می کنیم پیش از تنظیم و امضای وکالت نامه از درستی محتوای آن توسط یک وکیل ایرانیان خارج از کشور آگاه شوید. مراحل اعطای وکالت به وکیل ایرانیان خارج از کشور به شرح زیر می باشد:

  • مراجعه به سایت تایید اسناد کنسولی میخک و ثبت نام در این سایت
  • اطلاعات مربوط به شما به‌عنوان موکل و همچنین اطلاعات وکیلتان، باید عیناً مطابق شناسنامه ایرانی‌تان باشد.
  • پس از ورود به سامانه تاک با مراجعه به قسمت پروفایل، نمایندگی یا کنسولگری (سفارت) ایران در کشوری که در آن زندگی می‌کنید را انتخاب کنید.
  • وارد قسمت “وکالتنامه” شوید و نوع وکالتنامه مورد نظر را انتخاب کنید.
  • سپس برای تنظیم متن وکالتنامه که از قبل با وکیل متخصص در آن امر مشورت نموده اید وکالتنامه را تنظیم و تکمیل کنید. و جهت تایید امضا و دریافت نسخه اصلی وکالتنامه به همراه کد رهگیری و مدارک شناسایی به سفارت و یا نمایندگی ها ایران در خارج از کشور مراجعه کنید.

بیان این نکته ضروری است که در برخی از کشورها، ایران فاقد کنسولگری می باشد. آمریکا یکی از آن کشورها می باشد و برای تنظیم یک سند برای وکیل ایرانیان خارج از کشور می بایست به دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان واقع در واشنگتن مراجعه کرده و امور مربوط به وکالتنامه را انجام دهید.

در کشور  کانادا نیز به ترتیب گفته شده در کشور آمریکا اقدامات صورت می گیرد لکن ایرانیان مقیم خارج از کشور واقع در کانادا می توانند جهت جلوگیری از اشتباه کردن در ثبت وکالتنامه در سامانه، به دفاتر اسناد رسمی در کشور کانادا مراجعه کرده و با پرداخت حدود ۱۰۰ دلار امور مربوط به وکالتنامه را انجام دهند که ای پروسه زمان یک ماه به طول می انجامد. جهت تایید امضا ایرانیان واقع در آمریکا و کانادا، به صورت غیر حضوری و از طریق تماس تصویری (اسکایپ) صورت می گیرد و اصل وکالتنامه نیز از طریق پسترای متقاضی وکالت ارسال می گردد و نیازه به حضور در دفتر حافظ منافع ایران نمی باشد.

وکیل ایرانیان خارج از کشور

تنظیم وکالت نامه برای ایرانیان خارج از کشور

هر شخص حقیقی و یا حقوقی می تواند انجام پاره ای از امور خود را به شخص دیگری واگذار کند و وکیل از طرف او مامور به انجام این امور می باشد. این موضوع در مواردی که موکل برای انجام کارها دسترسی ندارد بسیار کاربردی می باشد.  مثلا افرادی برای تحصیل، تجارت، کار و یا زندگی به کشوری دیگر مهاجرت می کنند و نمی توانند به صورت غیر حضوری به امور قانونی خود رسیدگی کنند چرا حضور آن ها مستلزم هزینه های بسیار گزافی می باشد.

بهتر است وکالت نامه ای که میان شخص و وکیل ایرانیان خارج از کشور تنظیم می گردد تحت نظر وکیل باشد. چرا که متاسفانه در اغلب موارد به دلیل عدم آگاهی و تنظیم وکالت نامه هایی که ناقص هستند و یا اینکه در آن ها کلی گویی شده با چالش های مختلفی مواجه می شود.

به‌عنوان مثال درخصوص امور بانکی صرفا کلمه مراجعه به و یا کلمه اخذ وجه بانک قید می‌شود و گاها زمانی که وکیل مراجعه نموده و تقاضای اخذ رمز اینترنت بانک، موبایل بانک و سایر خدمات مجازی و الکترونیکی را می‌نماید به مشکل بر می‌خورد چون وکالت‌نامه کامل نیست و دربردارنده موارد مختلفی مانند افتتاح حساب، برداشت و اخذ وجه، بستن حساب، اخذ سود، خدمات مجازی و الکترونیکی، اخذ تسهیلات  و… نمی‎باشد. بنابراین ملاحظه می‌شود که تنظیم متن وکالت‌نامه به‌خصوص برای عزیزانی که  قصد خروج از کشور را دارند بسیار اهمیت دارد و باید تحت نظر متخصص وکالت ایرانیان خارج از کشور انجام شود.

نحوه اعطای وکالت به وکیل ایرانیان خارج از کشور

در صورتی که خارج از ایران هستید و می خواهید برای انجام امور حقوقی و قانونی خود از یک وکیل کمک بخواهید در ابتدا می بایست در مورد نحوه اعطای وکالت به وکیل ایرانیان خارج از کشور اطلاعات اولیه را داشته باشید. در حالت کلی وکالت ایرانیان مقیم خارج از کشور به دو طریق میسر می باشد:

  • متقاضی خارج از کشور به طور مستقیم به یک وکیل پایه یک دادگستری در ایران وکالت دهد و وکیل بدون واسطه می تواند تمامی امور متقاضی را پیگیری کند.
  • متقاضی می تواند به یکی از اعضای خانواده و یا معتمدین خود وکالت داده و در وکالت نامه، حق توکیل به غیر درج شده باشد. در این صورت شخصی که در ایران وکالت از ایرانیان خارج از کشور دارد می تواند با واسطه به وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهد تا وکیل در حدود اختیارات وکالتنامه امور را انجام دهد.

وکالت ایرانیان مقیم خارج از کشور چه مدارکی لازم دارد؟

  • تکمیل پرسشنامه داخل سامانه کنسولگری ( میخک)
  • مشخصات شناسنامه ای کامل به زبان فارسی
  • آدرس وکیلی که در ایران است و به او وکالت داده شده است. ذکر مشخصات و آدرس کامل وکیل  به زبان فارسی الزامی است
  • شناسنامه و یا گذرنامه و یا کارت ملی جهت تنظیم وکالت نامه الزامی است
  • امضاء فرد موکل در سند وکالتنامه باید در حضور مامور کنسولی انجام شود به خصوص در وکالت نامه های با بار مالی
  • عدم وجود هرگونه خط خوردگی در متن وکالتنامه
  • بعد از تصدیق وکالت نامه نباید هیچ اطلاعاتی در متن وکالتنامه اضافه شود چرا که این کار باعث میشود اعتبار وکالتنامه از بین برود.

اخذ وکیل ایرانیان خارج از کشور برای انجام امر طلاق

انجام وکالت ایرانیان خارج از کشور در زمینه طلاق به چند دسته کلی تقسیم بندی می شود که هریک را به طور جداگانه برای شما شرح خواهیم داد. با موسسه حقوقی دادجویان همراه باشید.

حالت اول: انجام وکالت ایرانیان خارج از کشور در زمینه طلاق زمانی که زن و مرد هر دو در کشوری خارجی هستند. در این حالت اگر زوجین درخواست طلاق توافقی داشته باشند باید هر دو به سفارت و دفتر حفاظت منافع ایران مراجعه فرمایند. شما عزیزان می توانید برای این منظور با موسسه حقوقی دادجویان تماس حاصل فرمایید تا وکلای با تجربه ما در سریع ترین زمان ممکن طلاق توافقی را در محضر به ثبت رسانند و در مرحله بعد مدارک را که شامل شناسنامه ها و طلاقنامه است را برای زوجین پست نمایند. لازم به ذکر است که زوجین باید مدارک خود را برای وکیل خود پست نمایند تا در اولین فرصت ممکن به پرونده آنها رسیدگی شود. راه های دیگری نیز برای اخذ طلاق و وکیل ایرانیان خارج از کشور وجود دارد، در صورت تمایل شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی دادجویان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره این مجموعه بهره مند گردید.

حالت دوم: انجام وکالت ایرانیان خارج از کشور در زمینه طلاق زمانی که مرد در ایران و یا خارج است اما زن در خارج از ایران است و درخواست طلاق داده است اما مرد با درخواست او موافق نیست. در این وضعیت زوجه میتواند با دادن وکالت به موسسه دادجویان از دادگاه درخواست طلاق یکطرفه نماید. برای درخواست طلاق یکطرفه زوجه باید دلایل و مدارکی را ارائه کند به عنوان مثال نقض یکی از شرایط دوازده گانه شروط ضمن عقد. البته زوجه می تواند برای گرفتن طلاق در خارج از کشور نیز اقدام نماید ولی باید به این نکته توجه داشته باشد که در صورتی که در خارج از کشور حکم طلاق وی صادر شود تنها در صورتی در ایران اعتبار دارد که قوانین ایران در آن رعایت شده باشد.

حالت سوم: انجام وکالت ایرانیان خارج از کشور در زمینه طلاق زمانی که زن در ایران و یا خارج است ولی مرد در خارج از ایران است و درخواست طلاق داده است اما زوجه با درخواست او موافق نیست. بر اساس قوانین ایران حق طلاق با مرد است. زوج می تواند با دادن وکالت به یک وکیل و یا یکی از آشنایان خود برای درخواست طلاق اقدام کند.

سوالات متداول

چگونه می توانیم وکالت نامه ایرانیان خارج از کشور را فسخ یا باطل کرد؟

باید یک وکالتنامه دیگری که با عنوان فسخ وکالت و عزل وکیل در سایت میخک وجود دارد را تنظیم نمایید تا به فرد دیگری این اختیار را قرار دهید با به کل باطل نمایید.

آیا وکالتنامه تنظیم شده ایرانیان خارج از کشور باید در ایران تایید شود؟

بله تاییدیه آن به صورت اینترنتی از طریق سامانه کنسولگری انجام می شود

برای انجام امور ایرانیان مقیمم خارج از کشور در ایران به چه اشخاصی می توانیم وکالت دهیم؟

جهت امور اداری به هر شخصی می توانیم ولیکن جهت انجام امور قضایی نظیر دعاوی دادگاه و … به وکیل دارای مجوز می بایست وکالت داد.